اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله نوری‌همدانی:

هدف ادیان الهی ساختن جامعه متکامل و پیشرو است

یکی از مراجع تقلید قم گفت:‌ هدف انبیا و ادیان الهی ساختن یک جامعه متکامل و پیشرو است که آن جامعه باید با وحدت و انسجام در راه عدالت، صداقت، امانت و تقوا حرکت کرده و از ضدارزش‌هایی مانند ظلم، خیانت، فقر و جهل به کلی به دور باشد.

هدف ادیان الهی ساختن جامعه متکامل و پیشرو است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، در پیام آیت‌الله نوری‌همدانی به همایش ملی جایگاه ادیان الهی در نظام حقوقی آمده است: خداوند متعال به موازات خلقت انسان‌ها راه زندگی آنان را به آن‌ها نشان داده است و در قرآن مجید در 59 مورد این راه را که با فطرت انسان‌ها نیز هماهنگ است، صراط مستقیم نامیدند و پیمودن این راه را به وسیله سعادت و تکامل انسان‌ها قلمداد کردند. ضمناً ابلاغ صراط مستقیم زندگی بشریت را به عهده پیامبران (ع) که شاگردان خاص مکتب الهی هستند و از راه وحی و الهام پیام‌های خالق جهان هستی را دریافت می‌نمایند، گذاشتند و فرمودند:

«وَإِن مِّنْ أُمَّةٍ إِلَّا خلَا فِیهَا نَذِیرٌ» (آیه 24 سوره فاطر)

یعنی هر امتی که به‌وجود آمده است از جانب خداوند انذارکننده‌ای نیز داشته است.

در ادامه این پیام تصریح شده است: به طور خلاصه کتاب‌‌های آسمانی که مشتمل بر بیان ارزش‌های الهی است بر پیغمبران نازل شده و به این وسیله ادیان الهی متشکل شد. هدف انبیا و ادیان الهی ساختن یک جامعه متکامل و پیشرو است که آن جامعه با اعتقاد به اصول دینی و مجهز بودن به اصول اخلاقی با وحدت و انسجام در راه صلح و صفا، عدالت، صداقت، امانت و تقوا حرکت کرده و بر اساس فرهنگ دینی و سیاست اسلامی باید گام بردارد و از ضدارزش‌هایی مانند ظلم، خیانت، فقر و جهل به کلی به دور باشد. ما در اینجا برای نمونه یک آیه از قرآن مجید که بیانگر هدف خداوند از ارسال پیامبران در استمرار خط رسالت از آدم تا خاتم پیغمبران حضرت محمد مصطفی (ع) است را ذکر می‌کنیم.

«قَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» (آیه 25 سوره حدید)

یعنی ما پیغمبران خود را با دلایل و معجزات به همراه کتاب آسمانی و دین الهی به این منظور به سوی بشریت فرستادیم که همه مردم جهان به اجرای عدالت در تمام شئون زندگی قیام کنند و بر اساس رعایت عدالت زندگی کنند.

در بخش دیگری از این پیام تصریح شده است: باید این مطلب را نیز بدانیم که قرآن مجید به منظور اینکه پیروان ادیان الهی آگاهانه و هوشیارانه برنامه‌های دینی را به کار ببندند و ثابت قدم باشند از تمرد و طغیان و تخلف گروهی که به تعالیم انبیا پشت پا می‌زنند و مشکلات و مصائبی برای انسان‌ها به‌وجود می‌آورند، فراون سخن می‌گوید و با عناوینی از طاغوت‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی نام می‌برد و مستکبرین و منافقین و صهیونیست‌ها را نیز در همین صف معرفی می‌کند تا پیروان ادیان الهی دشمنان خود را بشناسند و از شرور و اخلال آن‌ها در زندگی خود جلوگیری کنند.

در این پیام اضافه شده است: امید که آن مجمع محترم و آن نخبگان عزیز با تبادل افکار و همایش تاثیرگذار تصمیمات سازنده و آموزنده‌ای را با تکیه به معارف ادیان الهی برای بشریت امروز بلکه برای همیشه انسان‌ها عرضه بدارند و راهکارهایی را برای حاکمیت ادیان الهی ارائه کنند و نیز باید بدانیم که پیغمبران الهی و پیروان آن‌ها تنها به گفتن و نوشتن اکتفا نمی‌کردند بلکه برای عملی ساختن اهداف خود حرکت می‌کردند و حتی در این راه جان خود را نثار می‌کردند تا همیشه ادیان الهی در میان مردم حاکم باشد.

«وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ»(آیه 105 سوره انبیاء)

در خاتمه مزید توفیقات آن مجمع محترم را از خداوند متعال مسئلت می‌کنم.

انتهای پیام/2258/م/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول