اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین‌بار در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

کپسول آندوسکوپی با قابلیت عکس‌برداری از مجاری گوارشی استفاده شد

برای نخستین بار در کشور کپسول آندوسکوپی با قابلیت عکس‌برداری از مجاری گوارشی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد استفاده شد.

کپسول آندوسکوپی با قابلیت عکس‌برداری از مجاری گوارشی استفاده شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، نشست خبری شیوه‌های جدید آندوسکوپی در کودکان با حضور متخصصان گوارشی کودکان ظهر امروز در محل بیمارستان قائم مشهد برگزار شد.

در ابتدا سیمین پرتویی متخصص بیماری‌های عفونی کودکان با اشاره به گذشته بیماری‌های گوارشی کودکان اظهار داشت: در ابتدا کسی بیماری‌های کودکان را جدی نمی‌گرفت و اگر هم بیماری مهمی برای کودکان حادث می‌شد، آن را به شهر‌های بزرگ نظیر تهران برای درمان منتقل می‌کردند.

به گفته وی، این درمان‌ها با امکانات قدیمی به تدریج انجام می‌گرفت که با ورود افراد جوان و متخصص در این عرصه تخصصی روش‌های درمانی شکل به‌روزتری به خود گرفت.

در ادامه سیدعلی جعفری متخصص گوارش کودکان افزود: از دیرباز اقدامات درمانی برای کودکان چالش‌برانگیز و دارای نوعی جسارت بوده که تعبیر تشخیص بیماری‌های گوارشی از بزرگسالان به کودکان نمونه همین جسارت است که دانشگاه علوم پزشکی مشهد این جسارت را انجام داده است.

جعفری افزود: ما با حوادث و بیماری‌هایی در کودکان نظیر (بلع اجسام خارجی و تنگی روده و ...) برخورد داشتیم که در قدیم باید تحت عمل جراحی قرار می‌گرفتند، اما در حال حاضر با وجود این تکنولوژی‌ها از جمله آندوسکوپی دیگر نیاز به اعمال جراحی وجود نخواهد داشت.

وی افزود: همچنین کودکانی که تغذیه‌شان از طریق روده بود نیز باید مورد جراحی قرار می‌گرفتند که با وجود این عمل (از طریق آندوسکوپی) نیاز به جراحی وجود ندارد و ما جزو معدود مراکزی هستیم که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند.

وی افزود: شیوع بیماری‌های گوارشی در کودکان طبق بررسی‌هایی که انجام گرفته حدود 2 درصد بوده که علت آن کم‌خونی و دیگر بیماری‌ها قابل تشخیص است.

جعفری تاکید کرد: به هیچ‌وجه کپسول اندوسکوپی جایگزین آندوسکوپی نیست و فقط برای تشخیص بیماری‌های لوله باریک از آن استفاده می‌شود.

در ادامه حمیدرضا کیانی‌فر متخصص کودکان اظهار داشت: در پی تشخیص دقیق بیماری‌های کودکان این تکنولوژی انجام گرفته و ما امکاناتمان را با پیشرفت‌های روز دنیا به‌روز کرده‌ایم.

وی افزود: تشخیص خونریزی‌های گوارشی، درمان مری در کودکان و همچنین تشخیص بیماری‌های سخت در کودکان که قابل تشخیص نبودند، بیماری‌های عفونی گوارشی در کودکان و تشخیص بیماری‌های روده بزرگ از مزایای این فناوری پیشرفته است.

کیانی‌فر در پایان گفت: ‌در حال حاضر در استان خراسان مشکل عدم تشخیص بیماری گوارشی در کودکان را نداریم و در این رابطه پیشرفت‌های خوبی را نیز کسب کرده‌ایم.

محمدعلی کیانی فوق‌تخصص گوارش و کبد در کودکان و استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تشخیص این فناوری در ادامه افزود: این کپسول با ابعاد 11*24 میلی‌متر قطر به دلیل شکل استوانه‌ای که دارد به کپسول اندوسکوپی معروف شده است.

وی گفت: آندوسکوپی به‌وسیله لوله انجام می‌گیرد، این کپسول همان کار آندوسکوپی را انجام می‌دهد با این قابلیت که در هر ثانیه سه عکس از درون لوله باریک می‌گیرد که در کل این تصاویر یک فیلم را تشکیل داده و در فایل‌های کامپیوتری ذخیره می‌کند و به صورت کلی قابلیت عکس‌برداری به تعداد 11 هزار عکس را دارد.

فوق تخصص گوارش و کبد کودکان و استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در گذشته بیماری‌هایی که در مناطق داخلی دستگاه گوارش پدید می‌آمد به‌خصوص در لوله باریک و اطراف آن به‌ وسیله اعمال تهاجمی‌تر مثل جراحی‌های باز انجام می‌گرفت که با ایجاد این تکنولوژی (برای نخستین بار در دانشگاه علوم پزشکی مشهد) این اعمال تغییر یافت و جای خود را به اندوسکوپی (کپسول) داد.

کیانی افزود: از امکانات این کپسول این است که اگر خونریزی در دستگاه گوارش حادث شود و احتیاج به عمل جراحی باشد ما به وسیله عکس‌برداری که توسط کپسول انجام می‌شود این عکس‌ها را به صورت فیلم در قالب سی‌دی در اختیار جراح قرار داده تا تشخیص صحیح صورت و بیمار مورد درمان قرار گیرد.

وی گفت: این کپسول مناطقی را که در داخل دستگاه گوارش خونریزی داخلی دارد به رنگ قرمز نشان می‌دهد و طریقه دفع آن از طریق روده بزرگ است که به همین دلیل این کپسول یک‌بار مصرف بوده و استفاده از این روش برای کودکان برخلاف بزرگسالان که از روش‌های سخت و تهاجمی و غیرقابل تحمل جراحی استفاده می‌شود،‌ ارائه این خدمت را آسان نموده است.

کیانی گفت: تفکر ما بر این است که این اعمال همراه با درد و التهاب‌آور است که در واقع چنین نیست. همچنین اعمال این تکنولوژی در شرق ایران برای اولین بار بوده و مواردی همچون تشخیص بیماری‌های عفونی و همچنین تغذیه کودکان از طریق روده را سهل و آسان کرده است.

وی افزود: هزینه این کار هزینه چندانی نیست و فقط هزینه تهیه این کپسول برعهده بیمار است که هزینه کپسول با احتساب ارز جدید در حدود یک میلیون و 200 هزار تومان و هزینه انجام آن در بخش دولتی در حدود 150 تا 160 هزار تومان است که این روش بسیار اثربخش و مفید است.

کیانی خاطرنشان کرد: این هزینه‌ها با توجه به آنکه در کودکان بیماری درست تشخیص داده می‌شود و تمامی مشکلاتی که بیمار چند سال از آن رنج می‌برد، وجود ندارد، در پی تشخیص درست دیگر در این مورد مشکلی برای کودک تا آخر عمر پیش نمی‌آید، هزینه چندانی نیست و همچنین تنها مرجع تهیه این کپسول در استان دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.

وی در پایان با اشاره به اینکه هیچ‌گونه نگرانی در مورد اعمال این روش وجود ندارد،‌ افزود: هفته گذشته بر روی یک کودک این عمل انجام پذیرفت که حال عمومی وی خوب است.

انتهای پیام/2202/غ40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول