اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

رونق تولید قارچ کردستان در پیچ و خم تسهیلات

واحدهای تولیدی قارچ خوراکی در کردستان برای توسعه و رونق تولیدات خود نیازمند دریافت تسهیلات هستند اما در این زمینه موانع و مشکلات زیادی بر سر راه دارند.

رونق تولید قارچ کردستان در پیچ و خم تسهیلات

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، اینکه کردستان علاوه بر داشتن شرایط اقلیمی و منابع طبیعی فراوان به خاطر داشتن مرز مشترک با کشور عراق از ظرفیت بالقوه‌ای برای توسعه و پیشرفت برخوردار است بر کسی پوشیده نیست ولی استفاده و تقویت این ظرفیت اهمیت ویژه‌ای دارد که باید مورد توجه هر چه بیشتر مسئولان قرار گیرد.

حمایت از واحدهای تولیدی با پرداخت تسهیلات کم‌بهره و نظارت بر تولید محصولات با کیفیت و مرتفع کردن شرایط صادرات از جمله مواردی است که اگر به آن‌ها پرداخته شود تولید در واحدهای تولیدی استان رونق خواهد گرفت.

پرورش قارچ خوراکی هم‌اکنون در 80 کشور دنیا صورت می‌گیرد که ایران نیز یکی از کشورهای تولیدکننده قارچ است و در کردستان نیز این ماده غذایی چندین سال است که تولید می‌شود.

به گفته مسئولان جهاد کشاورزی کردستان، بررسی‌هایی در خصوص رتبه استان در سطح کشور از تولید قارچ خوراکی در دسترس نیست.

پس با توجه به مطلب مذکور نمی‌توان گفت وضعیت تولید قارچ در کردستان به نسبت سایر استان‌های کشور در چه حدی است ولی آنچه که واضح و مبرهن است، پرورش قارچ نقش موثری در اقتصاد و تامین بخشی از نیازهای غذایی کشور دارد و در این میان کردستان با داشتن ظرفیت‌های لازم برای تولید قارچ می‌تواند نقش موثری را در اقتصاد داشته باشد و این مهم نیز نیازمند سرمایه‌گذاری است.

با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و نیاز به منابع غذایی و بررسی‌ها و تحقیقات صورت گرفته شده قارچ یکی از جایگزین‌های مناسب پروتئین گوشتی است که این مهم یکی از دلایل افزایش تولید این ماده غذایی به شمار می‌آید.

پرورش قارچ خوراکی در واقع نوعی فعالیت بازیافت مواد زائد هم به شمار می‌آید چراکه کارگاه‌های پرورش قارچ به دلیل استفاده از کاه و کلش، کود دامی و مرغی و مواد دیگر به حفظ محیط زیست کمک می‌کنند که این مهم از دیگر فواید تولید قارچ محسوب می‌شود.

سالانه حدود یک‌هزار و 500 تن قارچ خوراکی توسط واحدهای تولیدی استان کردستان تولید و روانه بازار استان و حتی خارج از کشور می‌شود.

صادرات تولیدات 2 واحد قارچ خوراکی از کردستان

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در حال حاضر هفت واحد فعال تولید قارچ خوراکی در استان وجود دارد و سه واحد نیز در حال ساخت است.

اردشیر پورحبیبی خاطرنشان کرد: از کل واحدهای تولید قارچ استان 2 واحد تنها اقدام به صادرات تولیدات خود به خارج از کشور می‌کنند.

وی به تعداد واحدهای خانگی تولید قارچ خوراکی در استان اشاره کرد و ادامه داد: آمار دقیقی از این واحدها در دسترس نیست و فقط تاکنون 24 واحد خانگی از محل تسهیلات ستاد اقتصاد مقاومتی تسهیلات دریافت کردند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر 130 نفر در واحدهای قارچ خوراکی استان مشغول به کار هستند.

پورحبیبی در رابطه با رتبه استان کردستان در میزان تولید قارچ در سطح کشور اظهار داشت: به دلیل اینکه تاکنون برآوردی از این میزان صورت نگرفته است بنابراین آماری درخصوص رتبه استان از لحاظ تولید قارچ وجود ندارد.

صادرات 140 تن قارچ دکمه‌ای در سال

یکی از واحدهای موفق تولید قارچ دکمه‌ای استان در شهرک صنعتی دهگلان واقع شده است که بعد از 2 سال از آغاز فعالیتش با همت و پشتکار فراوان قادر به صادرات قارچ به کشور عراق شده است.

واحد تولید قارچ باران هم‌اکنون دارای هشت سالن تولید است که در هر کدام از سالن‌ها 25 تن قارچ در طول سال برداشت می‌شود.

آرام عمویی به همراه برادرش از 2 سال گذشته تولید قارچ خوراکی را آغاز کرده و در این راستا نیز برای 32 نفر هم به طور مستقیم اشتغال ایجاد کرده‌اند.

این 2 برادر برای راه‌اندازی این واحد تولیدی از هیچ‌گونه تسهیلات دولتی استفاده نکردند ولی برای توسعه واحدشان چند مدتی است تقاضای دریافت تسهیلات کرده‌اند که تاکنون موفق به دریافت آن نشده‌اند.

این تولیدکننده قارچ خوراکی با اشاره به اینکه سالانه 200 تن قارچ دکمه‌ای تولید می‌کنند، اظهار داشت: 70 درصد از میزان تولیدات قارچ دکمه‌ای را به کشور عراق صادر می‌کنیم.

عمویی با بیان اینکه از ابتدای امسال از مرز باشماق مریوان قادر به صادرات قارچ نشده‌اند، اظهار داشت: در شهر پنجوین اقلیم کردستان عراق امسال یک واحد تولیدی قارچ خوراکی راه‌اندازی شده است اما مسئولان این شهر برای حمایت از تولیدات داخلی خود از واردات قارچ از مرز باشماق ممانعت کردند.

بازارچه مرزی باشماق در فاصله 17 کیلومتری غرب شهر مریوان در جوار روستای مرزی باشماق قرار دارد که گذرگاه مرزی پنجوین به ایران است.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید واحد تولیدی قارچی هم که در شهر پنجوین آغاز به کار کرده آنقدر زیاد نیست که نیاز این شهر را حتی تامین کند ولی با این وجود مسئولان آن‌ها اجازه واردات این محصول را نمی‌دهند.

عمویی عنوان کرد: صادرات امسال ما از مرزهای شهرستان‌های بانه و سردشت صورت گرفته است.

شهر پنجوین اقلیم کردستان عراق در 15 کیلومتر از مرز ایران (کردستان) قرار گرفته است که بیش از 20 هزار نفر جمعیت دارد و مسئولان این شهر برای حمایت از واحد تولیدی قارچی که حتی قادر به تامین نیاز این شهر نیست مانع از واردات تولیدات سایر کشورها می‌شوند و این نحوه برخورد الگوی خوبی است و ای کاش این شیوه در کشور ما نیز بیشتر رایج بود.

این تولیدکننده قارچ خوراکی تصریح کرد: تنها در چهار ماه نخست سال علاوه بر کردستان به سایر استان‌های همجوار هم قارچ صادر می‌کنیم.

عمویی عنوان کرد: برای راه‌اندازی این واحد تولید قارچ از هیچ تسهیلات دولتی استفاده نکردیم ولی از محل طرح توسعه بخش کشاورزی درخواست تسهیلات برای توسعه و افزایش میزان تولید به 400 تن در سال کرده‌ایم.

وی ادامه داد: تمامی شرایط مورد نیاز دریافت تسهیلات تامین  شده و مسئولان بانک نبود بودجه را علت عدم اعطای تسهیلات عنوان می‌کنند.

عمویی خاطرنشان کرد: با توسعه و ایجاد سالن‌های جدید تولید، میزان اشتغالزایی این واحد به بیش از 2 برابر وضعیت کنونی خواهد رسید.

توسعه واحدهای تولیدی در گرو حمایت مسئولان است

رحمت ارشدی یکی دیگر از تولیدکنندگان قارچ استان نیز از عدم حمایت و توجه مسئولان گلایه کرد و اظهار داشت: مسئولان فقط وعده می‌دهند و عمل نمی‌کنند.

وی اظهار داشت: هر واحد تولیدی برای توسعه و پیشرفت نیاز به حمایت مسئولان دارد ولی متاسفانه ما از چنین حمایتی محروم هستیم.

این تولیدکننده قارچ تصریح کرد: از 6 سال پیش با هزینه شخصی و به همراه برادرانم واحد تولیدی قارچ زاگرس را راه‌اندازی کردیم.

وی با بیان اینکه در طول این سال‌ها تنها سال گذشته برای بازسازی واحد خود از بانک تسهیلاتی را دریافت کردیم، عنوان کرد: برای دریافت این تسهیلات دوندگی‌ها و سختی‌های زیادی کشیدم به طوریکه دیگر حاضر نخواهیم بود بار دیگر آن را تجربه کنیم.

این تولیدکننده قارچ خوراکی که 20 درصد تولید استان را تامین می‌کند، خاطرنشان کرد: سالانه 270 تن قارچ‌ خوراکی را تولید و روانه بازار استان می‌کنیم.

ارشدی در پایان عنوان کرد: در حال حاضر 80 درصد قارچ استان توسط سایر واحدهای تولیدی خارج از استان تامین می‌شود که اگر واحدهای استان مورد حمایت قرار گیرند دیگر نیازی به واردات از سایر استان‌های کشور به کردستان نخواهد بود.

=============

گزارش از چنور صادقی

=============

انتهای پیام/79003/م40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول