به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حمید آقاجان ظهر امروز در نشست علمی خود با دانشجویان و استادان دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع) گفت: پژوهش از اهمیت بالایی برخوردار است و دانشجویان باید در دوره تحصیلات خود به امر پژوهش توجه ویژهای کنند.
وی اضافه کرد: باید مهمترین هدف دانشجویان از گذراندن دوره تحصیلات دانشگاهی پژوهشگر شدن باشد چرا که بدون توجه به این امر به موفقیت نمیرسند.
استاد دانشگاه استنفورد آمریکا افزود: استادان دانشگاه باید با تغییر شیوههای تدریس، فرهنگ پژوهش را در بین دانشجویان به خصوص دانشجویان دوره کارشناسی نهادینه کنند.
آقاجان با اشاره به اینکه در دوره کارشناسی باید در کنار آموزش به بحث پژوهش پرداخته شود، تصریح کرد: دانشجویان باید انجام پژوهشهای علمی را در کنار تکالیف خود قرار دهند چرا که این امر موجب جذب محتوای دروس از راه مطالعه، آشنایی با کاربردهای مطالب، بهروزرسانی دروس با استفاده از یافتههای پژوهشی جدید، درک بهتر مفاهیم تئوریک با یافتن کاربردهای علمی مطالب و در نهایت رشد صنعتی و علمی کشور میشود.
وی با بیان راهکارهای نهادینه کردن پژوهش در دانشگاهها اظهار کرد: آمادهسازی زمینه تحقیقاتی و ابداعی برای دانشجویان در مقاطع بالای تحصیلی، گنجاندن پروژههای پژوهشی در دوره کارشناسی، شرکت دانشجویان در فرصتهای کارآموزی تابستانی در صنعت و گروههای پژوهشی به عنوان دستیار دانشجویان دکترا از جمله این راهکارها است.
استاد دانشگاه استنفورد آمریکا با اشاره به اینکه اساتید نقش مهمی در گسترش فرهنگ پژوهش در دانشگاه دارند، تصریح کرد: تشکیل گروههای پژوهشی توسط استادان دانشگاه موجب کاهش پراکندهکاری و جلوگیری از پروژههای سلیقهای، ایجاد انگیزه و سهولت در جهتدهی پژوهشی دانشجویان جدیدالورود به دانشگاه میشود.
آقاجان ادامه داد: تشکیل آزمایشگاههای کاربردی و تخصصی در کنار دروس برای دانشجویان میتواند در جهت گسترش فرهنگ پژوهش بسیار موثر باشد چراکه باعث ایجاد انگیزه و علاقه بیشتر دانشجویان در تحصیل و انجام پروژههای پژوهشی میشود.
وی یادآور شد: لازمه موفقیت در کارهای پژوهشی، داشتن صبر و پشتکار در پژوهش است و دانشجویان باید پروژههای پژوهشی خود را به طور مستمر و به تدریج پیگیری کنند.
انتهای پیام/2202/ز30