اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

جای پای هلال‌احمر قزوین در زلزله ورزقان

جوانان قزوین با حضور در هلال‌احمر ضمن آموزش امداد با فرهنگ خدمت‌رسانی و کمک به دیگری آشنا می‌شوند که نمونه آن در زلزله ورزقان مشاهده شد.

جای پای هلال‌احمر قزوین در زلزله ورزقان

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، هلال‌احمر به عنوان نهاد متولی امداد و کمک‌رسانی هنگام حادثه از جایگاه مهم و حساسی در این باره برخوردار است.

جمعیت جوانان و گروه‌هایی که طی ادوار مختلف به صورت داوطلبانه در این نهاد امداد‌رسانی حضور می‌یابند پس از آموزش با فنون اولیه امداد برای حضور در عرصه‌های بحران و حادثه آماده شده و از این طریق می‌توان از داوطلبان هلال‌احمر به عنوان بازوان توانمند هنگام حوادث و بلایای طبیعی نام برد که با بسیج یکپارچه امداد‌رسانی سریع، کامل و به‌هنگام به افراد دچار سانحه یاری‌رسانی می‌کنند.

هلال‌احمر استان قزوین از این رو با بهره‌گیری از جمعیت جوانان و جذب و شناسایی آنان برای صحنه‌ها و بحران‌های غیر‌قابل پیش‌بینی زمینه‌ای مناسب و مساعد را به منظور رویارویی احتمالی با حوادث آماده کرده است.

تجربه کادر امداد‌رسان استان قزوین در امداد‌رسانی به‌هنگام، آوار‌برداری انسان‌ها و حتی احشام در خروار‌های خاک مدفون مانده در میان غم و رنج زلزله‌های ویران‌کننده مناطق آذربایجان در سال گذشته نمونه‌ای از بارز‌ترین فعالیت‌ها و شاخص‌ترین امداد‌رسانی‌های هلال احمر استان قزوین است که در سریع‌ترین زمان پس از اطلاع‌رسانی کادر داوطلب این نهاد از قزوین با حضور در میانه خانه‌ها و روستاهای ویرانه ورزقان و هریس موجبات خوشحالی زلزله‌زدگان نجات یافته اما داغ‌دیده را مهیا کردند.

معاون جوانان جمعیت هلال احمر استان قزوین  در این باره با اشاره به اینکه امدادرسانی به حادثه‌دیدگان و افراد درگیر با حوادث رسالت اصلی و سنگین جمعیت هلال احمر است، اظهار می‌کند: تلاش هلال‌احمر برای امداد‌رسانی به حوادث احتمالی همواره اصلی‌ترین دغدغه این نیرو بوده که بسیار مهم و حساس است.

سیدحسین بهبهانی با بیان اینکه هلال احمر در راستای کمک به افراد و حضور در صحنه‌های حادثه همواره پیشتاز و پیشگام بوده است، تصریح می‌کند: برای این منظور این جمعیت با راه‌اندازی واحد جوانان زمینه را برای حضور داوطلبانه آحاد و اقشار جوانان علاقه‌مند به فراگیری امداد مهیا کرد.

این مسئول با تأکید بر اینکه فراگیری آموزش‌های هلال‌‌احمر بسیار مهم و اساسی است، اظهار می‌کند: بنابر‌این اقشار شهروندان به ویژه جوانان لازم است تا ضمن حضور در دوره‌های هلال احمر نسبت به آشنایی و آگاهی از فعالیت‌های این نهاد اقدام کنند.

معاون جوانان جمعیت هلال‌احمر استان قزوین با اشاره به اینکه ارائه آموزش‌های لازم به جوانان به ویژه دانش‌آموزان توسط هلال‌احمر تاکنون صورت گرفته است، ادامه می‌دهد: تلاش برای احیای فرهنگ نوع‌دوستی و امداد امری مهم و بسیار اساسی است.

بهبهانی با بیان اینکه گسترش فعالیت‌های هلال‌احمر در حوزه آموزش باید با مشارکت دیگر دستگاه‌ها به ویژه شهروندان صورت پذیرد، اضافه می‌کند: در همین راستا نیاز است تا ضمن برگزاری مانورهای آموزشی امداد و نجات نسبت به آشنایی و آموزش بیشتر اقشار شهروندان قزوین اقدام کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه جمعیت هلال‌احمر همواره به دنبال امداد‌رسانی هنگام بلایا و حوادث احتمالی است، خاطرنشان می‌کند: بر همین اساس باید تلاش کرد تا تمام دستگاه‌های مرتبط ضمن آشنایی با وظایف برای مدیریت صحیح هنگام بحران اقدام کرده و در این راستا اثرگذار واقع شوند.

امداد هنگام حادثه بی‌تردید مسئله‌ای ساده نیست که بتوان آن را پیش‌بینی کرد و با مدیریت قبلی در زمان بروز حادثه فرضی به راحتی به دنبال راه برون‌رفت از وضعیت اضطراری آن بود.

نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه قزوین نیز در این باره خدمات ارزشمند نیروهای خیر و داوطلب این جمعیت در کمک به آسیب دیدگان حوادث غیرمترقبه را ستودنی می‌خواند و اظهار می‌کند: در این نهاد جوانان پرشور و مخلصی هستند که برای کمک به همنوعان خود از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند و با همه وجود خود را وقف کارهای خداپسندانه کرده‌اند.

آیت‌الله هادی باریک‌بین  می‌افزاید: جمعیت هلال احمر کشور در کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان حوادث غیرمترقبه در داخل و خارج از کشور گام‌های ارزشمندی برداشته و خدمات موثری انجام داده است.

وی می‌افزاید: کشور ایران در زمینه بروز حوادث طبیعی همواره در معرض آسیب بوده و هر سال متحمل خسارات جانی و مالی زیادی می شود که حفظ آمادگی مردم و نیز نیروهای آموزش دیده برای کاهش صدمات آن ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه قزوین تصریح می‌کند: فعالیت و عضویت بیش از دو میلیون نفر از نیروهای داوطلب در جمعیت هلال‌احمر ظرفیت بسیار ارزشمند و مهمی است که اگر خوب به کار گرفته شود می‌تواند کمک موثری در بخش‌های مختلف ایفا کند.

نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری یادآور می‌شود: باید با توجه جدی به آموزش‌های تخصصی برای همه گونه حوادث آماده باشیم و با تقویت پایه‌های دینی و اخلاقی در برابر تهاجم گسترده استکبار بایستیم و به موفقیت دست یابیم.

باریک‌بین همچنین می‌گوید: حضور نیروهای امدادی در خارج از مرزها برای کمک به انسان‌ها در حوادث مختلف به منزله اعزام سفیر به دیگر کشورهاست لذا باید از این فرصت برای انتقال پیام انسان دوستی، اخلاق، مروت و نوعدوستی به خوبی استفاده کنیم.

باید تلاش کرد تا ضمن ایجاد چارچوب‌های مناسب برای رویارویی با حوادث احتمالی این مهم را گسترش داد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان قزوین نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین فعالیت‌های انجام شده هلال‌احمر قزوین را برشمرده و  اظهار می‌کند: در حال حاضر 4 هزار و 500 داوطلب در جمعیت هلال‌ احمر استان قزوین در چهار گروه مهارت، حمایت، مشارکت و هدایت فعالیت می‌کنند.

حسین درویشی با اشاره به اینکه جمعیت هلال‌احمر قزوین برای رسیدن به اهداف خود از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند، می‌افزاید: اجرای طرح گلریزان، باران مهربانی برای کودکان سرطانی، فرشتگان رحمت در ایام نوروز و همای رحمت در ماه رمضان برای کمک به ‌نیازمندان با کمک خیرین انجام شده است.

وی تصریح می‌کند: ویزیت رایگان پنج هزار نفر، توزیع 9 هزار بسته مواد غذایی در قالب 10 قلم مواد ضروری به ارزش 15 میلیون تومان، برپایی سفره افطاری به ارزش 10 میلیون تومان برای آسیب‌دیدگان زلزله آذربایجان‌شرقی، توزیع داروهای 86 بیمار خاص به ارزش 25 میلیون تومان، کمک به زلزله‌زدگان بوشهر و سیل‌زدگان پاکستان از دیگر کارهای انجام شده توسط هلال‌احمر در سال جاری است.

درویشی تصریح می‌کند: خدمات ارزشمند خیرین مشارکت‌ کننده در فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر استان قزوین زمینه ارائه خدمات قابل‌توجهی را برای نیازمندان در این استان فراهم کرده است.

امروز هلال احمر با در نظر گرفتن شرایط خاص به لحاظ بروز انواع تهدیدات طبیعی و بلایای مختلف ضمن آمادگی و بسیج کامل و به لحظه مأموران کادری و جمعیت جوانان فرصت را برای مدیریت به موقع حوادث احتمالی مهیا کرده که این اقدام ارزشمند مایه فخر و نشانه‌ای بر توانمندی‌های حوزه امداد و نجات است.

انتهای پیام/77005/ز40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول