اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی:

نخستین جشنواره خیرین کتابخانه‌ساز در خراسان رضوی برپا می‌شود

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی گفت: نخستین جشنواره خیرین کتابخانه‌ساز استان دهه اول اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.

نخستین جشنواره خیرین کتابخانه‌ساز در خراسان رضوی برپا می‌شود

امیرالله شمقدری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قوچان با اشاره به اینکه سرانه فضای عمومی کتابخانه‌ها در استان یک متر است، اظهار کرد: سرانه فضای عمومی در قوچان 0.75 متر بوده که در بین 28 شهر خراسان رضوی این شهرستان دارای رتبه 22 است که نشان از پایین بودن قوچان از شاخص‌های اصلی کتابخوانی در استان دارد.

وی با تأکید بر اینکه استان خراسان نیز در برخی شاخص‌ها از میانگین کشوری عقب‌تر بوده است، افزود: برای جبران این عقب‌ماندگی در سال گذشته 10 درصد به سرانه فضای کتابخانه‌ها در سطح استان افزوده شده و تعداد کتابخانه‌ها از 171 به 188 باب رسیده است.

شمقدری تاکید کرد: نباید فقط به دنبال ساخت کتابخانه بود بلکه باید به دنبال افراد کتابخوان برای ترویج و گسترش فرهنگ کتابخوانی باشیم و این را می‌توان از آموزش و پرورش و دانش‌آموزان به عنوان جامعه هدف شروع کرد.

وی یادآور شد: در حال حاضر 5.2 درصد مردم عضو کتابخانه‌های عمومی در سطح استان و کشور هستند که این تعداد در افق چشم‌انداز 1404 باید به 35 درصد برسد و سرانه کتاب نیز در حال حاضر به ازای هر سه نفر یک کتاب بوده که در افق 1404 باید برای هر نفر چهار کتاب وجود داشته باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی با بیان اینکه دنیای مجازی دنیا‌ی بزرگی بوده و اینگونه می‌توان کتاب را همیشه همراه مردم داشت، تصریح کرد: کتاب هنوز جایگاه خود را در سطح جامعه دارد اما ما به سمت کتابخانه‌های الکترونیکی نیز روی آورده‌ایم.

وی کتابخانه را قلب تپنده هر اجتماع برشمرد و اضافه کرد: تنها منابع دولتی برای ساخت کتابخانه‌ها کافی نبوده و باید از خیرین نیز کمک گرفت به طوری که نخستین جشنواره خیرین کتابخانه‌ساز استان در دهه اول اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.

شمقدری تصریح کرد: کتابخانه باید در بهترین نقطه شهر جانمایی شود و با نگاه به مناطق متراکم و پرجمعیت در هر شهر و ایجاد کتابخانه در هر بوستان روند توزیع کتاب و کتابخانه اصلاح شود.

وی کار در حوزه فرهنگ و کتابخوانی را یک سرمایه‌گذاری دانست و خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه کتابخوانی اطمینان‌بخش و تنظیم کننده حیات معنوی، روحی و اندیشه یک جامعه بوده و برای عادت شدن کتابخوانی باید والدین کتابخوان شده تا فرزندان آنها نیز به سمت کتاب روی آورند.

انتهای پیام/2202/ز40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول