به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، رسول صدرعاملی در دومین نشست تخصصی آسیبشناسی سینمای دینی با عنوان مفاهیم اخلاقی در فیلم دینی که از سلسله نشستهای تخصصی جایزه بزرگ پیامبر اعظم(ص) در راستای نخستین جشنواره بینالمللی فرهنگی هنری اهل بیت در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به عنوان پرطمطراق و بزرگ جشنواره (اهل بیت و پیامبر اعظم(ص)) باید این جشنواره تأثیرگذار باشد.
وی با اشاره به اینکه فیلم موجود زندهای است که حرکت میکند و از جایی به جایی میرود، افزود: در فیلمسازی ایدهای پیدا میشود و فیلم بر اساس آن ایده ساخته میشود.
کارگردان سینما و تلویزیون تصریح کرد: سینمای دینی بر اساس روح و روان و خاستگاه یک نویسنده و کارگردان شکل میگیرد.
وی افزود: ما در اندیشه اینکه جایی مانند مشهد با 17 تا 22 میلیون زائر سینما در کجاست، زائر امام رضا چقدر وقتی به مشهد میآید چشمانش خیس است و وقتی میرود خندان و سبک بال است، فکر کردیم چگونه این موضوع را بر پرده سینما پیاده کنیم.
وی با بیان اینکه نخستین شرط فیلمسازی این است که فیلم باید از شاخصه جذاب بودن برخوردار باشد، گفت: بعد از جذابیت فیلم میتوان به محتوای آن فکر کرد.
صدرعاملی بیان کرد: در جشنوارهای که در ایتالیا برگزار میشود در ارتباط با ادیان الهی، حتی بودا و باور و عقیدههای مردم در جهان از همه کشورها فیلمهایی ساخته میشود که در این جشنواره جمعآوری شده و برگزارکنندگان این جشنواره فیلمها را شناسایی کرده و با دعوت از فیلمساز طی مدت 10 روز فیلمها را به نمایش میگذارند.
وی تصریح کرد: در این جشنواره که ایران سه بار جایزه برتر این جشنواره را از آن خود کرده است، سؤال اینجاست که چرا این جشنواره در کشور ما برگزار نشود.
وی افزود: با برنامهریزی جامع میتوانیم چنین جشنوارههایی را با عنوان جایزه بزرگ پیامبر اعظم و اهل بیت در راستای بهتر شناساندن اسلام و اهل بیت به جهانیان برگزار کنیم و به اهل بیت و پیامبر خود نیز ارج نهیم.
صدرعاملی بیان کرد: تفاوت سینمای دینی ایران با دیگر سینماهای دینی جهان در آموزههای دینی ما نیست.
وی گفت: آموزههای دینی در همه ادیان وجود دارد و آنچه تفاوت دارد وجود اهل بیت در دین ماست.
این کارگردان افزود: اهل بیت و توسل به آنها ارزشمند است و اینکه بین خدا و خود واسطه قرار داده و به شدت احساس آرامش میکنیم و الگوهایی داریم که زندگی و رفتار و کردار آنها تعریفی از دین اسلام است، مهم است.
وی افزود: نگارش فیلمنامه با آموزههای دینی باید به گونهای باشد که هر مخاطبی که در هر جای دنیا بیننده آن است دریابد که فیلمی مذهبی ایرانی را مشاهده میکند.
وی در ادامه تصریح کرد: سینمای دینی در چارچوب آکادمیک نمیگنجد.
صدرعاملی افزود: تفاوت موجود در سینمای دینی ایران و سینماهای دینی جهان میتواند در بیرون مرز تأثیرگذار باشد.
وی در خاتمه با اشاره به اینکه باید میزان تأثیرگذاری جشنوارهها بدون سفارش باشد، افزود: مدیر فرهنگی خوب باید صبر کرده تا فیلم ساخته شود سپس فیلم را ببیند و اگر در فیلمی سه دقیقه خوب یافت، کاری کند تا این سه دقیقه به 6 دقیقه تبدیل شود.
انتهای پیام/2202/ش40/چ3000