اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی سنندج:

سهم کردستان از تولید علم زیر یک درصد است

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی سنندج گفت: سهم تولید علم استان کردستان نسبت به کشور 0.84 درصد بوده که کمتر از یک درصد است.

سهم کردستان از تولید علم زیر یک درصد است

به گزارش خبرگزاری فارس، عادل فاطمی ظهر امروز در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر کردستانی، اظهار کرد: هر چند طی چند سال گذشته تولید علم در ایران کمتر از یک‌ درصد بود اما طبق آخرین آمار تولید علم در سال 2012 و 2013 بیش از 1.6 درصد شده و نشان می‌دهد کشور ما از یک‌ درصد تولید علم دنیا عبور کرده است.

وی با اشاره به اینکه پژوهش یک فعالیت مستمر بوده که در طول سال اتفاق می‌افتد، افزود: در هفته پژوهش تنها به صورت نمادین دستاوردهای پژوهش در معرض دید قرار می‌گیرد.

فاطمی خاطرنشان کرد: با توجه به تاریخ و پیشینه ایران در تولید علم، کل تولید علم جهان 4 میلیارد و 700 میلیون مقاله پژوهشی بوده که فقط 77 هزار مقاله پژوهشی سهم ایران است.

وی با تصریح بر اینکه هر چند این جهش علمی خوب بوده اما انتظار بیشتری با توجه به تعداد بالای اهل علم و پیشینه تاریخی ایران می‌رود، گفت: در کردستان سهم تولید علم بسیار پایین‌تر از میانگین ایران در جهان بوده که بسی جای تأمل دارد.

سهم کردستان از تولید علم زیر یک درصد است

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی سنندج در ادامه گفت: سهم تولید علم استان کردستان نسبت به کشور 0.84 درصد بوده که کمتر از یک درصد است.

وی تأکید کرد: باید این مسئله مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و با برنامه‌ریزی تولید علم را افزایش دهیم.

فاطمی یادآور شد: بیشترین تولید مقالات در ایران به ترتیب در رشته‌های فنی و مهندسی، پزشکی، شیمی، فیزیک و کشاورزی بوده اما در کردستان به ترتیب پزشکی، فنی و مهندسی، شیمی، فیزیک و کشاورزی است.

به گفته وی سهم دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج در سال 2012 و 2013 از تولید علم و مقالات 21 درصد کل استان بوده، که نسبت به کل تولید علم دانشگاه آزاد کشور رتبه خوبی را دارد.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در دانشگاه آزاد رتبه اول تولید علم و مقالات در رشته کشاورزی بوده و پس از آن شیمی، فیزیک و علوم زیستی است.

وی با اشاره به اینکه پژوهش باید وارد چرخه تولید و حرفه شود تا به ثروت تبدیل شود، اضافه کرد: پژوهش وقتی مثمر‌ثمر است که در طول زمان خود را نشان دهد و نباید به سرعت از پژوهش انتظار معجزه داشت.

فاطمی با بیان اینکه پژوهش در درازمدت جواب می‌دهد زیرا نتیجه پژوهش قابل لمس نیست، گفت: پژوهش توسعه‌ای برای آیندگان و نسل بعد در نظر گرفته می‌شود و باید با محیط زیست هماهنگ شود.

وی ابراز امیدواری کرد: ما انتظار داریم اعتبارات، منابع مالی و منابع انسانی به همراه پژوهش منجر به توسعه پایدار شود.

فاطمی در پایان گفت: تاکنون بیش از 800 مقاله به دبیرخانه همایش بین‌المللی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج ارسال شده که نشان از آینده روشن برای تولید علم و توسعه پایدار بوده و این همایش در اسفندماه امسال برگزار می‌شود.

انتهای پیام/79014/ش30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول