به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، در دنیای مدرن و در عصری موسوم به عصر «انفجار اطلاعات» توان دولتها برای کتمان حقایق روز به روز ضعیفتر شده تا جایی که با خلق پدیده اینترنت نه تنها این موضوع مشکل که به نوعی میتوان گفت غیرممکن شد.
در چنین وضعیتی بسیاری از کارشناسان علم مدیریت و همچنین رسانه بر این باور هستند که مدیران پیش از ایجاد بحران و کشیده شدن به رسانه، باید خودشان به طور شفاف وارد عرصه شوند و به عنوان موجشکن، در برابر امواج رسانهای بایستند.
اما در این میان هنوز برخی از مدیران بر این تصور هستند که میتوانند با بستن مجاری خبر جلوی بسیاری از بحرانها را بگیرند.
یکی از ابزارهای بستن مجاری اطلاعرسانی نیز صدور؛ نامه، دستورالعمل و بخشنامه به مدیران، معاونان و حتی صنوف برای عدم اطلاعرسانی است.
شیوهای که سالها در یکی از شرکتهای خدماتی استان اصفهان اجرا شد و نه تنها سودی نبخشید، که برعکس باعث ایجاد شایعات متعدد، نارضایتیهای صنفی، تحصنهای مکرر در برابر این شرکت برای مجموعه مدیران این شرکت شد.
و اکنون این عمل جلوگیری از انتشار اخبار از جلسات مختلف و مصاحبه با مسئولان مربوطه در حالی در استانداری اصفهان به ورطه آزمون و خطا گذاشته میشود که شاید در دهه 60 جوابگو بود، اما در عصر حاضر بر اساس اصول علمی و کلاسیک آیندهای تاریک خواهد داشت.
به عنوان نمونه روزهای آذرماه در حالی در استان اصفهان سپری میشد که تنفس به سختی صورت میگرفت. آلایندهها کار خود را خوب بلد بودند و مدیران نیز تصمیم گرفتند سکوت کنند، آمار از حجم آلودگی بیشتر از استان تهران خبر میداد، اما مسئولان ذیربط به جای توصیه به مردم برای رعایت مسایل بهداشتی و ایمنی به منظور دستیابی به آسایش و آرامش بیشتر، به بخشنامهای استناد کردند که امضای استاندار جدید زیر آن بود.
در موضوع صنوف و افزایش و کاهش قیمتها که مستقیماً با زندگی مردم درگیر بوده و آن را تحتالشعاع قرار میدهد، نیز به نظر میرسد مدیریت استان سکوت و دستور بر سکوت را بیشتر از اطلاعرسانی میپسندد.
کمیتههای تخصصی استانداری مانند فرهنگ عمومی، آب، محیطزیست و ... نیز یا در بیخبری محض برگزار میگردد، یا اینکه اصلا برگزار نمیشود تا خبری از آن به بیرون درز کند.
حال با توجه به نحوه نگرش مدیران پیشین که برای کوچکترین مسئله استان نیز معتقد به اطلاعرسانی به قویترین شکل ممکن بودند و حتی در بسیاری از مسایل به طور مستقیم با خبرنگاران ارتباط برقرار میکردند و تصور میشد مدیریت جدید نیز از این روش استفاده بهتری برده و با توجه به عنوان "کوله باری از تجربه" که در روزهای ابتدایی انتصاب ایشان به عنوان یک نقطه روشن بیان میشد، بارقههای امید به گونهای میدرخشید که بسیاری از شهروندان رودخانه زایندهرود را در آیندهای نزدیک آنچنان پر آب میدیدند که در ذهن خود یاد روزهای طغیان این رودخانه میافتادند.
در هر حال امیدواریم مدیران استان با تغییر رویکرد رسانهای خود، با ارزش نهادن به خبر و اطلاعرسانی، تأثیر بیشتری بر افکار عمومی گذاشته و در راستای اهداف دولت تدبیر و امید گام بردارند.
انتهای پیام/63031/صا40/پ3003