اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌‏دهد

بام ایران؛ محروم از کتابخانه عمومی مرکزی

شهرستان دماوند علی‌‏رغم تاریخ کهن و فرهنگ عمیق خود و همه توانمندی‏‌هایی که دارد، فاقد فضای اختصاصی و مناسب برای کتابخانه عمومی یا مرکزی است.

بام ایران؛ محروم از کتابخانه عمومی مرکزی

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، مرثیه کتابخانه درخور و شایسته در مرکز شهرستان دماوند، چندین سال بوده که شهروندان بام ایران را متأثر کرده است.

در سالیان دور، گویا زمینی در مرکز شهر برای کتابخانه عمومی شهرستان دماوند در نظر گرفته شده و ساختمان کتابخانه نیز با تخصیص اعتبارات دولتی ساخته شده بود، اما پس از اتمام کار، نهاد دیگری برای تصاحب این ساختمان ارجحیت می‎یابد.

این سناریو پس از چند سال دیگر، در حاشیه شهر اتفاق می‎افتد و این بار قرعه اولویت به نام دانشگاه پیام نور می‎افتد و ساختمان بنا شده که در زمان خود بسیار مناسب طراحی شده بود، به دانشگاه پیام نور اختصاص می‎یابد.

مسلم است وجود دانشگاه پیام نور در شهرستان دماوند ضروری بوده و اکنون نیز این دانشگاه با توسعه ساختمانی و ساختاری، پیشرفت خوبی داشته و به مرکز پیام نور شهرستان دماوند تبدیل شده است؛ اما ای کاش، مسئولان آن زمان شهرستان دماوند برای اختصاص بودجه جداگانه‎ برای احداث این دانشگاه تلاش می‏‌کردند.

 

یک خیر و کتابخانه‏‌ای بزرگ‏تر از حد انتظار

به هر تقدیر، در تلاش سوم، این بار موضوع احداث کتابخانه عمومی شهرستان دماوند با سرمایه‎گذاری شخصی خیر مطرح می‎شود.

«احمد پیمان»، خیر و سازنده کتابخانه عمومی دماوند، این پروژه را از سال 1386 به یاد فرزند مرحوم خود «محمدصادق پیمان» آغاز کرد.

پیمان در این زمینه می‎گوید: پسرم با اینکه 24 سال بیشتر نداشت، اما بسیار اهل مطالعه به خصوص در زمینه فلسفه بود و در این حوزه، بسیار دانا و اهل نظر شده بود؛ به همین دلیل، تصمیم گرفتم برای شادی روحش این کتابخانه را احداث کنم.

در ابتدای امر، گویا زمینی به مساحت 500 متر برای این کار اختصاص یافته بود، اما رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بازدیدی که از زمین داشته است، به خیر و بانی کتابخانه توصیه می‎کند که شما که می‎خواهید این کار را انجام دهید، در زمینی بزرگ‎تر و با سطح کیفی بالاتر و به قول معروف شسته و رفته کار کنید.

همین پیشنهاد در آن زمان باعث می‎شود که زمین 500 متری به زمینی به مساحت حدوداً سه هزار متری تبدیل شود.

زمین از سوی شهردار وقت در اختیار خیر قرار گرفت و به گفته خود این فرد نیکوکار، وی برای اینکه در نیت خیرش خدشه‎ای وارد نشود، با اینکه سرمایه بسیار بالایی برای پروژه اختصاص داده بود، برای مالکیت زمین هیچ اقدامی نکرد.

پیمان از تأکیدش بر دقت فراوان گروه پیمانکار پروژه در بحث مهندسی و صرف هزینه‎های بالا در این زمینه می‎گوید و اینکه برای ساخت این کتابخانه، نقشه 34 کتابخانه مطرح دنیا را بررسی کرده‎اند.

به هر حال، پروژه آغاز و امیدی در دل اهل کتاب و کتاب‎خوانی شهرستان دماوند ایجاد می‎شود که در آینده نزدیک، کتابخانه عمومی شهرستان دماوند در بنایی شکیل و مناسب که شاید یکی از اولین‎های کشور باشد، در شهرستان خواهد درخشید.

 

کتابخانه‏‌ای که باز هم به سرانجام نرسید

همه این‏ها ادامه داشت تا اینکه از حدود دو سال پیش، پس از حصول پیشرفت حدود 50 درصدی پروژه و صرف هزینه‎ای بالغ بر 10 میلیارد ریال، این پروژه متوقف شد و طلسم شدن کتابخانه عمومی دماوند را در اذهان تداعی کرد.

به گفته احمد پیمان، شهردار سابق دماوند در اقدامی سریع در راستای طرح تعریض بلوار شهید بهشتی، تنها جاده دسترسی این پروژه که برای انتقال مصالح و ابزار و ماشین‎آلات مورد نیاز بوده است، را از بین می‎برد و وقتی با اعتراض خیر مواجه می‎شود، گویا برخورد مناسبی نکرده و باعث تکدر خاطر وی شده و حتی پیشنهاد یک میلیارد تومانی وی را برای تغییر در طرح تعریض و برگرداندن جاده دسترسی کتابخانه رد می‎کند.

با توقف پروژه و روند صعودی قیمت مصالح و وسایل ساختمان، اکنون گویا سازنده این کتابخانه، اگر هم بخواهد پروژه را ادامه بدهد، باید حدود شش برابر هزینه‎هایی که در آن زمان نیاز بوده را صرف این پروژه کند.

 

تلاش برای فراموشی همه بی‎مهری‎های گذشته

در جلسه‏‌ای که در همین زمینه در فرمانداری دماوند با حضور مدیرکل کتابخانه‎های عمومی استان تهران، پیمان نیکوکار دماوندی، فرماندار وقت، ائمه جمعه دماوند و آبسرد، سرپرست وقت شهرداری و رئیس شورای اسلامی دماوند و تنی چند از مسئولان برگزار شد، مسئولان شهرستان دماوند از خیر دماوندی خواستند که با سعه صدر، مسائل گذشته را رها کرده و پروژه خود را ادامه دهد.

همچنین سرپرست وقت شهرداری و رئیس شورای اسلامی دماوند نیز قول مساعدت و همکاری لازم در احداث جاده دسترسی و اعطای مجوز برای هرگونه بنای دیگر در این مجموعه را دادند.

امید است که خیر سازنده این کتابخانه ارزنده، با وجود همه بی‎مهری‎های سابق و افزایش هزینه‎ها، بتواند کار خود را به زودی به پایان رساند و هم شهرستان دماوند را از نعمت یک کتابخانه عمومی به‎روز و مجهز برخوردار کند و هم رضایت خاطر خود و شادی روح فرزند مرحومش را فراهم سازد.

 

شهرداری دماوند؛ آماده حمایت از پروژه راکد کتابخانه عمومی

سرپرست قبلی شهرداری دماوند در این زمینه به خبرنگار فارس در شرق استان تهران گفت: شهرداری دماوند آماده هرگونه حمایت و همکاری با آغاز به کار مجدد پروژه راکد کتابخانه عمومی دماوند است.

سیدکمال سادات که در جلسه بررسی مشکلات پروژه راکد کتابخانه عمومی شهرستان دماوند نیز حضور داشته است، در این زمینه بیان کرد: برای ایجاد جاده و راه دسترسی و اعطای مجوز برای احداث هرگونه بنایی در این مجموعه همکاری خواهیم کرد.

وی در خصوص از بین رفتن جاده دسترسی این مجموعه که باعث رنجیدگی خاطر خیر پروژه شده بود، تصریح کرد: برای تعریض بلوار بهشتی که در دوره شهردار سابق انجام شد، امکان انجام کار به شیوه بهتر در خصوص این پروژه وجود داشت و بنده در آن زمان هم این دغدغه را داشتم.

سادات تأکید کرد: با توجه به اینکه پیمان، خیر این مجموعه بزرگ می‎خواهد کار شسته و رفته و باکیفیتی انجام دهد، اعلام می‎کنم که هر کاری در مجموعه انجام دهند، شهرداری و شورای اسلامی شهر دماوند نیز پشتیبانی خواهند کرد.

احمد پیمان، خیر و سازنده این مجموعه ارزشمند نیز که تاکنون هزینه‎های زیادی بابت مهندسی ساخت این پروژه انجام داده، در این زمینه ابراز امیدواری کرد.

وی که این کتابخانه را به یاد فرزند مرحوم خود، محمدصادق پیمان می‎سازد، در دوران شهردار سابق دماوند، به دلیل بی‎مهری‎های فراوان شهردار وقت و در نهایت به دلیل از بین بردن تنها جاده دسترسی به این محل برای انتقال مصالح و ...، مجبور به رها کردن ساخت پروژه شد.

 

کتابخانه عمومی دماوند و بهترین جانمایی

فرماندار قبلی دماوند نیز گفت: برای کتابخانه عمومی شهرستان دماوند، بهترین جانمایی انجام شده است.

سعید افشارنادری نیز که در جلسه بررسی مشکلات کتابخانه عمومی دماوند شرکت داشته است، بیان کرد: باید با تصویب و پیگیری چند مورد، پروژه کتابخانه خیریه مرحوم محمدصادق پیمان از رکود و توقف درآمده و با راه‎اندازی این کتابخانه، مرکز شهرستان از یک کتابخانه عمومی بسیار مجهز و در سطح کیفی عالی بهره‎مند شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه در شهرستان دماوند در بخش کتابخانه شرایط مطلوبی نداریم، افزود: توقع مردم و مسئولان شهرستان این است که این مشکلات برطرف شده و بتوان در مناطق مختلف شهرستان کتابخانه عمومی ایجاد کرد.

افشارنادری اظهار کرد: با توجه به سابقه فرهنگی و علمی شهرستان دماوند در خصوص اهمیت به کتاب‎خوانی و کمیت و کیفیت موضوع، انتظارات بیشتری در این زمینه وجود دارد.

وی برآورده شدن بخشی از این انتظارات را در فراهم کردن شرایط مطلوب کتابخانه‎ای در شهرستان دانست و تصریح کرد: بی‎شک توسعه زیرساخت‎ها، نخستین و مهم‎ترین عامل مؤثر در افزایش سرانه مطالعه است.

افشارنادری کتاب را غذای روح انسان برشمرد و تأکید کرد: برای کسب علم و دانش و توانایی و تسلط بر میراث فرهنگ و انقلاب خود، چاره‎ای جز مطالعه و انس با کتاب نداریم.

فرماندار دماوند با بیان اینکه بعضی کارها جاودانه و ماندگار هستند، خاطرنشان کرد: بنا گذاشتن یک کتابخانه آن هم با هزینه‎های بسیار بالا و در بالاترین سطح کیفی از سوی خیر این مجموعه، مسلماً همانند چشمه جوشانی خواهد بود که هیچ وقت متوقف نخواهد شد.

 

همه امیدوارند . . .

به هر حال، با وجود همه این مشکلات و تنگناها، همه مردم و کتابخوانان شهرستان دماوند هنوز امیدوارند که کتابخانه عمومی یا مرکزی دماوند در نهایت به سرانجام برسد و شاهد افتتاح فضای فرهنگی دیگری در بام ایران باشند.

به امید آن روز . . .

انتهای پیام/2568/ی40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول