اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

با حضور شخصیت‌های مختلف برجسته کشورهای دنیا

مراسم رسمی بزرگداشت ماندلا سه‌شنبه برگزار می‌شود/حضور سه رئیس جمهور آمریکا در این مراسم

دولت آفریقای جنوبی اعلام کرد مراسم رسمی بزرگداشت نلسون ماندلا رئیس‌جمهور پیشین این کشور روز سه‌شنبه در استادیوم شهر سوتو نزدیک ژوهانسبورگ برگزار می‌شود.

مراسم رسمی بزرگداشت ماندلا سه‌شنبه برگزار می‌شود/حضور سه رئیس جمهور آمریکا در این مراسم

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک منبع رسمی آفریقای جنوبی اعلام کرد که پیکر نلسون ماندلا رئیس جمهور اسبق این کشور روز چهارشنبه به مقر ریاست جمهوری در پریتوریا انتقال داده می شود تا مسئولان و مقامات برای وداع با وی در آنجا جمع شوند.

آفریقای جنوبی از امروز یکشنبه تا یکشنبه آتی که مراسم خاکسپاری ماندلا صورت می گیرد هفته عزای ملی به مناسبت برگزاری مراسم این قهرمان و مبارز ضد آپارتاید اعلام کرده است و شوراهای شهر و روستا در سراسر این کشور مراسمی را به یاد وی برگزار می کنند.

قرار است مراسم بزرگداشت رسمی ماندلا نیز  روز سه شنبه این هفته در استادیوم سوکر سیتی در سوتو در نزدیکی ژوهانسبورگ برگزار شود.

این استادیوم جایی است که ماندلا برای آخرین بار در مراسم اختتامیه مسابقات جام جهانی فوتبال سال 2010 در ملا عام حضور داشت.

ماندلا در پانزدهم دسامبر در زادگاهش روستای کونو که به گفته خودش زیباترین دوران زندگیش را در آنجا گذرانده بود در کنار قبور والدین به خاک سپرده می شود.

قرار است شخصیت های سیاسی از جمله روسای کنونی و یا سابق کشورهای جهان، هنرمندان و رهبران دینی و مذهبی از سراسر جهان در مراسم تشییع جنازه ماندلا حضور داشته باشند تا این مراسم را به بزرگ ترین تجمع سران دنیا مبدل کنند.

علاوه بر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و همسرش ، جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا نیز با همسرش همراه اوباما با هواپیمای ایرفورس وان، هواپیمای اختصاصی رئیس جمهور آمریکا به آفریقای جنوبی عزیمت خواهند کرد.

بیل کلینتون، که به مدت هشت سال ریاست جمهوری آمریکا را به عهده داشت و ریاست جمهوری وی با ریاست جمهوری ماندلا در آفریقای جنوبی همزمان بود نیز اعلام کرد با خانواده خود در مراسم خاکسپاری ماندلا شرکت خواهد کرد.

در سوتو محل زندگی و مبارزه ماندلا در دوران جوانی اش نیز از روز جمعه مراسم یادبود در مقابل منزلش برگزار می شود و گاها این مراسم به تجمع سیاسی اعضای حزب کنگره ملی حاکم بر این کشور مبدل می شود.

نلسون ماندلا پنجشنبه  14 آذر 92 بعد از یک دوره طولانی بیماری، در سن 95 سالگی درگذشت. ماندلا رهبر مبارزه علیه نژادپرستی و نخستین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست آفریقای جنوبی بود.

ماندلا که در کشورش به مادیبا (پدر بزرگ مردم آفریقای جنوبی) شناخته می شد پس از پایان دوره ریاست جمهوری اش در سال 1999، با وجود درخواست مردم آفریقای جنوبی برای باقی ماندن در قدرت، بازنشستگی خود را از صحنه سیاست اعلام کرد و از آن پس به فعال اجتماعی و حقوق بشری مبدل شد.

تلویزیون آفریقای جنوبی هم این روزها برنامه های عادی خود را قطع کرده و تنها مستند هایی درباره ماندلا و برخی تجمعات مردمی در ژوهانسبورگ و سوتو را پخش می کند.

این در حالی است که قرار است سه ماه دیگر در فروردین ماه 1393 مردم آفریقای جنوبی برای انتخاب 400 عضو مجلس ملی پای صندوق های رای می روند.

در ساختار سیاسی آفریقای جنوبی، مجلس اعیان یا شورای ملی استان ها با 90 عضو در انتخاب دولت نقش دارد؛ شوراهای استانی هر کدام از استان های 9گانه کشور، 10 نفر را برای عضویت در آن برمی گزینند.

اما آنچه بر اهمیت مجلس ملی می افزاید نقش آن در برگزیدن رئیس جمهوری است که به طور مرسوم، رهبر حزبی خواهد بود که بیش ترین رای را از آن خود کرده باشد.

این فرایند انتخاباتی از اردیبهشت ماه 1373 و به دنبال براندازی نظام آپارتاید در آفریقای جنوبی به کار گرفته شد که در آن حزب «کنگره ملی آفریقا» (ای. ان. سی) اکثریت آرا را از آن خود کرد و ماندلا نخستین رئیس جمهور این کشور شد.

در مجلس ملی، 200 نفر از فهرست های احزاب ملی و بقیه از فهرست احزاب استانی فعال برگزیده می شوند و بر اساس قانون اساسی، وزیران دولت باید نمایندگان این مجلس باشند.

انتخابات هر دو مجلس آفریقای جنوبی هر پنج سال یک بار برگزار می شود و از سال گذشته احزاب سیاسی برای انتخابات فروردین 1393 برنامه ریزی هایی را به منظور حضور در دولت و نیز برای به دست آوردن کرسی ریاست جمهوری داشته اند.

از آنجا که انتخاب یک نفر فقط برای دو دوره متوالی ریاست جمهوری میسر است، حزب حاکم کنگره ملی آفریقا، آذر ماه 1391«جاکوب زوما» رئیس جمهور کنونی آفریقای جنوبی را بار دیگر به رهبری خود برگزید.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول