اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از یک محاکمه پزشکی

وقتی بوعلی‌سینا هم برای طبابت باید مدرک بگیرد!

وقتی رئیس دانشگاهی معتقد است «اگر مردم مریض نشوند هزینه‌های بیمارستان را از کجا تامین کنیم؟» یعنی من دوست دارم مردم مریض شوند.

وقتی بوعلی‌سینا هم برای طبابت باید مدرک بگیرد!

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، در ایامی که در همدان همایش هزاره تالیف کتاب قانون برگزار شد تا بیش از پیش نقش قانون در طب بوعلی سینا در علم پزشکی و تاثیر آن در سرنوشت بشریت معرفی شود و در دانشگاه علوم پزشکی مقالات متعددی در این زمینه ارائه شد، هیئت بازرسی و نظارت سازمان نظام پزشکی همدان جلسه‌ای تشکیل داده تا اعضای این هیئت با روند کار استاد جلیل بابایی محقق و پژوهشگر تغذیه قرآنی و جلسات و برنامه‌های وی بیشتر آشنا شوند.

این برنامه البته بیشتر از آنکه برای آشنایی با کار استاد بابایی باشد جلسه محاکمه او بود تا بلکه از ادامه فعالیت این محقق در زمینه ترویج یافته‌هایش از آموزه‌های دینی جلوگیری شود.

در این نشست اعضای هیئت نظارت سازمان نظام پزشکی سعی بسیاری کردند تا این طور القا کنند که ترویج آموزه‌ها و فرهنگ دینی در زمینه سلامت، طبابت محسوب می‌شود و در نتیجه هیچ‌ کسی حق ندارد بدون کسب مجوز از سازمان نظام پزشکی اقدام به این کار کرده و به مردم آموزش دهد.

جلیل بابایی در این‌ جلسه اظهار داشت: بنده طی چندین سال، تحقیقات زیادی در زمینه غذا و تغذیه در قرآن و احادیث داشته و اکنون صرفاً به دنبال آگاه کردن مردم و اشاعه فرهنگ و آموزه‌های دینی در این زمینه هستم.

وی افزود: به هیچ وجه تاکنون طبابت و تجویز دارو برای کسی نکرده و منع دارویی نیز نمی‌کنم بلکه تنها اصول و روش‌های صحیح تغذیه سالم و طیب را به مردم آموزش می‌دهم.

بابایی با بیان اینکه تحقیقاتش در زمینه علوم قرآنی است، گفت: فعالیت‌های بنده امر به معروف یعنی ترغیب به استفاده از غذای طیب و نهی از منکر یعنی نهی از استفاده از غذای ناسالم است.

وی در خصوص این ادعای اعضای نظام پزشکی شهرستان که نسخه تجویز می‌کند، گفت: بنده از آموزه‌های دینی 40 مورد روش غذا خوردن را یاد گرفتم و آن‌ها را به مردم یاد می‌دهم همانطوری که امام رضا (ع) فرمودند هرکس مطالب ما را یاد بگیرد و به دیگران ارائه دهد ما را معرفی کرده است.

فعالیت همگانی در عرصه سلامت مجوز وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران را می‌خواهد 

در این نشست معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه ما پزشک‌ها هستیم که می‌گوییم طبابت معنی‌اش چیست، افزود: طبابت یعنی اینکه من با مراجعه کننده‌ام ارتباط برقرار کرده، بعد توصیه‌هایی در جهت سلامت به او داشته‌ باشم.

حسین عرفانی خطاب به بابایی گفت: از دیدگاه جامعه پزشکی و مقررات جاری کشور کار شما دخالت در امور پزشکی و طبابت است.

وی با تاکید بر اینکه اگر کسی در علوم قرآنی به درجاتی رسیده مبارکش باشد و فقط خودش رعایت کند، خاطرنشان کرد: همان طور که کسی تا مجوز وزارت بهداشت را نگیرد نمی‌تواند طبابت کند و حرفی از سلامت بزند، هیچ کسی بدون گرفتن مدرک خارج و گرفتن مدرک اجتهاد حق ندارد دیگران را ارشاد کند.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی شهرستان همدان با بیان اینکه هرگونه فعالیت همگانی در عرصه سلامت مجوز وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران را می‌خواهد، یادآور شد: امر به معروف و نهی از منکر در زمینه سلامت، 100 درصد مخالف با قوانین است.

وی عنوان کرد: مسئولیت سلامت جامعه در کشور با وزارت بهداشت است و هیچ احدی در جمهوری اسلامی حق ندارد بدون مجوز از سلامت صحبت کند و این مخالف قانون است.

عرفانی ادامه داد: شما اگر پشت آنتن تلویزیون مواردی را بگویید که منافات 100 درصدی با علم دارد، بعد منصوبش بکنید به قرآن این توهین به قرآن است.

وی در پاسخ به سخن بابایی که همه علوم در قرآن هست، گفت: اگر قرار باشد همه چیز در قرآن بیاید پس سنت، حدیث و اجماع چیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) با این مضمون که علم دوتاست یکی علم ابدان و دیگری ادیان، افزود: علم ابدان از علم ادیان جداست و کسی حق ندارد با علم ادیان در علم ابدان دخالت کند.

وی در ارتباط با صحبت‌های بابایی در مخالفت با برخی از روش‌های درمانی از جمله شیمی درمانی اظهار داشت: شیمی درمانی 100 درصد موافق علم قرآن است.

عرفانی در پاسخ به سخن بابایی مبنی بر اینکه هپاتیت با اصلاح غذا درمان می‌شود و برخی موارد درمان شده به تایید پزشکان نیز رسیده است، گفت: اگر پزشکی بگوید با دستور غذایی هپاتیت درمان می‌شود، باید درب مطبش را ببندیم.

بوعلی‌سینا هم برگردد باید مدرک بگیرد

سید جواد موسوی‌بهار یکی دیگر از اعضای سازمان نظام پزشکی شهرستان همدان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه کسی تا اجتهاد نداشته باشد نمی‌تواند از قرآن برداشت کند، افزود: اجتهاد از قرآن وظیفه علماست نه وظیفه من و شما، شما متنی از قرآن بگویید که اگر کسی چیزی را فکر می‌کند درست یا غلط است، باید امر به معروف کند.

وی در پاسخ به سئوال بابایی که اصلاً شما بوعلی‌سینا را قبول دارید یا نه، گفت: ما بوعلی‌سینا را در یک‌هزار سال پیش قبول داریم، اگر آقای بوعلی‌سینا امروز بیاید اینجا نهایت احترام را برایش می‌گذاریم و می‌گوییم اگر می‌خواهی طبابت کنی برو مدرک بگیر!

این پزشک عمومی در پاسخ به سخنان بابایی مبنی بر اینکه ادعاهای شما در دادگاه علیه من به نتیجه نرسیده است، گفت: شما به قاضی فشار می‌آورید و نمی‌گذارید کار کند، رفتیم شکایت کنیم قاضی گفت پرونده این آقا را به بنده ندهید از هزار جا به من زنگ می‌زنند.

همه علوم در قرآن وجود دارد

با توجه به آنکه در این جلسه مسائلی مطرح شد که نیاز به توضیح و جواب داشت و فرصت چندانی به جلیل بابایی داده نشد تا پاسخ مطالب طرح شده باشد، به سراغش رفتیم تا پاسخ‌های وی را هم جویا شویم.

بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در این جلسه استدلال آقای عرفانی این بود که هرکس به دیگران در مورد سلامت توصیه داشته باشد، این کار او طبابت است و تا مجوز از وزارت بهداشت نگیرد نمی‌تواند این طبابت را انجام دهد!

وی افزود: با این استدلال حتی یک روحانی بالای منبر هم نمی‌تواند حدیث‌های پیامبر (ص) و ائمه معصومین در مورد سلامت جامعه را بخواند مگر این که از وزارت بهداشت مجوز بگیرد.

این محقق تغذیه قرآنی گفت: ایشان در صحبت‌هایش این طور القا می‌کردند که موارد طرح شده در صحبتهایم 100 درصد با علم منافات دارد و چون آن‌ها را منصوب به قرآن یا حدیث می‌کنم پس این توهین به قرآن است، درحالی که باید مشخص کنند کدام مطالب غیر علمی بوده و اساساً کدام مطلب که از قرآن نقل کردیم منافات با علم دارد.

وی یادآور شد: روش صحیح غذا خوردن ائمه کجایش توهین به قرآن است، اگر گفته می‌شود غذای طیب بخورید، اسراف نکنید یا کم بخورید، آیا این حرف با علم منافات دارد.

بابایی خاطرنشان کرد: اگر سخن خلافی گفته‌ام چرا به جای آنکه خلاف را تذکر بدهند اصرار دارند جلوی حرف زدن مرا بگیرند؟ اگر حرفی خلاف دین زده شود مسئول مقابله با آن علمای حوزه هستند و همین دخالت نظام پزشکی بی‌قانونی است.

وی با اشاره به اینکه همه علوم در قرآن هست و این ما هستیم که قدرت درک آن را نداریم، افزود: آقای عرفانی مدعیست که اگر همه علوم در قرآن باشد نیاز به سنت و حدیث و اجماع نداریم، ایشان اطلاعات مختصری دارد و می‌خواهد از آن‌ها علیه فعالیت‌های ما استفاده کند درحالی که حتی آن‌ها را اشتباه طرح می‌کنند.

بابایی خاطرنشان کرد: منابع فقه شیعه عبارتند از قرآن، حدیث، اجماع و عقل و در کنار آن منابع اهل سنت شامل قرآن، سنت و اجماع است، معلوم نیست آقای عرفانی سنت و حدیث را از کجا کنار هم گذاشته‌اند در حالی که یکی از آن‌ها مربوط به شیعه است و یکی دیگر مربوط به اهل سنت.

وی درباره مسائل طرح شده از شیمی درمانی گفت: می‌گویند شیمی درمانی 100 درصد موافق علم قرآن است درحالی که تنها تاخیری زجرآور برای بیماری است، با چه استدلالی این حرف زده می‌شود، چگونه است که وقتی ما آیات قرآن در مورد تغذیه را تبیین می‌کنیم آن را توهین به قرآن می‌دانند ولی نظر شخصی و سلیقه‌ای خود که شیمی درمانی منطبق بر قرآن است را توهین نمی‌دانند؟

چرا آمار رسمی از بهبود یافتگان شیمی درمانی منتشر نمی‌شود

این محقق تغذیه قرآنی یادآور شد: چرا هیچ‌گونه آمار رسمی از بهبود یافتگان شیمی درمانی در طول بیش از 2 دهه ورود آن به کشور ارائه نمی‌شود در حالی که همه می‌دانند درصد موفقیت شیمی درمانی بسیار پایین است.

بابایی تصریح کرد: آیا اتخاذ روشی که به جای درمان، به نفس ضرر می‌رساند موافق علم قرآن است چرا باید این قدر بر مسائلی که از آن اطلاع نداریم، اصرار کنیم.

وی در ادامه سخنانش در خصوص صحبت‌های موسوی عضو دیگر سازمان نظام پزشکی همدان اظهار داشت: ایشان به بنده اتهام زده که شما قاضی را می‌خرید یا به سیستم قضا فشار وارد می‌کنید، البته نیازی به پیگیری این موضوع نمی‌بینم، چون این اتهام بیشتر متوجه دستگاه قضاست و آن‌ها باید از آّبروی خود در مقابل این حرف دفاع کنند.

این محقق تغذیه قرآنی خاطرنشان کرد: اعضای حاضر در این جلسه سعی داشتند بنده مکتوبی را امضا کنم مبنی بر اینکه حق صحبت در خصوص مطالب قرآنی و اسلام و ترویج آن در زمینه سلامت را ندارم ولی نپذیرفتم و امضا نکردم.

وی افزود: در این جلسه حتی شخصیت حرفه‌ای برخی پزشکان را نیز تخریب کردند و هرکجا که نامی از پزشکی آوردم او را کم‌سواد معرفی کردند.

بابایی تصریح کرد: سعی برخی از اعضا در جلسه این بود که با استفاده از طرح مسائل قانون و دین و قرآن جلوی ترویج روش صحیح تغذیه قرآنی و اسلامی را بگیرند و حتی بارها به سخنان امام خمینی (ره) مبنی بر قانون‌گرایی اشاره کردند، درحالی که بنده هیچ کار خلاف قانون انجام نداده‌ام بلکه با استناد به حدیث و قرآن سعی به اصلاح روش تغذیه جامعه را دارم.

استعمار طب استعماری هم دارد

وی با بیان اینکه ظاهراً این پزشکان هرچه که علم پزشکی غربی می‌گویند خدشه‌ناپذیر و غیرقابل انکار می‌دانند، عنوان کرد: امام خمینی (ره) در کشف‌‌الاسرار درباره طب غربی می‌فرماید «غرب همه چیز استعماری دارد: طب استعماری، فرهنگ استعماری که برای کشورهای عقب افتاده صادر می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند ما وابسته باشیم و چیزهایی که به ما می‌دهند وابستگی می‌‌آورد».

بابایی افزود: این همه شعار می‌دهیم که علم بوعلی‌سینا ناشناخته مانده و غرب از قانون بوعلی استفاده کرد و ما نکردیم، حالا به راحتی می‌گویید بوعلی‌سینا اول بیاید مدرک غربی بگیرد بعد برود طبابت کند.

وی یادآور شد: امام خمینی (ره) تعبیر بسیار زیبایی در خصوص بوعلی‌سینا در کتاب مصباح‌الهدایة دارند و با عبارت «لم یکن له کفوا احد» نوشته‌اند «ابن‌سینا نابغه بزرگ و اعجوبه بزرگ است که در تیز هوشی و خوش فهمی همتایی برای او نیست».

این پژوهشگر تغذیه و سلامت در قرآن عنوان کرد: خواسته ما این است که فرهنگی که از آبا و اجداد ما و متاثر از دین و سنت پدران ماست دوباره احیا شود، همان طور که امام (ره) در جایی دیگر فرمودند «امیدوارم همه آقایان کمک کنند تا فرهنگ‌مان و فرهنگ اسلامی‌مان، فرهنگی که شیخ‌الرئیس را درست کرده را باز یابیم.»

لاشه علم در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود نه خود علم

با این اوصاف این سئوال مطرح است که آیا همه آنچه امروز در سطوح دانشگاهی به خصوص در علم پزشکی در کشور تدریس می‌شود خدشه‌ناپذیر است یا خیر و چرا باید ما بدون هیچ سئوالی هرآنچه به عنوان علم پزشکی از غرب به کشور وارد می‌شود را به عنوان سندی برای رفع همه مشکلات خود بدانیم.

برای بررسی این موضوع به سخنان آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی که مکرر در جلسات متعددی یادآوری کرده، رجوع می‌کنیم.

این مرجع تقلید در دیدار رئیس دانشگاه حضرت معصومه (س) و مدیران روابط عمومی منطقه سه دانشگاه‌های کشور می‌گوید:

اصلاح دانشگاه‌ها و اسلامی‌کردن آن‌ها به این دلیل است که ما بدانیم سفره خلقت، کتاب الهی است؛ یعنی خدای سبحان آنچه در عمق زمین تا اوج سپهر است را به عنوان سفره پذیرایی آفرید و ما را میهمان این سفره قرار داد تا از اینها، بهره‌های عملی و علمی ببریم.

کار اصلی دانشگاه، اسلامی کردن دانش است نه اینکه مسلمان بپروراند، الان لاشه علم در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود نه خود دانش.

دانش کنونی دانشگاه‌ها و متون درسی، توان آن را ندارد که انسان را الهی بار بیاورد.

انسان هم می‌تواند از اسرار درون آگاه شود و هم باید از نظام بیرون آگاه شود؛ چون خدای سبحان همه این سفره خلقت را آفرید و بعد خطاب به انسان فرمود که اینها را برای شما آماده کردم. اگر کسی از این نعمت‌ها استفاده نکرد، برای این است که هاضمه او ضعیف است.

بسیاری از غربی‌ها، انسان را حیوانی می‌دانند که حرف می‌زند لذا همایش‌هایی را برای شناسایی بیماری‌های مشترک انسان و حیوان برگزار می‌کنند، اینها انسان را که معلوم است، در حد حیوان تنزل می‌دهند.

غربی‌ها بدترین جفا را به علم شریف طب کردند، برای اینکه علم شریف طب را که معلوم است، به بیطاری (دامپزشکی) تنزل دادند و وقتی معلوم تنزل پیدا کرد، علم هم تنزل پیدا می‌کند.

اگر علوم را که چشم و چراغ دانشگاه است به دست غربی‌ها بدهید آن‌ها به جای اینکه علوم را بالا ببرند، جایگاه آن را تنزل می‌دهند.

دانشگاه‌ها اول باید انسان را بشناسد و بشناساند و بعد علوم را اسلامی کند، به خاطر اینکه علوم ما یا انسانی است و یا اگر انسانی نبود، کاربردش برای جامعه انسانی است.

مفسر برجسته قرآن کریم در جمع اعضای کمیته علمی کنگره بین‌المللی اخلاق زیستی نیز چنین بیان داشته است:

در اثر پیشرفت علم، آن‌ها بر بسیاری از امور تاختند و ستم کردند و اولین ستمی که این گروه الحادی نسبت به علوم کرد این است که چون انسان را در سطح حیوان گویا شناخت، سطح فن شریف طب که از برجسته‌ترین و شریف‌ترین علوم است را آنقدر پایین آوردند که به علم بیطاری (دانش پزشکی ستوران) معرفی کردند.

به نظر آن‌ها هیچ فرقی بین طب و بیطاری نیست، یعنی بیطاری سایر حیوانات را درمان می‌کند و طب، حیوانی را درمان می‌کند که حرف می‌زند.

آیت‌الله جوادی‌آملی همچنین در یکی از جلسات درس اخلاق در جمع طلاب، دانشجویان و اقشار مردم یادآوری کرده است:

شما می‌بینید این‌ها واقعاً انسان را در حد یک حیوان می‌دانند، انسان را (حیوان ناطق) می‌دانند. اینکه می‌بینید تمام این بیماری‌ها و داروها را روی موش آزمایش می‌کنند، بعد در انسان پیاده می‌کنند، خیال می‌کنند انسان همان موش ناطق است!

برای خیلی از این‌ها حل نشد که انسان جنبه ملکوتی هم دارد، این دارویی که می‌دهی، برای جان او خوب نیست.

گفتند این شربت‌هایی که می‌دهند، سابقاً یک پنج درصد شراب در آن‌ها بود؛ این یک تیرگی شعور می‌آورد. آن‌ها می‌بینند چه برای موش خوب است، همان را برای انسان تجویز می‌کنند، دیگر نمی‌دانند انسان حیوان ناطق نیست، انسان «حیّ متألّه» است. آزمایشگاه‌‌های آن‌ها این است، طب‌شان این است، داروسازی‌شان این است. اینچنین نیست که مسائل مشترک انسان و دام واقعاً برای انسان هم نافع باشد!

بوعلی سینا در آن رساله عهد این حرف‎ها را زده که «من تعهد کردم لب به شراب نزنم، ولو بیمار بشوم.» چون در روایات دارد: «لا شفاء فی الحرام» خدا در حرام شفا قرار نداده. اینکه در شربت‎ها قبلاً یک چند درصدی، کمتر و بیشتر شراب می‎ریختند، بالاخره یک تیرگی شعور می‎آورد. از آزمایشگاه سئوال بکنیم، می‎گوید: بله، این برای موش خوب است. اگر برای موش خوب است، برای انسان هم خوب است؟! آن‎ها اصلاً نمی‎دانند انسان چیست!

در بخشی از پیام آیت‌الله جوادی‌آملی به همایش کشوری طب و قرآن چنین آمده است:

طبیب اگر سلامت جامعه را تامین کند مظهر احیای الهی، شفای الهی و مظهر 2 نام از نام‌های مبارک خداست که در قرآن آمده است. قرآن همان طور که قتل نفس را گناه نابخشودنی می‌داند و می‌گوید هرکس فردی را به قتل برساند گویی تمام افراد جامعه را کشته و هرکس شخصی را حیات دهد به منزله حیات تمام امت است، پس طبیب می‌تواند مظهر احیای الهی باشد.

چه بهتر زمانی که طبیب جامه سفید را بر تن می‌کند با قلب شفاف موحدانه بگوید خداوندا به نام تو، که هنگامی که این عمل را انجام دهد او مظهر آن 2 نام خداوند در قرآن است. غایت و هدف طبیب این است که اگر او به دلیل رضای خدا مردم را حیات دهد با وجود اینکه او اجرتی دریافت می‌کند علم او علم ادیان و چنین عالمی را جزو عالمان دین می‌دانند.

برای آنکه شما طبیب باشید نه عین طبیب باید مواظب باشید که انسان را با آزمایش موش نمی‌توان درمان کرد؛ زیرا انسان کرامتی دارد و حلال و حرام بر او موثر است و تاثیر داروی حلال و حرام بر او یکسان نیست پس برای معالجه او باید فکر دیگری کرد.

چرا سازمان نظام پزشکی با فعالیتی که منتج به سلامتی جامعه می‌شود، برخورد می‌کند

 

با مشاهده این برخورد با فردی که فقط به دنبال ترویج تغذیه صحیح و مورد تاکید اسلام برای پیشگیری و درمان بیماری‌هاست، ممکن است این سئوال پیش آید که چرا سازمان نظام پزشکی با فعالیتی که منتج به سلامتی جامعه می‌شود، این چنین برخورد می‌کند.

 

پاسخ آن را نه از زبان یک محقق یا عالم دینی بلکه از فردی از قشر پزشکان می‌دهیم.

فاطمه رخشانی، معاون سابق بهداشت وزارت بهداشت گفت: وزیر بهداشت باید بپذیرد مسیری که هم‌اکنون طی می‌کنیم مسیر درستی نیست، همه می‌دانند مردم از سیستم حوزه سلامت ناراضی هستند، مردم اگر خدای نکرده احساس کنند مریض هستند تمام زندگی آن‌ها به هم می‌ریزد.

من این موضوع را چند بار به وزیر بهداشت عرض کردم که شما با سوابقی که دارید اگر بتوانید تغییراتی را که نیاز است در کشور ایجاد کنید باید در مقابل اعتراضات مسئولان و اطرافیان و حتی مردم نیز مقاوم باشید.

رسانه هم مقصر است که فقط روبان‌های قیچی زده را نمایش می‌دهد، در حالی که گاندی در زمان خود بزرگ‌ترین بیمارستان خاورمیانه را تاسیس کرد و معتقد بود روزی خوشحالم که به من بگویند بیمارستان تعطیل شده و دیگر مریض نداریم.

هنوز استاندار ما از رئیس بیمارستان می‌خواهد تخت، آمبولانس،‌ سی‌تی اسکن و … به بیمارستان اضافه کند، مانند همین‌ها را نماینده مجلس و مردم انتظار دارند، ماجرا بسیار پیچیده است! اگر مفاهیم پزشکی را برای هر کسی به زبان خود بیان کنیم مردم خود از پزشکان تقاضای تجویز هر دارو و درمانی را نمی‌کنند.

مردم مواد اولیه وزارت بهداشت هستند. اگر نیست پس باید بیمارستان‌ها تعطیل شوند، استفاده از تجهیزات پزشکی کم شود، وزارت بهداشت این طور تعبیه شده که من دوست دارم مردم مریض شوند؛ مشکل به این سادگی‌ها حل نمی‌شود، وقتی رئیس دانشگاهی معتقد است: «اگر مردم مریض نشوند هزینه‌های بیمارستان را از کجا تامین کنیم؟» یعنی من دوست دارم مردم مریض شوند.

این سیاست‌های غلط همه راه‌های غلط را تا ناکجا آباد طی می‌کند، سالانه 6 میلیون و 500 هزار نفر نیاز پیدا می‌کنند که در بیمارستان بستری شوند که 66 درصد منابع وزارت بهداشت هزینه این جمعیت می‌شود، علاوه بر این هزینه‌های بسیار زیادی هم خود مردم پرداخت می‌کنند یعنی 30 درصد اعتبارات وزارت بهداشت برای تامین دارو هزینه می‌شود، در واقع با 70 میلیون نفر باقی‌مانده کاری نداریم و اعتبارات این وزارتخانه را هزینه این تعداد کم می‌کنیم؛ شعار پیشگیری را یک هزارم درصد عملی نمی‌کنیم.

==============

گزارش از احسان مطهری

==============

انتهای پیام/2499/م40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول