اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

رگ‌های سرخ در انتظار کیسه‌های زندگی

اغراق نکرده‌ایم اگر بگوییم استواری و پابرجایی سازمان انتقال خون مدیون مردمی است که داوطلبانه و بدون هیچ چشم‌داشتی به مراکز انتقال خون می‌آیند تا با اهدای خون خود زندگی را به دیگران هدیه کنند.

رگ‌های سرخ در انتظار کیسه‌های زندگی

خبرگزاری فارس ـ زهرا زنگنه: گاهی می‌توان به جای یک کاسه آش رشته و شله زرد و یا حتی قربانی یک گوسفند، زندگی را هدیه کرد نه خرج دارد و نه سختی و دردسر.

یک کیسه سرخ می‌تواند رگ‌های تهی بسیاری را زندگی دهد و شانس نفس کشیدن را به نیازمندی بدهد، کاری که شاید تنها سختی‌اش رفتن به یکی از مراکز باشد در حالی که عده بی‌شماری شاید منتظر همت و قدم‌های بی‌منت هستند.

مرکز خون ارتش از سال 1340 به بعد در خصوص تهیه فرآورده‌های خون اقدام به تهیه فرآورده‌های سلولی (گلبول قرمز متراکم و پلاکت متراکم) و پلاسمایی (رسوب کرایو و پلاسمای منجمد تازه) در حد محدود کرد و در همین سال‌ها بود که با همکاری انستیتو پاستور ایران، اقداماتی برای پالایش پلاسما و تهیه فرآورده‌های آن صورت گرفت.

با تلاش‌های فراوان در سال 1353 سازمان انتقال خون در ایران قانونمند شد گرچه پیش از آن نیز فعالیت‌هایی در خصوص تامین خون صورت می‌گرفت، اما با تاسیس سازمان انتقال خون در ایران به همت دکتر فریدون علا در سال 1354 این سیستم رسما وارد مرحله جدیدی شد.

سازمان انتقال خون استان قم نیز در سال 1362 آغاز به کار کرد و در حال حاضر سه پایگاه فعال در استان دریافت‌کننده خون اهدا کنندگان است و البته چهارمین پایگاه نیز در صورتی که استانداری و مسئولان همکاری لازم را داشته باشند فعال خواهد شد و پذیرای تعداد بی‌‌شماری از مردم می‌شود.

با گذر در برخی بیمارستان‌ها شاهد حضور بیماران رنگ پریده‌ای هستی که اگر رگ‌هایشان با خون سیراب نشود باید نظاره‌گر خشکیدن آنها باشی و همین نیاز تلنگری برای تو است و در اینجاست که می فهمی یک کیسه خون چند نفر را زندگی می‌بخشد.

مردم چراغ روشن پایگاه‌های انتقال خون

اغراق نکرده‌ایم اگر بگوییم استواری و پابرجایی سازمان انتقال خون مدیون مردمی است که داوطلبانه و بدون هیچ چشم‌داشتی به مراکز انتقال خون می‌آیند تا با اهدای خون خود طعم زندگی را به دیگران بچشانند، حضور مردم در ماه محرم در پایگاه‌های انتقال خون دیدنی بود. رئیس پایگاه انتقال خون استان قم به مانور ویژه تاسوعا و عاشورا اشاره می‌کند و می‌گوید: در این دو روز 800 واحد اهدای خون داشته‌ایم.

ایثارگری، گذشت و کمک به هم نوع در مردم ایران نهادینه شده است، همین که بدون هیچ توقعی و برای رضای خدا و کمک به یک نیازمند قدم بر می‌دارند ارزشمند است.

مدیر پایگاه منطقه‌ای انتقال خون استان قم اظهار می‌کند: با توجه به حضور همیشگی مردم کمبود خون نداشته‌ایم و همواره با حفظ نیاز استان خون همه مراکز درمانی دولتی، خصوصی و خیریه را تامین کرده‌ایم و حتی خون را به دیگر استان‌ها نیز ارسال می‌کنیم.

علی الهی ضمن اشاره به ارسال 12 هزار واحد پلاسمای خون به کشور آلمان از ابتدای سال جاری تا کنون می‌افزاید: در این مدت توانسته‌ایم 6 هزار واحد خون و محصولات خونی را به استان‌های دیگر ارسال کنیم.

وی یادآور می‌شود: در مجموع در 8 ماهه نخست سال جاری قریب به 40 هزار واحد خون به مراکز درمانی استان ارسال شده است و تاکنون 25 هزار نفر خون اهدا کرده‌اند.

مدیر پایگاه منطقه‌ای انتقال خون قم خاطرنشان می‌کند: نگاه ما به مسئله خون نیاز محور است در واقع تلاش کرده‌ایم کیفیت کار را افزایش دهیم و متناسب با نیاز جامعه پیشرفت داشته باشیم.

حضور افراد در رده‌های سنی مختلف در پایگاه‌های انتقال خون دلت را گرم می‌کند و حضور مردم است که چراغ پایگاه‌های انتقال خون را روشن نگه داشته است، گرچه هنوز عده‌ای از خانواده‌ها معتقد هستند اهدای خون منجر به کم‌خونی می‌شود.

الهی با تاکید بر اینکه تلقی کم‌خونی پس از اهدای خون مسئله‌ای غلط است، بیان می‌کند : خانم‌ها هر چهار ماه و آقایان نیز هر سه ماه یک بار با مصرف مایعات کافی می‌توانند خون خود را اهدا کنند، گرچه پیش از اهدای خون پزشکانی برای مشاوره با اهدا کننده در مراکز حضور دارند. اهدای خون سود یک طرفه ندارد، بسیاری از مواقع فرد اهدا کننده نیز نفع می‌برد. یافته‌ها نشان داده اهدای خون خطر حملات قلبی و حتی سرطان را کاهش می‌دهد و میزان زیادی از کالری را می‌سوزاند و پس از اهدای خون، بدن همه حجم خون را طی 48 ساعت و همه سلول‌های قرمز خون را طی چهار تا هشت هفته جایگزین می‌کند.

خون کالایی بدون قیمت

بیماری هیچ گاه قابل پیش‌بینی نیست، نمی‌دانیم چه موقع خودمان، دوستمان و یا همراهانمان به خون نیاز پیدا می‌کنند و این در حالی است که در هر لحظه یک نفر از ساکنان کره زمین از همه سنین و تمام نژاد‌ها برای ادامه حیات به خون نیاز دارد.

از هر چهار نفری که وارد بیمارستان می‌شود یک نفر نیازمند خون است. یک مجروح حادثه رانندگی ممکن است به بیش از 50 واحد خون، یک بیمار سرطانی به بیش از هشت واحد پلاکت در هر هفته و یک گیرنده پیوند مغز استخوان ممکن است به بیش از 50 واحد گلبول‌های قرمز، 30 واحد پلاکت و 25 واحد پلاسما نیاز داشته باشد.

یکی از متخصصین خون و علوم آزمایشگاهی در خصوص شرایط فرد اهدا کننده می‌گوید: فرد اهدا کننده خون باید از سلامت کامل برخوردار باشد و سن اهدا کننده خون نیز از 18 تا 60 سال است.

آرش صفدری درباره شرایط افرادی که نمی‌توانند خون اهدا کنند، می‌گوید: اگر فرد اهدا کننده دارای سابقه بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، ریوی شدید مانند آسم، سکته مغزی، تشنج، دیابت قندی وابسته به انسولین باشد نمی‌تواند خون اهدا کند؛ همچنین اهدا خون برای کسی که مبتلا به بیماری‌های عفونی مانند هپاتیت بی، هپاتیت سی و... است، امکان‌پذیر نیست.

رئیس پایگاه انتقال خون استان می‌گوید: با هر کیسه خون سه محصول گلبول قرمز، پلاکت و پلاسما تولید می‌شود و با هر کدام یک انسان نجات پیدا می‌کند.

الهی ادامه می‌دهد: گروه‌های خونی A، A مثبت و O مثبت بیشترین مصرف را در استان قم دارد و تعداد خون در این گروه‌ها نیز فراوان است.

***

اهدای زندگی تنها نباید به روزهای خاصی موکول شود و در هر زمان که می‌توانی از روزهای عادی گرفته تا خاص می‌توانی یاری‌رسان باشی، نیازمندان به خون همواره دستان یاری به سمتت دراز می‌کنند.

می‌توان خون را یکی از کالاهای ارزشمندی دانست که پذیرای هیچ رقم ریالی نیست و نمی‌توان برایش قیمتی تعیین کرد، می‌توان با اهدا خون هم امید و هم زندگی را هدیه کرد.

انتهای پیام/78008/ی40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول