اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

/گزارش تحلیلی فارس/

گسترش روابط با همسایگان؛ کلیدی برای قفل‎ اقتصادی افغانستان

پس از روی کار آمدن دولت حامد کرزی در افغانستان، فصل جدیدی از روابط میان هند و افغانستان آغاز شد. نیازمندی هند به منابع و نیاز افغانستان به حامیان بزرگ اقتصادی چون هند، باعث شده تا 2 کشور ضرورت گسترش روابط با یکدگر را احساس کنند.

گسترش روابط با همسایگان؛ کلیدی برای قفل‎ اقتصادی افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، هند پس از سقوط طالبان و روی کار آمدن دولت جدید افغانستان، گسترش روابط با افغانستان را به نفع خود دیده و در تلاش گسترش روابط با افغانستان برآمد در حالی که افغانستان نیز بنابر عقب ماندگی‎ها طی سال‎ها جنگ، نیز نیازمند حامیان بزرگ اقتصادی چون هند است.

پس هند و افغانستان با شرایط موجود مانند کلید و جاکلیدی هستند که بنا بر نیازمندی دو طرف، باید تلاش بر گسترش روابط با یکدیگر داشته باشند.

اهمیت روابط با هند به حدی است که حتی برخی از کارشناسان افغان گسترش روابط با هند را به مثابه کلیدی بر حل مشکلات افغانستان بیان می‎کنند.

کمک‎های گذشته هند به افغانستان

از سال 2001 تاکنون هند به عنوان یکی از حامیان بزرگ افغانستان، در صحنه حضور داشته و بر اساس آمارها، کشور هند تاکنون 2.5 میلیارد دلار به افغانستان کمک کرده است.

هند طی سال‎های گذشته پروژه‎های مختلف باسازی از جمله ساخت خیابان زرنج –دلارام، اعمار و بازسازی بند سلما در هرات و اعمار ساختمان جدید پارلمان افغانستان را تطبیق نموده است.

در حال حاضر هند یکی از بزرگترین کشورهای اقتصادی جهان محسوب می‎شود. با رشد هشت درصدی اقتصادی این کشور در هشت سال گذشته، هند به عنوان چهارمین اقتصاد بزرگ جهان مطرح شده و با کشورهایی چون چین رقابت می‎کند.

بر این اساس، هند برای تضمین رشد اقتصادی‎، به بازارهای اقتصاد مصرفی تشنه مانند افغانستان نیاز دارد.

یکی دیگر از عواملی که پای هند را به افغانستان می‎کشاند این است که افغانستان دارای منابع انرژی دست‎نخوردۀ زیادی است؛ پس هند که نیازمندی زیادی به این منابع دارد و از ظرفیت‎ بالایی در استخراج این منابع برخودار است، باید در تلاش گسترش روابط با افغانستان باشد.

افغانستان هم به خاطر نبود ظرفیت‎ها در استخراج معادن، کاهش سرمایه‎گذاری‎ها و مشکلات شدید اقتصادی نیاز زیادی به گسترش روابط با هند داشته و حضور کشور قدرتمند اقتصادی مانند هند در افغانستان بسیاری از مشکلات اقتصادی افغانستان را تا حدی مرتفع می‎سازد.

سهولت‎های موجود در تجارت با هند

افغانستان و هند در سال 2005 میلادی پیمان همکاری تجاری را به امضا رساندند که بر اساس آن بازرگانان افغان قادرند تا اموال بازرگانی‎ را با معافیت از گمرک و سهولت‎های زیادی به این کشور صادر کنند.

بر اساس آمارها، افغانستان در حال حاضر 27 قلم کالای صادراتی به هند دارد که از این میان پنج قلم آن از معافیت گمرکی برخوردار است.

خروج کشورهای غربی از افغانستان؛ نیاز بیشتر به کشورهای منطقه

حال حدود 20 روز به پایان سال 2013 و آغاز سال 2014 میلادی باقی مانده است. سال 2014 برای بسیاری از افغان‎ها خوشایند به نظر نمی‎رسد؛ بسیاری از افغان‎ها از خروج کشورهای غربی از افغانستان نگران‎اند که مبادا وضعیت افغانستان بدتر شود و مشکلات شدید اقتصادی دامن‎گیر افغانستان گردد.

حال افغانستان با کاهش کمک‎ کشورهای غربی و خروج آنان از افغانستان، ضرورت شدیدی به گسترش روابط با کشورهای منطقه از جمله هند، ایران و روسیه احساس می‎کند.

به همین منظور، حامد کرزی سفرهای منطقه‎ای‎ را آغاز کرده و می‎خواهد همکاری‎های کشورهای همسایه را برای افغانستان جلب کند.

کرزی چند روز پیش به ایران سفر کرد و با تهران به توافق رسید تا یک سند همکاری‎ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور به امضا برسد.

کرزی پس از بازگشت از ایران، اکنون قصد توسعه روابط با هند را در سر می‌پروراند تا حمایت این کشور را نیز در قبال افغانستان جلب کند.

در همین حال هفتۀ گذشته، دولت افغانستان با یک شرکت دولتی روسی برای خرید 500 هزار تًن نفت به توافق رسید.

گسترش روابط تجاری و اقتصادی افغانستان با کشورهای منطقه نشان می‎دهد که این کشور به اهمیت روابط با منطقه در مهار بحران‎های اقتصادی احتمالی  پی برده است.

افغانستان مرکز رقابت‎های خارجی

در دوازده سال گذشته، بعد از روی کار آمدن دولت جدید افغانستان، این کشور به یک مرکز رقابت برای کشورهای خارجی مبدل شده و از این ناحیه زیان‎های زیادی را نیز متقبل شده است.

کشورهای خارجی به خاطر رقابت با رقبای‎ خود در افغانستان حضور یافته‎اند و تنها برای تخریب رقبایشان با افغانستان رابطه داشته‎اند.

حضور پاکستان و هند و یا حضور آمریکا و ایران بیشتر برای رقابت با یکدیگر بوده تا کمک به صلح و ثبات در افغانستان، به همین دلیل نیز افغانستان در 12 سال گذشته بی‎ثبات‎تر شده و پیشرفت چندانی نداشته است.

حال مسئله‌ای که به نفع افغانستان است و صلح و ثبات این کشور را تضمین می‎کند، حضور کشورهای خارجی برای همکاری‎های متقابل با افغانستان و تلاش در راستای صلح و ثبات در این کشور است.

افغانستان نیز باید طوری با کشورهای خارجی رفتار کند و سیاستش را آماده آن سازد تا گسترش روابط با کشورهای خارجی با هدف صلح و ثبات افغانستان باشد نه برای رقابت کشورهای خارجی با رقبای دیگر در افغانستان.

توافق افغانستان با ایران و هند

هند، ایران و افغانستان با احساس نیاز به گسترش روابط با یکدیگر، حال تلاش بر امضای یک پیمان ترانزیتی دارند تا بر اساس آن یک راه ترانزیتی میان افغانستان، ایران و هند ایجاد شود.

بر اساس این توافق، بازرگانان افغان می‎توانند اموال تجاریشان را از طریق بندر چابهار ایران به کشورهای دیگر مانند هند صادر کنند.

این پیمان ترانزیتی که قرار است در آینده نزدیک امضا شود، در بهبود وضعیت اقتصادی افغانستان و راه‎یابی به بازارهای جهانی بسیار مؤثر و مفید است.

روابط افغانستان و هند؛ هزاران سال پیش

مناسبات میان افغانستان و نیم قارۀ هند، ریشه‎های عمیقی در تاریخ منطقه داشته و طی پنج هزار سال، این علایق تاریخی، سیاسی، مذهبی و فرهنگی، مردمان 2 کشور را به هم پیوند زده است.

2500 سال قبل از میلاد مسیح، اولین مهاجرت آریایی‌ها از «آریانا ویجه» به نیم نیم قارۀ هند (بهارتا) انجام یافته و آمیزش نژاد، مذهب و فرهنگ مردم‎مان افغانستان و هند را به همراه داشته است.

به قول احمدعلی کهزاد، مؤرخ مشهور افغانستان، سروده‎های بخش اول «ویدا» (شاعر هندی) در قندهار بخشی از افغانستان امروزی سروده شده است.

با این همه حال افغانستان باید در تلاش هر چه بیشتر گسترش روابط اقتصادی و تجاری با هند باشد؛ کابل با گسترش روابط با منطقه خواهد توانست وضعیت کشور را سامان ببخشد.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول