اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

غربت مفاخر آذربایجان در نامگذاری خیابانی به نام نلسون‌ماندلا

یادمان نرود که جوانان و نوجوانان امروز فردا از ما نخواهند پرسید چرا برایمان از ماندلاهای خودمان نگفتید آنها همه مسئولان و نمایندگانشان را به خاطر کوتاهی در توجه کردن به مسائل فرهنگی استیضاح خواهند کرد.

غربت مفاخر آذربایجان در نامگذاری خیابانی به نام نلسون‌ماندلا

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز از نامگذاری خیابانی در تبریز به نام نلسون ماندلا آن هم در آینده‌ای نزدیک خبر داده است.

اکرم حضرتی با اعلام این خبر اظهار داشته است با توجه به شخصیت برجسته و جهانی نلسون ماندلا و درگذشت این چهره خیابانی در جلسه این کمیسیون شورا نامگذاری خیابانی به نام این رئیس جمهور فقید آفریقایی جنوبی پیشنهاد شده که به تصویب رسیده است هر چند محل خیابان مشخص نشده ولی گویا قرار است کارشناسان مربوطه خیابانی بدین منظور پیدا کنند.

در اینکه دوست داریم نام تک‌تک شخصیت‌های بارز دنیا بر خیابان‌های شهرمان نامگذاری شود هیچ تردیدی نیست اما سئوال این است که چرا بلافاصله پس از تهران شورای اسلامی شهر تبریز به فکر تقدیر از نلسون ماندلا افتاده است و آیا وقتی که پایتخت کشورمان قصد دارد با نامگذاری یکی از خیابان‌ها به نام این سیاستمدار مبارز از وی تجلی کند لزومی دارد سایر شهرها نیز مشابه چنین حرکتی را انجام دهند؟

در حالیکه بسیاری از مبارزان، سیاستمداران، علامه‌ها، نخبگان و سایر شخصیت‌های ملی، منطقه‌ای و حتی جهان اسلام در کلانشهر تبریز غریب مانده‌اند و شهروندان در خصوص زندگی ده‌ها و شاید صدها انسان فرهیخته هیچ اطلاعاتی نداشته و از سوی شهرداری و شورای اسلامی این شهر نام این عزیزان را بر خیابان، پارک و یا میدانی که در شأن آنها باشد نامگذاری نکرده جای سئوال دارد.

کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر به فکر تجلیل از نلسون ماندلا افتاده است! بهتر است ابتدا تجلیل از شخصیت‌های وطنی خودمان را یاد بگیریم و در این خصوص به وظایفمان عمل کنیم اگر خیابانی بدون نام ماند آن موقع نام چهره‌های مطرح جهان را بر آنها اسم‌نویسی کنیم.

یادمان نرود که جوانان و نوجوانان امروز فردا از ما نخواهند پرسید چرا برایمان از ماندلاهای خودمان نگفتید آنها همه مسئولان و نمایندگانشان را به خاطر کوتاهی در توجه کردن به مسائل فرهنگی استیضاح خواهند کرد.

حال این سئوال مطرح است چرا کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تبریز به فکر نامگذاری یا ایجاد یک یادمان به نام حسن باقری ( غلامحسین افشردی) که در روستای افشرد از توابع بخش خواجه شهرستان هریس از استان آذربایجان شرقی به عنوان مغز متفکر جنگ شناخته می‌شود نمی‌افتد.

باقری که معروف به سقای بسیجیان جوان‌ترین فرمانده ایران در دوران جنگ ایران و عراق بود.

وی به‌عنوان فرماندهِ قرارگاه‌های نصر و کربلا نقش مهمی در موفقیت نیروهای ایران در عملیات‌های فتح‌المبین و رمضان و هم‌چنین بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر داشت.

باقری هنگام شهادت سمت قائم‌مقامی فرمانده نیروی زمینی سپاه را بر عهده داشت.

سردار علی‌اکبر پورجمشیدیان فرمانده سابق سپاه عاشورا شهید حسن باقری (افشردی) را مغز متفکر جنگ دانست و گفت: خیلی‌ها نمی‌دانند که این شهید بزرگوار اصالتا متعلق به روستای «افشرد» آذربایجان‌ بوده و باز این هم نشان از آن است که ما شهدای خودمان را به خوبی نشناخته‌ایم.

وی افزود: این از معایب و کاستی‌های ماست که نتوانستیم افتخارات خود را به نسل جوان و جامعه امروز معرفی کنیم.

در پایان بد نیست اعضای محترم شورای اسلامی شهر تبریز به آرشیو اخبار شهرداری مراجعه کنند و ببینند شهردار وقت بارها وعده نامگذاری یکی از خیابان‌های مهم تبریز را به نام خبرنگار داده بودند و تاکنون این وعده محقق نشده است.

انتهای پیام/60002/ع30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول