اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار منطقه 20 در نشست دبیران شورایاری محلات تاکید کرد

ضرورت تشکیل کمیته‌های اجتماعی در آگاه‌سازی برای نوسازی بافت فرسوده

شهردار منطقه 20 تهران تشکیل کمیته‌های اجتماعی را گامی موثر در فرهنگ‌سازی احیای بافت فرسوده و توجیه شهروندان عنوان کرد.

ضرورت تشکیل کمیته‌های اجتماعی در آگاه‌سازی برای نوسازی بافت فرسوده

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، منصور کتانباف پیش از ظهر امروز در جلسه مشترک با دبیران شورایاری محلات با اشاره به اینکه استفاده حداکثری از ظرفیت‌های متقابل دفاتر خدمات نوسازی و شهرداری منطقه از اهداف تشکیل این کمیته است، افزود: گام اساسی و ضروری برای فرهنگ‌سازی احیای بافت فرسوده در این منطقه با تشکیل کمیته‌های اجتماعی و نوسازی مردمی بافت فرسوده متشکل از ائمه جماعات، شورایاران، مدیران محله‌ها، ورزشکاران، مساجد و هیئت‌های مذهبی برداشته می‌شود.

شهردار منطقه 20 به اهمیت ارتقای آگاهی شهروندان در این زمینه اشاره کرد و اضافه کرد: بنابر دستور شهردار تهران نوسازی بافت فرسوده از اولویت‌های مدیریت شهری منطقه 20 است که بستر لازم برای تسهیلات بانکی، تسریع در صدور پروانه ساخت، مساعدت با مالکین در چارچوب ضوابط قانونی، جذب سرمایه‌گذار و استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی در منطقه 20 فراهم شده است.

کتانباف با اشاره به اینکه سرعت بخشیدن به نوسازی بافت‌های فرسوده در راستای ارتقای ایمنی شهرها و شهروندان حائز اهمیت است و تعاملات خوبی با اعضای شورای اسلامی شهر تهران و مسئولان شهری انجام شده است، تصریح کرد: نوسازی بافت فرسوده نیاز به یک حرکت جهادی و بسیجی‌وار دارد و نقش شواریاران در توجیه مدیران محلات و اطلاع‌رسانی و توانمندسازی ساکنان بافت‌های فرسوده، بسیار مهم و تاثیرگذار است.

حبیب‌الله غفوری، معاون اجتماعی و فرهنگی منطقه 20 با اشاره به اینکه آئین‌نامه کمیته‌های اجتماعی آماده شده است و به‌زودی به شورایاری‌ها ارائه می‌شود، گفت: با بررسی‌های به عمل آمده وجود بافت‌های فرسوده یک باور اجتماعی است و اعضای شورایاری‌ها و مدیران محلی نقش بسیار مهمی در تغییر باور افراد ساکن در این بافت‌ها که به نوعی وابستگی تبدیل شده است و تشویق در نوسازی و اصلاح آن‌ها ایفا می‌کنند.

گزارشی از عملکرد دفاتر خدمات نوسازی بافت‌های فرسوده جنوب تهران

مدیر دفتر خدمات نوسازی مردمی منطقه 20 نیز ضمن ارائه خلاصه گزارش عملکرد دفاتر خدمات نوسازی بافت‌های فرسوده منطقه گفت: از جمله شاخص‌های بافت فرسوده می‌توان به سه ویژگی ریزدانه، نفوذناپذیر و ناپایدار بودن و از عوامل زمینه‌ساز فرسودگی بافت‌های شهری می‌توان به ضعف اقتصادی، کاهش سرمایه اجتماعی و کاهش حس تعلق اشاره کرد.

سعید طاهری با اشاره به برخی از معضلات بافت‌های فرسوده و اهمیت تجمیع املاک و امتیازات آن اظهار داشت: دفاتر خدمات نوسازی با شناخت فرصت‌ها، اعتمادسازی، آگاه‌سازی و ترغیب ساکنان به صورت رایگان خدمات ویژه‌ای از جمله تهیه نقشه‌های معماری مشاوره در ارتباط با ساخت و ساز و بیمه و تضمین کیفیت ساختمان، معرفی سازندگان معتبر، تنظیم قرارداد مشارکت و پیگیری روند تهیه پروانه ساخت را با هدف هویت‌بخشی معماری ایرانی- اسلامی، ارائه می‌دهند.

وی با ارائه آمار بافت‌های فرسوده منطقه به تفکیک نواحی و محلات، کاربری پلاک‌های واحدهای مسکونی را بیشترین آمار بافت فرسوده عنوان کرد و گفت: اعضای کمیته اجتماعی نوسازی و بهسازی بافت فرسوده اطلاعاتی را شامل مشخصات املاک به تفکیک محلات و مالکین موافق و مخالف نوسازی و همچنین فواید تجمیع و نوسازی و مشارکت در ساخت و مقایسه آن با ساخت به صورت انفرادی و ... را در اختیار مسئولان محلی و شورایاران قرار می‌دهند.

این گزارش حاکی است، در ادامه این جلسه اعضای شورایاری محلات ضمن ارائه برخی مشکلات محلات دارای بافت فرسوده، به تعدادی از اقداماتی که برای تشویق شهروندان در تجمیع املاک و نوسازی بافت‌های فرسوده و توجیه آنان مورد نیاز است اشاره کردند و بر لزوم اعطای تسهیلات و امتیازات به مالکان تاکید کردند.

جلسه بررسی وضعیت بافت فرسوده در منطقه 20 با حضور قائم مقام، معاونان و مسئولان ادارات و معاونان شهرداران نواحی شهرداری منطقه 20 و دبیران و اعضای شورایاری محلات و مدیران دفاتر خدمات نوسازی این منطقه در سالن شهید تهرانی مقدم ساختمان مرکزی شهرداری منطقه 20 برگزار شد.

انتهای پیام/2462/س40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول