اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بغض صائم از غربت محتشم کاشانی

غبار غربت را از سیمای محتشم شعر ایران بزدایید

شاعر آیینی‌ معاصر با انتقاد از برخی بی‌توجهی‌ها از مسئولان خواست آرامگاه و خانه محتشم کاشانی را از انزوا و غربت خارج سازند.

غبار غربت را از سیمای محتشم شعر ایران بزدایید

سیدعلی‌اصغر صائم‌کاشانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: من بارها به مسئولان متذکر شده‌ام که خانه محتشم رو به ویرانی گذاشته و نیازمند احیای جدی است و با وجود تمام تلاش‌ها اما باز شاهد غربت وصف‌ناشدنی آرامگاه مرثیه‌سرای بزرگ شعر و ادب پارسی هستیم.

وی با تأکید بر اینکه خانه محتشم باید به موزه‌ای با نام این شاعر بی‌بدیل تبدیل شود بیان داشت: مگر در تاریخ این سرزمین و حتی در جهان چند محتشم وجود دارد؛ اگر بر این باوریم که محتشم کاشانی حسن بن ثابت، دعبل خزاعی، کمیت اسدی و فرزدق ایران بوده نباید اجازه دهیم سرای پرچمدار مرثیه تشیع رو به ویرانی نهد.

سراینده مجموعه «دل هست اینجا کبوتر» با بیان اینکه نباید از مسئولان فرهنگی منطقه در خصوص احیای خانه و آرامگاه محتشم کاشانی به دلیل عدم در اختیار داشتن اعتبارات گسترده انتظار زیادی داشت، عنوان کرد: مسئولان فرهنگی مرکز باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند چراکه محتشم کاشانی چهره‌ای منطقه‌ای و یا استانی نیست بلکه شخصیتی ملی و حتی فراملی است که چون ستاره‌ای درخشان در سپهر فرهنگ تشیع می‌درخشد.

صائم کاشانی با اشاره به اینکه نباید فکر کنیم محتشم به واسطه شهرتش غریب نیست، تصریح کرد: مسئولان با دیدن کتیبه‌های مزین به اشعار محتشم فکر نکنند این مرثیه‌سرای نام‌آور در غربت به سر نمی‌برد بلکه باید اذعان کرد محتشم همانگونه که در زندگی‌اش و به خصوص در اواخر عمر خود غریب بود اکنون نیز در چنین وضعیتی قرار دارد.

وی در توضیح اینکه چرا با وجود شهرت جهانی محتشم، معتقد است وی در غربت است ابراز داشت: چرا باید قبر محتشم شعر ایران در کوچه‌ای بن‌بست و در انزوا قرار داشته باشد به گونه‌ای که هنوز بسیاری از مردم کاشان به درستی از محل آرامگاه محتشم کاشانی اطلاع ندارند.

شاعر «گل‌های سرخ» در خصوص محیط اطراف آرامگاه محتشم کاشانی نیز بیان داشت: اطراف آرامگاه محتشم باید میعادگاه صاحب‌دلان باشد و دارای چهره فرهنگی شایسته این شاعر بلندآوازه باشد.

وی همچنین با اشاره به پیشنهاد خود در مورد چگونگی خارج شدن آرامگاه محتشم از انزوا متذکر شد: با اتصال معبر منتهی به آرامگاه محتشم به خیابان اصلی می‌توان تا حد زیادی این مکان معنوی و فرهنگی را از انزوا خارج ساخت.

انتهای پیام/63009/صا30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول