اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس امور آب شرق استان تهران خبر داد

رهاسازی بخشی از رودخانه روستای مهرآباد

رئیس امور آب شرق استان تهران گفت:‌ رهاسازی بخشی از رودخانه تصرف شده در روستای مهرآباد در شهر رودهن، با حکم قضایی انجام شد.

رهاسازی بخشی از رودخانه روستای مهرآباد

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، محمد داوودی ظهر امروز در جمع مسئولان شهرستان دماوند در فرمانداری این شهرستان بیان کرد: انباشت زباله در بخشی از این رودخانه به مرور زمان باعث خشک‎ شدن بخش‌هایی از آن شده است.

وی افزود: در این میان، عده‌ای از افراد سودجو اقدام به تصرف زمین برای ساخت ‌و سازهای غیرمجاز کرده بودند که با رهاسازی 750 متر از این زمین‌ها، از این امر جلوگیری به عمل آمد.

رئیس امور آب شرق استان تهران اظهار کرد: در این رهاسازی، لایروبی و پاک‎سازی بستر رودخانه با استفاده از بیل مکانیکی آغاز شد و ادامه دارد.

وی حوزه فعالیت امور آب شرق استان تهران را مساحتی بالغ بر چهار هزار و 200 متر خواند و گفت:‌ این منطقه از بومهن آغاز می‌شود و تا فیروزکوه امتداد دارد که با 20 نفر پرسنل، مجموعه را اداره می‌کنیم.

داوودی منطقه دماوند را جزو مناطق ممنوعه برای حفر چاه‌های کشاورزی خواند و بیان کرد: حفر چاه‌های کشاورزی در این منطقه مطلقاً ممنوع است و در خصوص حفر چاه‌های آب شرب نیز بر اساس رویکردهای مشخص و مدون، آبفای شهری و روستایی عمل می‌کنند.

وی ساخت ‌و سازهای غیرمجاز را دیواری برای عدم مشاهده حفر چاه‌های غیرمجاز خواند و افزود: در این خصوص، شهرداری‌ها عملاً بدون استعلام از جهاد کشاورزی اجازه ندارند مجوز تغییر کاربری را صادر کنند اما هم‏چنان تغییر کاربری‌ها و حفر چاه‌های غیرمجاز باعث افت شدید منابع آب زیرزمینی شهرستان شده‌ است.

رئیس امور آب شرق استان تهران در ادامه در خصوص حفظ و صیانت از مجاری آب‌های سطحی افزود:‌ متأسفانه با توجه به ارزش افزوده اراضی شهرستان دماوند و هجمه زیاد به منطقه، این امر نیز به خوبی ممکن نبوده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس، تصمیم گرفتیم قوانین موجود را کمی تسهیل کرده و خودمان را با شرایط تطبیق دهیم و با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با شهرداری‎ها، بخشی از وظایف خود را به آنها واگذار کنیم.

داوودی تصریح کرد:‌ بر اساس این تفاهم‌نامه‌ها، شهرداری‎ها با ارائه طرح سامان‌دهی خود، امکان بهره‎برداری از مازاد بستر را در قالب ماده هفت خواهند داشت.

وی اظهار داشت: به این ترتیب، علاوه بر تفویض بخشی از وظایف خود به شهرداری، به آنها این امکان را می‌دهیم که از مازاد بستر آب‎های سطحی در کاربری‌های مورد نیاز خود بهره‌برداری کنند.

رئیس امور آب شرق استان تهران در عین حال مجاری آب‌های سطحی را جزو انفال و اموال عمومی خواند و خاطرنشان کرد: همچنان به دنبال اخذ سند و احقاق حقوق عمومی هستیم و معتقدیم که این امر با یک عزم عمومی و همکاری همه نهادها ممکن خواهد بود.

انتهای پیام/2568/ع30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول