اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد خبر داد

انجام بیش از 3 هزار نمونه‎برداری میکروبی از آب آشامیدنی روستایی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از انجام 3 هزار و 255 نمونه‎برداری میکروبی و 113 هزار و 521 مورد کلرسنجی آب آشامیدنی در مناطق روستایی در شش ماهه نخست سال 92 خبر داد.

انجام بیش از 3 هزار نمونه‎برداری میکروبی از آب آشامیدنی روستایی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، آب یکی از نعمت‌های بزرگ الهی است که منشأ حیات و سرآغاز زندگی موجودات زنده به شمار می‎رود.

اهمیت آب در زندگی بشر به اندازه‌ای است که بیان و توجیه کامل آن به دشواری میسر می‌شود.

امروزه با پیشرفت زندگی صنعتی و رشد جمعیت مصرف آب افزایش یافته است و منابع آب موجود قابل مصرف در معرض استفاده بیش از حد و حتی آلودگی قرار گرفته است و در کشور ما نیز مسئله کمبود آب از گذشته‌های دور وجود داشته و حتی در برخی از مناطق مانع رشد و پیشرفت کشاورزی،‌ صنعتی و حتی اجتماعی شده است.

میزان مصرف سرانه آب در اجتماعات مختلف متفاوت است و با فرهنگ و ارتقای سطح بهداشت جوامع ارتباط مستقیم دارد، هر چه سطح فرهنگ و بهداشت بالاتر باشد نیاز به آب و مصرف آن نیز افزایش می‌یابد که با توجه به محدودیت منابع تامین و مشکلات آلودگی دفع فاضلاب ‌حاصله، افزایش آگاهی مردم برای مصرف بهینه آب از ضروریات بسیار مهم برای حل معضل کمبود این ماده حیاتی انسان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار کرد: آب مصرفی اجتماعات علاوه بر کافی بودن باید از نظر بهداشتی نیز مناسب باشد.

ناصر خسروی افزود: میزان متوسط مصرف آب برای آشامیدن هر فرد یک تا دو  لیتر در روز است که باید مطبوع و عاری از هرگونه آلودگی باشد.

وی با بیان اینکه عوامل مشخص‌کننده آب ترکیبات شیمیایی و اختصاصات باکتریولوژی آن است، تصریح کرد: به طور کلی آب را در صورتی قابل آشامیدن می‌گویند که صاف و زلال، بی‌بو و فاقد عوامل بیماری‌زا و مزاحم باشد، همچنین عاری از مواد مسموم‌کننده بوده و مواد معدنی و آلی آن برای مصرف‌کننده زیان‌آور نباشد.

خسروی خاطرنشان کرد: عمده‌ترین بیماری‌های منتقله از طریق آب، بیماری‌های واگیر هستند و سازمان جهانی بهداشت آن‌ها را بر حسب طبیعت و نوع بیماری‌زایی به پنج دسته تقسیم کرده که بیماری‌هایی ناشی از مصرف مستقیم آب و بیماری‌های ناشی از عدم دسترسی کافی به آب از جمله آن است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: دسته اول از مصرف آب آلوده، از مدفوع و ادرار حیوانی یا انسانی ناشی می‌شوند که عوامل این بیماری‌ها ویروس‌ها یا باکتری‌هایی هستند که از طریق آب آلوده به مصرف شرب یا تهیه غذایی رسد که از این طریق به انسان منتقل می‎شوند.

خسروی تصریح کرد: بیماری‌های وبا و حصبه نمونه این دسته هستند و بیماری‌های دیگر مانند لپتوسپیروز ممکن است از راه تماس پوست دارای زخم و خراش با آب آلوده ایجاد شود که جزو این گروه به شمار می‌آیند.

وی با بیان اینکه کمیابی آب و عدم دسترسی کافی به آن برای مقاصد شستشو و نظافت فردی موجب بروز چنین بیماری‌هایی می‎شود، اظهار کرد: بعضی از بیماری‌های اسهالی و عفونت‌های چشمی و پوستی تمام بیماری‌های دسته اول که از طریق مدفوع یا از راه دستگاه گوارش منتقل می‌شوند، همچنین بیماری‌های منتقله از طریق شپش، کک و ساس که ناقل بیماری‌هایی از قبیل تیفوس هستند، در این رده قرار می‌گیرند.

خسروی با بیان اینکه آب صددرصد خالص در طبیعت یافت نمی‌شود، تصریح کرد: در آب ممکن است ناخالصی و آلودگی‌هایی از قبیل گازها و ترکیبات شیمیایی مانند کلسیم، ‌منیزیم، سدیم، فلوئور، آهن، سولفات‌ها، بیکربنات‌ها، ‌نیترات‌ها و ‌مواد معلق غیر زنده مانند ذرات رس و ماسه ریز و ذرات معلق زنده مانند باکتری‌ها،‌ قارچ‌ها،‌ جلبک‌ها، ‌انگل و ویروس‌ها دیده شود.

وی از انجام 3 هزار و 255 نمونه‎برداری میکروبی و 113 هزار و 521 مورد کلرسنجی آب آشامیدنی در مناطق روستایی و انجام 17 هزار و327 مورد کلرسنجی و 868 مورد نمونه‌برداری میکروبی در مناطق شهری در شش ماهه نخست سال 92 خبر داد.

خسروی افزود: بر اساس نتایج به دست آمده، منابع آب شهری در این مدت 08/99 درصد به لحاظ میکروبی و 5/96 درصد به لحاظ کلرسنجی و منابع آب در مناطق روستایی 8/91 درصد به لحاظ میکروبی و حدود 86 درصد به لحاظ کلرسنجی مطلوب بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: وجود املاح موجود در آب تا حد مجاز برای بدن لازم بوده و آب را مطبوع و گوارا می‌کند اما وجود بیش از حد مجاز املاح کلسیم و منیزیم و گاهی آهن و مس در آب منجر به سختی آن می‎شود.

خسروی در رابطه با بحث نظارت بر کنترل کیفی آب آشامیدنی، گفت: برای نظارت بهداشتی و کنترل کیفی آب لازم است بررسی‌های منظم و مداوم در نقاط مختلف شبکه توزیع و منابع آب آشامیدنی انجام گیرد.

انتهای پیام/68004/صا40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول