اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور در گفت‌وگو با فارس خبر داد

واردات قانونی و قاچاق انواع خشکبار؛ پایتخت گردوی جهان در گمنامی

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور با انتقاد از واردات قانونی و غیرقانونی انواع خشکبار به کشور گفت: گردوی تویسرکان ایران در همه جهان به لحاظ کیفیت، طعم و مزه مشهور است اما در داخل گمنام و بی‌حمایت است.

واردات قانونی و قاچاق انواع خشکبار؛ پایتخت گردوی جهان در گمنامی

علی‌رضا ارزانی‌ممقانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد با اشاره به وضعیت فعلی صنعت آجیل و خشکبار در کشور اظهار کرد: با توجه به ظرفیت خوب و تنوع محصول در ایران، واردات برخی اقلام آجیل و خشکبار به کشور چه به صورت قانونی و چه به صورت قاچاق توجیهی در صنعت آجیل و خشکبار ندارد.

ارزانی افزود: جلوگیری نکردن از واردات قانونی و غیرقانونی این محصولات جز ضربه زدن به صنعت آجیل و خشکبار کشور نتیجه دیگری را در برندارد.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر با کمبود گردو مواجه است، گفت: محصولاتی مانند بادام درختی و گردو از کشورهای شیلی، آمریکا، اوکراین و رومانی به صورت قانونی و رسمی وارد کشور می‌شود.

وی با بیان این مطلب که کشور ایران با ظرفیت بسیار بالا در تولید چنین محصولاتی هرگز نباید واردات قانونی محصولی مانند گردو داشته باشد، افزود: کمی توجه به تولید، نوع آبیاری‌ها با توجه به کمبود آب در کشور می‌تواند ورود قانونی این محصولات را کاهش دهد.

ارزانی تصریح کرد: گردوی تویسرکان ایران در همه جهان به لحاظ کیفیت، طعم و مزه مطرح است.

* تویسرکان پایتخت گردوی جهان

وی در ادامه گفت: هنگامی که ما ایرانی‌ها تویسرکان را به دلیل این قابلیت پایتخت گردوی ایران می‌نامیدیم، گروه تحقیقاتی استرالیایی بعد از اینکه گردوی این منطقه و خود منطقه تویسرکان را مورد بررسی و تحقیق قرار دادند این منطقه را به پایتخت گردوی جهان تغییر نام دادند.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار ایران افزود: این نام بر محصول تویسرکان نه تنها به دلیل عمر بیشتر درختان گردوی این منطقه از دیگر درختان گردوی مناطق دیگر جهان گذاشته شده بلکه کیفیت این گردو در تمام جهان انکار ناشدنی است.

وی همچنین در رابطه با بادام زمینی نیز گفت: متأسفانه این محصول هم به صورت قانونی و رسمی از کشورهای چین و هند وارد کشور می‌شود.

* قاچاق بادام هندی از هند و برزیل

ارزانی ادامه داد: بادام هندی نیز به صورت قاچاق از کشورهای هند و برزیل به کشور وارد می‌شود.

وی در ادامه با ابراز تأسف از اینکه تخمه آفتاب‌گردان به صورت قانونی از کشورهایی مانند کانادا، آرژانتین، چین و غیره وارد می‌شود، گفت: این در حالی است که ایران توان بالایی در تولید و صادرات تخمه آفتاب‌گردان دارد.

وی تصریح کرد: چالش‌های این چنینی باعث ضربه زدن به اقتصاد کشور و کشاورزان است.

* ایران سومین تولید کننده فندق جهان؛ صادرات فندق ایران صفر

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور در خصوص فندق نیز بیان کرد: ایران سومین تولیدکننده فندق در جهان است اما متأسفانه به دلیل بی‌توجهی به فرآوری درست فندق و اینکه این محصول دچار کپک می‌شود، صادرات فندق ندارد.

وی افزود: تولید فندق ایران برای مصرف داخلی نیز نزدیک به 15 درصد کپک دارد.

ارزانی با اشاره به اینکه ترکیه رقیب ایران در تولید فندق محسوب می‌شود، گفت: واردات قاچاق فندق نیز به کشور از طریق کشورهای ترکیه و گرجستان با فرآوری و بسته‌بندی مطلوب صورت می‌پذیرد.

وی در خاتمه تصریح کرد: کشور ترکیه با خرید آجیل و خشکبار از ایران سود سه برابری از این محصولات را به لحاظ بسته‌بندی و فرآوری صحیح در صادرات از آن خود می‌کند.

انتهای پیام/2202/ق40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول