اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به منظور مرمت و بازسازی مجموعه‌های تاریخی

مدیریت کاروانسرای شمس‌السلطنه نراق به شهرداری واگذار شد

شهردار نراق خواستار واگذاری مسئولیت مدیریت مجموعه تاریخی بازار و کاروانسرای شمس السلطنه این شهر به شهرداری شد.

مدیریت کاروانسرای شمس‌السلطنه نراق به شهرداری واگذار شد

محمود مرادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: پیشنهاد واگذاری مدیریت این مجموعه‌های تاریخی اخیرا از سوی شهرداری به میراث فرهنگی ارائه شد که این پیشنهاد در دست بررسی و اقدام است.

وی تصریح کرد: در صورت تحقق این مهم شهرداری می‌تواند در امر ساماندهی، مرمت و بازسازی این مجموعه‌های ارزشمند تاریخی اقدامات موثری انجام دهد.

شهردار نراق با بیان اینکه مرمت و بازسازی و تجهیز بازار و کاروانسرای شمس‌السلطنه نیازمند 10 میلیارد ریال اعتبار است، گفت: هم اکنون تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری، اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی در حال  منعقد شدن است که بر اساس آن شهرداری مسئولیت مدیریت این مجموعه‌ها را بر عهده خواهد گرفت.

وی اظهار داشت: شهرداری آمادگی دارد این مکان‌های تاریخی را به مراکز اقامتی گردشگری تبدیل کرده و زمینه جذب توریست و گردشگر را فراهم کند.

مجموعه بازار و کاروانسرای شمس ‌السلطنه یکی از زیباترین اماکن تاریخی شهر نراق محسوب می‌شود که در دوره قاجار احداث شده است.

قدمت بنا به درستی مشخص نیست، ولی بر اثر شواهد موجود بیش از 150 سال از سال ساخت آن می‌گذرد.

بانی این اثر تاریخی فردی است به نام حاج محمد نراقی معروف به حاجی خان، طبق بررسی‌های به عمل آمده محمد نراقی از رجال عهد قاجار و از تمکن مالی بالایی برخوردار بوده است.

در مجموعه بازار و کاروانسرا زیباترین آثار معماری عصر قاجار به چشم می‌خورد. درب‌های گره کاری شده مجموعه تاجر سرا که از زیباترین قسمت‌های این بخش است، چشم هر بیننده‌ای را ساعت‌ها به خود مشغول کرده و به اعماق تاریخ و تمدن مردم این دیار می‌برد.

مجموعه کاروانسرا از دوطبقه تشکیل شده است، طبقه اول محل نگهداری چارپایان و  طبقه فوقانی به استراحتگاه تجار اختصاص داشته است.

در جنب این مجموعه محل‌های خاصی برای نگهداری شتر کاروان‌ها وجود داشته که به اصطلاح محلی، این مکان‌ها را عصارخانه می‌نامند.

تعداد زیادی از مردم شهر نراق از راه خدمات رسانی به کاروانیان امرار معاش کرده و نقل است که در 100 سال گذشته 15 عدد نانوایی در کار تهیه نان برای کاروان‌های تجار فعال بوده‌اند و این خود بهترین شاهد بر رونق تجارت شهر نراق است.

این مجموعه شامل یک راسته بازار، چهار سوق، تاجر سرا و کاروانسرا است، طول تقریبی بازار 200 متر و در جهت خیابان اصلی شهر شرقی، غربی احداث شده است.

مصالح این بنا عمدتا آجر و سنگ و در برخی جاها از خشت خام می‌باشد در سقف راسته بازار و چهار سوق کاشی کاری معقلی و رسمی بنده به چشم می‌خورد.

طاق چارسوق دارای شمسه با کاشی‌هایی به رنگ فیروزه و سرمه‌ای است.

بخش تاجر سرای بازار را سرای معاون الممالک می‌نامند، معمولا بهترین نقطه تجاری یک بازار به عنوان حجره اصلی متعلق به رئیس التجار بود تا هر رهگذری از این طریق رتبه و جایگاه تجار را دریابد.

از بخش‌های دیدنی این مجموعه وجود درب‌های بسیار زیبا و گره کاری شده است که نشان از اوج هنر استادکاران نجار نراقی است.

این درب‌ها نیاز به توجه و مراقبت شدید دارد که متاسفانه در راسته بازار کاملا از بین رفته و در تاجر سرا هم بخش زیادی از آن در معرض تهدید و خطر پوسیدگی و تخریب است.

این بازار در جوار خود یک آب ‌انبار هم دارد که به آب‌ انبار بازار معروف است و به نظر می‌رسد همزمان با ساخت بازار احداث شده باشد که متاسفانه در حال حاضر مخزن آن تخریب و با خاک پر شده است و تنها از آن سر دری به جای مانده که آن هم بر اثر بی‌توجهی آسیب‌های زیادی دیده است.

مجموعه بازار و کاروانسرای شمس السلطنه به شماره 1645 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/87001/ر40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول