اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

جای خالی کلاس‌های قرآنی و عرفان اسلامی در رشت

جای خالی کلاس‌های قرآنی و عرفان اسلامی در جامعه رشت محسوس است.

جای خالی کلاس‌های قرآنی و عرفان اسلامی در رشت

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، هیچ تردیدی نیست از اینکه خانه‌‌ها با تلاوت قرآن کریم نورانی می‌شود و اگر کسی با قرآن مأنوس باشد همیشه زنده است.

قرآن دارای برکات زیاد و منشأ برکت است و اگر کسی آیات قرآن را تلاوت کند برکات زیادی نصیب او می‌شود. 

قرآن اخلاق بشر را تامین کرده و اگر بر دل انسان قرائت شود تحول و انقلاب ایجاد می‌کند.

قرآن روح و روان انسان را به آرامش می‌رساند و با توجه به ردپای فرهنگ‌های مختلف غربی در زندگی کنونی، جامعه امروز نیازمند فضای قرآنی است.

اینکه علمای بزرگ ما می‌گویند دینداری انسان متدین باید منطبق با آموزه‌های ائمه (ع) باشد، نشان می‌دهد که جامعه باید بازگشت عمیق به دین داشته باشد و نگاه به دین عمیق باشد به طوری که هر فرد نسبت به فهم خود آن را مطالعه کند.

ایمان به خدا را در رأس مفاهیم الهی قرار دارد زیرا دین برای بشر ابهت و اقتدار می‌آورد و انسان می‌تواند در مقابل طاغوت ایستادگی کند.

تمام نیازمندی‌های انسان در قرآن و نهج‌البلاغه وجود دارد اما معارف عمیق قرآن و نهج‌البلاغه نزد مسلمانان غریب است.

در آیات نورانی قرآن کریم و نیز متن احادیث ائمه اطهار و پیامبر مکرم اسلام (ص)، تأثیرات بسیاری وجود دارد که در عمق وجود انسان‌ها می‌نشیند.

*جای خالی کلاس ‌قرآنی در گیلان

غفلت از هدف اصلی آفرینش که بر مبنای آن جهان هستی پایه‌گذاری شده و گذر به سرعت عمر، تلنگرهای درونی انسان را متوجه پوچی‌هایش می‌کند و جای خالی کلاس‌های قرآنی و عرفان اسلامی در جامعه گیلان محسوس است.

جامعه‌القرآن کریم رشت در راستای ایجاد فضای قرآنی در گیلان و شهرهای مختلف تلاش‌های زیادی انجام می‌دهد اما در این وادی به تنهایی نمی‌تواند نقش خود را به خوبی ایفا کند و نیازمند حمایت مسئولان است.

*بنای قرآنی رشت ضعیف است

مدیر واحد برادران جامعه‌القرآن رشت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت نشر فرهنگ دینی و فراگیر شدن آموزش تخصصی قرآن کریم را از جمله اهداف جامعه‌القرآن دانست.

حجت‌الاسلام رضا خلیفه، با بیان اینکه جامعه‌القرآن کریم ظرفیت آموزش ویژه قرآنی به قرآن آموزان را دارد، اظهار کرد: بنای قرآنی رشت ضعیف بوده و نیازمند تقویت است.

وی با اشاره به اینکه بارها از مسئولان استانی تقاضای همکاری و برگزاری همایش‌های قرآنی را در سطح استان داشته‌ایم، ادامه داد: این خواسته هرگز عملی نشد.

*راه‌اندازی مهدهای کودک قرآنی به شرط تامین بودجه

این مسئول به آموزش مبانی قرآنی در مهدهای کودک ‌اشاره کرد و گفت: آموزش فرهنگ قرآنی در مهدهای کودک گیلان بسیار ضعیف است و در صورت تامین بودجه‌های مالی ظرفیت احداث مهدهای کودک قرآنی و افزایش تعداد این شعبه‌ها در شمال کشور وجود دارد.

خلیفه، سرمایه‌گذاری بر مبانی فرهنگی را موجب نجات جامعه از هرگونه ناهنجاری و بحران دانست و افزود: طبق مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی به افرادی که 10 جزء قرآن را حفظ کنند مدرک معادل دیپلم، حفظ 20 جزء مدرک معادل کاردانی علوم قرآنی و حفظ کل قرآن کریم مدرک معادل کارشناسی علوم قرآنی ارائه می‌شود.

وی گفت: افراد در صورت حفظ کل قرآن مجید علاوه بر ترجمه و مفردات  مدرک معادل کارشناسی ارشد علوم قرآنی ارائه می‌شود.

کارشناس علوم قرآنی ادامه داد: افراد با داشتن مدرک کارشناسی ارشد علوم قرآنی با 10 سال سابقه تدریس موفق به کسب مدرک دکترای علوم قرآنی می‌شوند.

وی توجه به آموزش دینی و اجرای فرامین الهی در زندگی افراد را بسیار موثر خواند و یادآور شد: بسیاری از مشکلاتی که در زندگی فردی افراد به وجود می‌آید به دلیل بی‌توجهی آنها در اجرای فرامین الهی است.

*جامعه‌القرآن گیلان مهجور مانده است

مدیر واحد خواهران جامعه‌القرآن شهرستان رشت نیز در گفت‌وگو با فارس با تشریح عملکرد جامعه‌القرآن با بیش از 800 شعبه در سراسر کشور اظهار کرد: موسسه فرهنگی و قرآنی در کنار آموزش قرآن به کودکان، آموزش مباحث دینی به آنها را نیز در اولویت‌های خود قرار داده است.

هانیه باقری افزود: جامعه‌القرآن در گیلان 14 شعبه در شهرستان‌های رشت، فومن، لنگرود، ماسال، کوچصفهان، آستارا، رودسر، املش، لاهیجان، آستانه، سیاهکل و بندرانزلی دارد.

*2 هزار نفر عضو جامعه‌القرآن گیلان

وی ادامه داد: جامعه‌القرآن در گیلان حدود 2 هزار نفر عضو دارد که تنها مرکز لنگرود دارای 850 عضو و سه مرکز در رشت دارای 400 عضو است.

این کارشناس علوم دینی، برگزاری مسابقات کشوری را از دیگر برنامه‌های فرهنگی جامعه‌القرآن خواند و گفت: جامعه‌القرآن، 35 موسسه قرآنی خارج از کشور در کشورهای چین، آمریکا، مالزی، کانادا، لبنان، اندونزی و ... دارد.

وی جامعه‌القرآن را یک نهاد خودگردان دانست و تصریح کرد: بخش بزرگی از  هزینه‌های مالی این مرکز توسط خیران تامین می‌شود.

*ضرورت حمایت خیران از جامعه‌القرآن رشت

باقری، با اشاره به اینکه جذب خیر در بیشتر شهرهای بزرگ و مذهبی مانند قم و تهران به‌راحتی انجام می‌شود، تصریح کرد: این امر در دیگر استان‌ها مانند گیلان به‌ویژه در رشت با مشکل مواجه است.

وی گیلان را به لحاظ جذب خیر برای تامین منابع مالی و هزینه‌های جانبی جامعه‌القرآن بسیار مهجور خواند و خاطرنشان کرد: اکنون واحد خواهران در ساختمان اجاره‌ای با هزینه بسیار بالا اداره می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: واحد برادران نیز در ساختمان قدیمی و موقوفه خانواده جزایری در کوچه انوشیروان رشت اداره می‌شود.

وی با بیان اینکه بازسازی این ساختمان بالغ بر یک میلیارد تومان هزینه دارد که از عهده جامعه‌القرآن خارج است، یادآور شد: برای گسترش فضای آموزشی واحد برادران از کانکس استفاده کرده‌ایم.

*آمادگی شورای شهر رشت برای انعقاد تفاهمنامه همکاری با جامعه‌آلقرآن

رئیس شورای اسلامی شهر رشت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از آمادگی این شورا برای حمایت از جامعه‌القرآن کریم این شهر را اعلام کرد.

رضا جمشیدی چناری، با بیان اینکه اگر جامعه به طرف قرآن و عرفان برود ارزش قرآن بیشتر احساس می‌شود، اظهار کرد: ابزار تکنولوژی خوره انسان مدرنیسم شده است.

وی با اشاره به اینکه جای کلاس‌های قرآنی و عرفان اسلامی در جامعه رشت خالی است، تصریح کرد: این امر به دلیلی است که نمی‌توانیم سفیران خوبی برای جامعه باشیم.

این مسئول با اشاره به اینکه ارزش قرآن فراتر از بخش قرائتش است، خاطرنشان کرد: به این موضوع در جامعه کمتر پرداخته شده و به نوعی زنگ خطر است.

وی برای حمایت از جامعه‌القرآن رشت اعلام آمادگی کرد و متذکر شد: برای امضای تفاهمنامه همکاری با جامعه‌القرآن اعلام آمادگی می‌کنیم و یکی از مفاد آن ارائه خدمات آموزش قرآنی به فرزندان کارمندان شهرداری رشت است.

جمشیدی‌چناری اضافه کردن بار معنوی در فضای قرآنی رشت را از اهداف مهم این تفاهمنامه ذکر کرد. 

انتهای پیام/2300/ر40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول