اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌شرقی خبر داد

ایران کمترین نرخ مالیات بر ارزش افزوده را در جهان دارد

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌شرقی گفت: نرخ مالیات بر ارزش افزوده در ایران بر اساس برنامه پنج ساله سوم برای سال جاری 6 درصد است که کمترین نرخ مالیات بر ارزش افزوده در جهان است. این در حالی است که نرخ مالیات بر ارزش افزوده در برخی کشورها به حدود 25 درصد نیز می‌رسد.

ایران کمترین نرخ مالیات بر ارزش افزوده را در جهان دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، رسول رسولی صبح امروز در همایش یک روزه حسابداری با موضوع  "مالیات بر ارزش افزوده که با حضور دانشجویان، اساتید و اصناف به مناسبت روز حسابدار در دانشگاه آزاد مرند برگزار شد، اظهار کرد: مالیات بر ارزش افزوده به عنوان یکی از مترقی‌ترین نظام‌های مالیاتی جهان، هم اکنون به رایج‌ترین نظام مالیاتی جهان بدل گشته که اجرای آن، شفاف‌سازی در مبادلات اقتصادی، کاهش فرارهای مالیاتی، جلوگیری از قاچاق کالا، تشویق سرمایه‌گذاری، تولید و صادرات و برقراری عدالت مالیاتی را برای نظام‌های اقتصادی به ارمغان آورده است.

وی افزود: مالیات بر ارزش افزوده از انواع مالیات‌های غیرمستقیم محسوب می‌شود که بر مصرف وضع می‌شود. این نوع مالیات، نوعی مالیات چند مرحله‌ای است که در مراحل مختلف زنجیره‌ واردات، تولید و توزیع از هر فعال اقتصادی زنجیره به فعال اقتصادی بعدی انتقال می‌یابد تا در نهایت به مصرف‌کننده‌ نهایی منتقل و از سوی وی پرداخت ‌شود.

رسولی گفت: پرداخت‌‌کنندگان واقعی این مالیات، مصرف‌کنندگان کالاها و خدمات هستند و عناصر حاضر در زنجیره تنها عامل انتقال این مالیات به مصرف کننده نهایی خواهد بود که وجهی را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده از محل درآمدهای خود نمی‌پردازند.

رسولی شفاف‌سازی مبادلات اقتصادی به دلیل ردیابی معاملات در زنجیره‌های واردات، تولید و صادرات را از مزایای این نوع مالیات برشمرد و افزود: اخذ مالیات بیشتر از مصرف کنندگان کالاها و خدمات لوکس و غیرضروری و همچنین افزایش مستقیم و غیرمستقیم میزان درآمدهای مالیاتی از کل درآمدهای جاری دولت از اهداف این نوع مالیات است.

وی خاطر نشان کرد: معافیت‌های این نظام مالیاتی بیشتر اقلام سبد کالای مصرفی خانوارهای کم‌درآمد را شامل می‌شود.

وی در ادامه به نرخ‌های مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و افزود: نرخ مالیات بر ارزش افزوده در ایران بر اساس برنامه پنج ساله سوم برای سال جاری 6 درصد است که کمترین نرخ مالیات بر ارزش افزوده در جهان است. این در حالی است که نرخ مالیات بر ارزش افزوده در برخی کشورها به حدود 25 درصد نیز می‌رسد.

رسولی ارتقای کیفیت نظام مالیاتی کشور را امری ملی دانست و گفت: تلاش برای جلب رضایت شهروندان، جلب اعتماد عمومی و تکریم مؤدیان، استفاده از فناوری‌های نوین و تسهیل خدمت‌رسانی به مردم به منظور کاهش خطاها، کوتاه کردن زمان برای مؤدیان در روند پرداخت مالیات، افزایش دسترسی مؤدیان به مراکز و واحدهای مالیاتی و تحقق عدالت اجتماعی از مهمترین موضوعاتی است که سازمان امور مالیاتی در راستای آنها گام برمی‌دارد.

در پایان این همایش جلسه پرسش و پاسخ با حضور شرکت‌کنندگان برگزار شد.

انتهای پیام/60001/ع30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول