اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان صنایع کوچک خبر داد

شناسایی ظرفیت خوشه فرش دستباف در 21 استان کشور

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بر ضرورت توسعه صنایع کوچک بر اساس مدل‌های کسب و کار و خوشه‌ای تاکید کرد و از شناسایی ظرفیت خوشه فرش دستباف در 21 استان کشور خبر داد.

شناسایی ظرفیت خوشه فرش دستباف در 21 استان کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی شهرک‌های صنعتی استان قم، غلامرضا سلیمانی در نخستین گردهمایی خوشه فرش دستباف کشور با اشاره به ظرفیت‌های بالای صنایع کوچک در شکل‌گیری خوشه‌های کسب و کار در کشور اظهار داشت: تنوع و ظرفیت مدل خوشه در کشور به گونه‌ای است که در برنامه پنجم در چندمین ماه قانونی مورد توجه قرار گرفته و بر توسعه خوشه‌ها و شبکه‌های کسب و کار تاکید شده است.

وی افزود: واقعیت این است که اگر ما بخواهیم شبکه‌ها و مدل‌های کسب و کار را در مقیاس محلی و کوچک ایجاد کنیم دیگر امکان رقابت در بازارهای بزرگ رقبای مهم را نخواهیم داشت بنابراین کسانی که در جهان موفق عمل کرده‌اند بر این مهم توجه کرده‌اند که باید کار انفرادی را کنار گذاشته و به صورت گروهی و منطقه‌ای در قالب مدل‌های شبکه‌ای عمل کنند.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک کشور گفت: بر اساس همین تجربه موفق بود که مدل توسعه خوشه در ایران شکل گرفت و خوشبختانه پس از گذشت چندین سال این دانش بومی شده است و حتی مدل‌های خوشه‌ای ما تکمیل‌تر از مدل بومی در حال اجراست.

وی با بیان اینکه دستاوردهای چند سال گذشته در قالب کتاب مجموعه آئین‌نامه‌ها و ویژه‌نامه‌ها تدوین شده است، اضافه کرد: این مجموعه در اختیار فعالان خوشه قرار خواهد گرفت و می‌تواند راهنمای خوبی در این زمینه باشد.

سلیمانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های خوشه‌های کسب و کار فرش دستباف در استان‌های مختلف بیان داشت: یکی از اقدامات مناسبی که شکل گرفت تفاهم‌نامه با مرکز ملی فرش ایران است که نتایج حمایتی خوبی در بخش خوشه‌های کسب و کار در پی داشت.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک افزود: ما با برگزاری این گونه گردهمایی‌ها در تلاش هستیم تا در پایان کار یک سند ملی را تدوین کنیم تا بتوانیم حرکت خوشه‌های کسب و کار در فرش را در این مسیر قرار دهیم تا ضمن حرکت رو به جلو حمایت‌ها و پشتیبانی‌های سایر نهادهای دخیل در صنعت فرش کشور را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون 21 استان کشور مرحله شناسایی تجمع کسب و کار فرش دستباف را انجام داده‌اند، گفت: از این تعداد هفت استان مرحله پیاده‌سازی مدل خوشه کسب و کار را آغاز کرده‌اند که این نشان از ظرفیت بالای کشور در هنر صنعت فرش دستباف است.

سلیمانی در ادامه عدم وجود برند مشترک، مطالعه و شناخت بازارهای بین‌المللی، توجه به نیازهای بازار بر اساس تنوع در طرح‌ها و مدل‌ها، عارضه‌یابی و بازاریابی مشترک را از مهمترین برنامه‌های آتی خوشه‌های کسب و کار عنوان کرد.

نخستین گردهمایی خوشه‌های فرش دستباف قم در روزهای 22 و 23 آذر ماه با حضور معاونین و کارشناسان صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌های قم، خراسان شمالی، همدان، اردبیل، ایلام، زنجان، لرستان و کردستان به میزبانی قم برگزار شد.

انتهای پیام/2258/س/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول