اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کارشناس اقتصادی افغان در گفت‎وگو با فارس:

تجارت از مسیر بندر چابهار در جنوب ایران به سود افغانستان است

کارشناس مسائل اقتصادی افغان، سفر حامد کرزی به ایران را در راستای بهبود روابط اقتصادی 2 کشور مؤثر دانسته و اظهار داشت که تجارت از مسیر بندر چابهار به نفع تاجران افغان است.

تجارت از مسیر بندر چابهار در جنوب ایران به سود افغانستان است

«سهراب بهمن» کارشناس مسائل اقتصادی افغان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، سفر «حامد کرزی»، رئیس جمهور افغانستان به ایران را برای بهبود روابط اقتصادی 2 کشور مفید دانست و گفت که دسترسی به بندر چابهار در جنوب ایران از لحاظ اقتصادی بسیار به نفع تجار افغانستان است.

وی افزود که تجارت افغانستان از مسیر بندر «کراچی» در پاکستان علی رغم مشکلات زیاد همواره با چانه‌زنی‌های دولت پاکستان همراه بوده اما سفر حامد کرزی می‌تواند، توجه بیشتر تجار ایرانی را از طریق مقامات این کشور برای سرمایه‌گذاری در افغانستان بیشتر جلب کند.

بهمن گفت که تجارت از مسیر بندر چابهار نسبت به بندر کراچی، برای تجار افغان نزدیک به 700 کیلومتر مسیر را کوتاه می‌کند که این به نفع تاجران افغان است.

وی افزود: باتوجه به بالا بودن نرخ گمرگ، ایجاد مشکلات فراوان از سوی دولت پاکستان و گاهی توقف اموال در بندر کراچی، تجارت از مسیر بندر چابهار بسیار به نفع تجار افغانستان است.

کارشناس افغان اظهار داشت که توقف اموال تاجران افغان‎ در بندر کراچی و باجگیری‎های دولت پاکستان، مشکلات زیادی را برای تجار افغان بوجود آورده و در عین حال تجارت از مسیر بندر چابهار 60 تا 70 درصد اقتصادی‎تر از بندر کراچی است.

بهمن همچنین به مشکلات امنیتی مسیر کراچی اشاره کرد و گفت که بسیاری از اموال تاجران افغان در این مسیر توسط مخالفین دولت از بین رفته است.

امضای پیمان ترانزیتی سه جانبه، تضمین کننده اقتصاد افغانستان

کارشناس اقتصادی افغان، امضای پیمان سه جانبه ترانزیتی بین افغانستان، ایران و هند را به نفع سه کشور دانست و گفت که افغانستان با امضای این پیمان می‎تواند اموال تجاری‎اش را از مسیر بندر چابهار به کشورهای دیگر جهان صادر کند.

به باور وی، امضای پیمان ترانزیتی باعث بهبود وضعیت اقتصادی افغانستان و به کاهش نابسامانی‌های سیاسی موجود در این کشور کمک می‌کند.

افغانستان و ضرورت گسترش روابط اقتصادی با کشورهای منطقه

بهمن گفت که بخاطر وضعیت نامناسب اقتصادی، افغانستان نیازمند گسترش هر چه بیشتر روابط با کشورهای منطقه از جمله ایران است.

بهمن افزود: نگرانی‌هایی پس از سال 2014 در افغانستان بخصوص در بخش اقتصادی مطرح است اما با مدیریت دقیق مقامات افغان و گسترش روابط اقتصادی با کشورهای منطقه، مشکلی برای این کشور ایجاد نخواهد شد.

تمایل تجار ایرانی برای سرمایه‎گذاری در افغانستان

کارشناس افغان ادامه داد که تجار ایرانی تاکنون تمایل خوبی نسبت به سرمایه‎گذاری در افغانستان نشان داده‎اند و با توافق بیشتر ایران با غرب، این سرمایه‎گذاری‎ها در افغانستان افزایش خواهد یافت و در بهبود اقتصادی افغانستان نیز تأثیرگذار است.

بهمن افزود که تجار ایرانی در بخش‎های مختلف بازرگانی به خصوص صنایع سبک از تجربه‌های خوبی برخودارند و انتقال این تجربه‌ها، به تاجران افغان بسیار کمک خواهد کرد.

وی اظهار داشت که که تاجران افغان بایستی اموال صادراتی کشورشان بخصوص صنایع دستی و میوۀ خشک را به تجار ایرانی معرفی کنند تا هر 2 کشور سود ببرند.

کارشناس افغان از مقامات افغان خواست تا با افزایش سفرها و دیدارها با مقامات ایرانی، سرمایه‎گذاران این کشور را برای سرمایه‎گذاری‎های بیشتر در افغانستان تشویق کنند.

پیمان ترانزیتی افغانستان، ایران و هند قرار است در آینده نزدیک به امضا برسد که در نتیجه مسیر ترانزیتی از افغانستان شروع و از طریق بندر چابهار ایران به هند وصل می‎شود.

وزارت خارجه افغانستان در مورد سفر رئیس جمهور این کشور به ایران اعلام کرد که سفر حامد کرزی به ایران جهت گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین 2 کشور انجام گرفته است.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول