اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تکرار / آیت‌الله مصباح یزدی در همایش بزرگ بصیرت پایدار مطرح کرد

آزادی و عدالت دو مفهوم اصلی برقراری ارزش در جامعه/ پیام اسلام جریان شرق را فرو ریخت

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه آزادی و عدالت دو مفهوم اصلی برقراری ارزش در جامعه هستند، گفت: پیام اسلام جریان شرق را فرو ریخت.

آزادی و عدالت دو مفهوم اصلی برقراری ارزش در جامعه/ پیام اسلام جریان شرق را فرو ریخت

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، همایش بزرگ بصیرت پایدار شنبه‌شب با حضور آیت‌الله مصباح یزدی و نصرالله پژمان‌فر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در محل مهدیه مشهد برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، نصرالله پژمان‌فر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تبیین و تعیین دین به عنوان تنها پایگاهی که نیازهای بشر را پاسخگو می‌دهد، اظهار داشت:‌ در دنیایی که بشر به صورت دو قطبی زندگی می‌کند دین و ایمان می‌تواند مهم‌ترین راهکار مقابله با جریانات باطل و ظلم و ستم باشد.

وی ادامه داد:‌ پیام دین و اسلام جریان شرق را فرو ریخت و انشاالله جریان جنایتکار غرب را هم فرو می‌ریزد و همین عامل مهمی است که بعداز گذشت سی و‌ اندی سال دست از سر این مملکت برنداشته و در نتیجه باعث متزلزل شدن دنیایشان شده است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما با دنیا بر سر همین مسئله (ظلم‌ستیزی) در مبارزه هستیم، اگرچه بعضی‌ها به صورت ساده‌لوحانه به این قضیه نگاه می‌کنند.

پژمان‌فر تصریح کرد: فرهنگ استقامت است که توانسته ما را به یک رشد عظیم برساند.

آیت‌الله مصباح یزدی نیز در ادامه این مراسم طی سخنانی با اشاره به پیدایش انسان و وجود حوادث تلخ و شیرین برای آنها در تمام دوران‌ها، اذعان داشت: بعضی از این حوادث برای فعالانش موجب افتخار و بعضی هم برای فعالان‌شان موجب سرشکستگی و نابهنجاری بوده است.

وی اضافه کرد: هیچ زمانی را نمی‌توان یافت که فقط پاکی‌ها و خوبی وجود داشته باشد و از پلیدی‌ها و زشتی‌ها خبری نباشد از زمان هابیل و قابیل و نزاع بین آنها گرفته تا زمان حال نیز چنین بوده است.

آیت‌الله مصباح یزدی افزود: جنگ حق و باطل همیشه وجود داشته و تا زمان امام عصر (عج) نیز ادامه خواهد داشت. در قرن حاضر از جمله می‌تواند به جنبش گاندی و مبارزه او با ظلم‌ستیزی و همچنین ماندلا و مبارزه او با نژادپرستی (مبارزه حق و باطل) که منجر به زندانی شدنش به مدت 27 سال شد، اشاره کرد.

وی با اشاره شدن به جهانی شدن ارزش مبارزه با ظلم بیان کرد: از دیدگاه قرآن و دین نیز این نکته بسیار مهم و معتبر است.

آیت‌الله مصباح یزدی افزود: در فرهنگ ما هم ریشه مادی‌گرایی دیده می‌شود و در جامعه ما وجود دارد و مبارزه با ظلم در جوامع برای رسیدن به عدالت و آزادی می‌باشد.

وی، آزادی و عدالت را دو مفهوم اصلی برقراری ارزش در جامعه خواند و تصریح کرد: دولت‌هایی که بر سر کار می‌آیند نیز شعارشان همین دو کلمه است که البته باید دید در عمل چگونه‌اند؟

آیت‌الله مصباح یزدی دین‌مداری را بسیار مهم خواند و افزود: در محرم و صفر و رمضان آمار فسادها و جنایت‌ها و جرم‌ها کم می‌شود که این نشان‌دهنده این است که دین بهترین راهکار برای مبارزه با پلیدی‌ها را در خود دارا می‌باشد.

وی گفت: شعار امام حسین (ع) نیز حریت و آزادی بود که در این راه همه زندگی‌اش را داد تا بشر آزاد زندگی کند، ملاک ارزش‌ها آزادی در زندگی است که امام حسین (ع) این مسئله مهم را برای‌مان به ارمغان آورد.

آیت‌الله مصباح یزدی داستان کربلا را یک داستان یگانه دانست و افزود: همه بشر با هر دینی و ملیتی و حتی بی‌دین‌ها هم از وجود دین و ائمه به خصوص امام حسین (ع) استفاده می‌کنند. به طور مثال در هندوستان عده‌ای بت‌پرست که «برهمند» نام دارند از وجود امام حسین (ع) درس آزادگی گرفتند و در همین مورد اسم‌شان را به حسینی «برهمند» تغییر داد‌ه‌اند.

وی استفاده از آیات قرآنی را جهت مبارزه با ظلم را بهترین گزینه خواند و افزود: هدف انبیاء نیز اشاعه عدل بوده است، در زمان امام راحل (ره) نیز هدف معرفت‌الله بوده است، اما باید دید که آیا این عدالت و آزادی به همین جهان 90 یا 1000 ساله محدود می‌شود یا جهان ابدی را هم شامل می‌شود که مسلماً چنین نیست در نتیجه عدالت هدف نهایی نیست؛ بلکه هدفی متوسط است.

آیت‌الله مصباح یزدی بیان کرد: عدالت به این علت برقرار می‌شود تا مردم بتوانند از افکار سطحی فارغ و به کمال در نتیجه به خدا برسند و زمینه رشد انسان‌ها را فراهم کنند.

وی گفت: انسان‌ها باید بدانند که چرا با هم باید تعامل داشته باشند و زندگی اجتماعی را با هم انجام دهند، این کار برای این است که به کمال ابدی و نزدیک شدن به خدا برسیم.

آیت‌الله مصباح یزدی، بالاترین ارزش در جامعه را عدالت خواند و افزود: برای اینکه جامعه بتواند به طور کامل و به راحتی زندگی کند باید به عدالت برسد و با ظلم مبارزه کند، چراکه در زمانی که ظلم برقرار باشد بشر تمام توانش را برای برآوردن حاجات و نیازهایش به کار می‌گیرد و دیگر به فکر رسیدن به کمال که هدف اصلی عدالت است نمی‌افتد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر عده‌ای از فرهیختگان که منطق‌شان با منطق کسانی که به آخرت اعتقادی ندارند، یکی است وجود دارند که حرف‌شان این است که به فکر نان مردم باشید و باید تحریم‌ها برداشته شود که جای بسیار تأسف دارد که مسائل قطعی و اساسی را مورد غفلت قرار می‌دهند.

آیت‌الله مصباح یزدی کلیدواژه اسلام را مرز بین کفر و ایمان دانست و افزود: در اسلام مرز، بین کفر و ایمان است و مسئله سیاه و سفید و ملیت در آن وجود ندارد که افراد باید براساس دین و اسلام رشد کنند و به سرمقصد نهایی برسند، یکی از مراحل آن مبارزه با ظلم است.

وی در پایان عدالت را قابل توسعه دانست و خاطرنشان کرد: عدالت می‌تواند به ارزش‌های ماورایی برسد، عدالت، آزادی و قانون سه کلمه در زندگی اجتماعی بوده که از عوامل مهم در ارزش‌ها و رسیدن به حد کمال و خدا هستند که در نتیجه این ارزش‌ها را باید به دیگران بشناسانیم.

انتهای پیام/2202/ذ/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول