اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان:

طرح‌های تحقیقاتی کمیت محصولات را افزایش می‌دهد

رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان اصفهان اجرای طرح‌های تحقیقاتی را زمینه‌ای برای افزایش کمیت محصولات دانست.

طرح‌های تحقیقاتی کمیت محصولات را افزایش می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مرتضی خان احمدی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به طور متوسط سالیانه حدود 200 طرح تحقیقاتی در این مرکز انجام و حدود 200 مقاله نیز به نشریات تخصصی ارسال می‌شود.

وی اظهار کرد: خشکسالی و محدودیت‌های مالی طی چند سال گذشته زیاد بوده و همین موضوع سبب شده نتوانیم به شکل مطلوب فعالیت‌های خودمان را انجام دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: اکنون حدود 16 ایستگاه تحقیقاتی در استان وجود دارد که تنها دو ایستگاه آب کافی دارد و به فعالیت خود ادامه می‌دهد و مابقی این ایستگاه‌ها با حداقل توان کار می‌کنند.

وی بیان کرد: بزرگ‌ترین مشکل استان اصفهان کمبود آب است که سبب شده تا منابع زیرزمینی و خاک نیز شور شود، لذا در این حالت باید از اقداماتی مانند کشت پاییزه جهت استفاده از باران‌های پاییزه بهره ببریم.

خان احمدی افزود: یکی از محصولات استراتژیک استان اصفهان ذرت است که در شرایط عادی حدود یک میلیون تن در هکتار تولید می‌شود، در صورتی که بذر این محصول در مرکز تحقیقات اصلاح شده و این بذر می‌تواند علاوه بر صرفه‌جویی شدید در مصرف آب در استان، میزان تولید را تا چند برابر افزایش دهد.

وی ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر و در شرایط خشکسالی حدود 50 هزار هکتار گندم در اصفهان زیر کشت داریم و میزان کشت گندم کشور حدود 2 هزار و 300 هکتار است، خاطرنشان کرد: به تازگی سبوس گندم نیز علاوه بر خود گندم به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که این محصول دارای اسید فیتیک است و این نوع از اسید سبب می‌شود تا آهن خون دفع گردد، لذا در حال حاضر به دنبال مطالعه برای کاهش این اسید در سبوس گندم هستیم و بر اساس تحقیقات صورت گرفته می‌توانیم تا 80 درصد این اسید را از سبوس خارج کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، تعداد 64 مجتمع آموزشی، 314 ایستگاه و مزرعه پژوهشی ، 20 ژورنال علمی و تحقیقاتی، 2 هزار و 300 عضو هیئت علمی در کشور زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی فعالیت می‌کنند که 150 عضو هیئت علمی، 16 ایستگاه و مزرعه تحقیقاتی آن به علاوه یک مرکز ویژه پایش خشکسالی و وضعیت بارش‌ها، در استان اصفهان است.

انتهای پیام/2301/ل30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول