اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم:

مقررات ملی ساختمان در شهرک فاطمیه رعایت نشده بود

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم علت اصلی ریزش ساختمان مسکونی در شهرک فاطمیه را عدم رعایت مقررات ملی ساختمان توسط سازنده فاقد صلاحیت دانست.

مقررات ملی ساختمان در شهرک فاطمیه رعایت نشده بود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی استان قم، امین مقومی در خصوص حادثه ریزش ساختمان مسکونی واقع در شهرک فاطمیه گفت: کمیته پیگیری این حادثه به ریاست معاون عمرانی استاندار تشکیل شده که در حال بررسی و جمع‌بندی عوامل وقوع این حادثه است.

وی در خصوص علت اصلی این حادثه ادامه داد: آنچه در مرحله اول می‌توان به آن اشاره کرد این است که سازنده این ساختمان به آنچه که از آن به عنوان مقررات ملی ساختمان یاد می‌شود، عمل نکرده و نسبت به آن بی‌توجه بوده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم گفت: ساختمان فوق با توجه به اینکه پروانه هم داشته است اما در مرحله اجرا، اصول فنی و ایمنی را رعایت نکرده و مجری ساخت نیز صلاحیت‌های لازم را نداشته است.

وی عنوان کرد: سازنده این ساختمان در روزهای قبل از حادثه مبادرت به انتقال بار سنگینی به طبقه سوم ساختمان کرده که عدم اتصالات لازم در سقف و اسکلت موجب شده تا ساختمان توانایی تحمل بار سنگین را نداشته باشد و موجب ریزش شود.

مقومی تصریح کرد: نباید در زمان وقوع حادثه به دنبال مقصر گشت و همه نهادهای مرتبط با امر ساخت و ساز باید دست به دست هم دهند تا ضمن ارتقای کیفیت ساخت و ساز در استان از بروز چنین اتفاقات دلخراشی جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه نظام مهندسی دستگاه مجری در امر ساخت و ساز نیست، افزود: هر بنایی که پروانه اخذ کند برای آن ناظر معرفی خواهد شد که بر اساس قراردادی که بین ناظر و مالک تنظیم می‌شود مالک باید مجری دارای صلاحیت را به مهندس ناظر معرفی کند و در صورت بروز تخلف، ناظر به مراجع صدور پروانه و همچنین نظام مهندسی گزارش می‌دهد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم اظهار داشت: مجری ساختمانی که در شهرک فاطمیه ریزش کرد، مراحل ساخت را به مهندس ناظر آن اطلاع نداده بود.

وی عنوان کرد: نظام مهندسی در صورت بروز تخلفات در امر ساخت و ساز در شهر موضوع را به شهرداری گزارش می‌کند که در سال‌های گذشته نیز یکی از تعاونی‌های مسکن در شهرک پردیسان به دلیل تخلفات تخریب شد و همین امر کاهش تخلفات ساختمانی در‌‌ همان سال‌ها را به دنبال داشت.

مقومی با بیان اینکه گروه نظارت در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم بر عملکرد مهندسان نظارت می‌کند، افزود: ممکن است در بین مهندسان نیز افرادی باشند که در انجام وظیفه‌ای که برای آن‌ها تعریف شده کوتاهی کنند که در این صورت این افراد به شورای انتظامی معرفی خواهند شد و در مواردی نیز پروانه اشتغال آنان ابطال می‌شود.

وی تاکید کرد: تعریفی که قانون برای مهندس ناظر آورده، این است که مهندس ناظر باید بر عملکرد و کار مجری نظارت داشته و از حق مالک دفاع کند و نباید اینگونه تصور شود که ناظر باید به همه‌ی حرف‌های مالک گوش دهد بلکه باید به وظیفه قانونی خود عمل کند.

انتهای پیام/2258/م/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول