اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره کل محیط زیست استان زنجان:

علوفه مورد نیاز حیات‌وحش دشت سهرین تامین شده است

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان زنجان گفت: علوفه مورد نیاز حیات‌وحش دشت سهرین در زمستان امسال به طور کامل تامین شده است.

علوفه مورد نیاز حیات‌وحش دشت سهرین تامین شده است

تورج قاسمی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان با بیان اینکه برای برآورد نیاز غذایی حیات وحش دشت سهرین هر ساله بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد، اظهار داشت: طبق بررسی‌های صورت گرفته نیاز غذایی هر ساله حیات‌وحش دشت سهرین مشخص شده است.

وی با بیان اینکه تامین علوفه حیات‌وحش دشت سهرین به میزان اعتبار بستگی دارد، خاطرنشان کرد: همه ساله بر اساس نیاز غذایی حیات‌وحش در مناطق شکار ممنوع و در زمان‌های مناسب نسبت به توزیع علوفه اقدام می‌شود.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان زنجان به نحوه تامین علوفه مورد نیاز حیات‌وحش دشت سهرین اشاره کرد و گفت: برای تغذیه حیات‌وحش در فصل زمستان نسبت به خرید اراضی و کاشت آنها اقدام می‌شود.

قاسمی همچنین به اجاره اراضی اوقاف برای تامین علوفه حیات‌وحش دشت سهرین اشاره و تصریح کرد: ذرت، گندم و یونجه از جمله محصولات کشت شده در این اراضی است.

این فعال محیط زیست ادامه داد: این محصولات در اراضی کشت می‌شوند که در محدوده شکار ممنوع بوده و به منظور استفاده حیات‌وحش برداشت نمی‌شوند.

*دشت سهرین

منطقه «دشت سهرین» با وسعتی بیش از 30 هزار هکتار در فاصله 15 کیلومتری شمال غرب زنجان است.

این دشت در حوزه روستای سهرین از مناطق گردشگری استان در نزدیکی فرودگاه شهر زنجان قرار دارد.

دشت سهرین زنجان تنها مأمن و زیستگاه آخرین بازمانده آهوی ایرانی در شمال غرب کشور است که طبق آخرین سرشماری‌ها حدود 1450 راس آهو در این دشت زندگی می‌کنند.

عرض متوسط این دشت 10 تا 12 کیلومتر و ارتفاع آن یک‌هزار و 650 متر و شیب دشت سهرین دو تا سه درصد به سمت جنوب غربی است.

در این دشت وسیع با چشمان غیرمسلح نیز می‌توان اعمال و نحوه زندگی آهوان زیبای این منطقه را تماشا کرد و لذت برد.

این دشت آهوخیز جزو یکی از دشت‌های مهم استان زنجان است که می‌تواند در بخش اکوتوریسم پذیرای جذب گردشگران داخلی و خارجی باشد.

سیستم این دشت در گذشته به عنوان یک زیستگاه تابستانی و مهاجرتی برای آهوان بود و این حیوانات به طور پراکنده از خرداد ماه تا آذر ماه هر سال در این منطقه دیده می‌شد.

آهوان فلات مرکزی ایران در تابستان‌ها به این دشت مهاجرت می‌کردند که در سال 1358 به سه هزار رأس رسید اما به علت توسعه راه‌ها، خطوط انتقال برق و گاز، توسعه شهرها و مراکز مسکونی، روند گذر آهوان را مختل کرد.

دشت سهرین در بهمن ماه سال 57 با مصوبه شورایعالی حفاظت محیط زیست در قالب بخشی از منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت.

انتهای پیام/2308/ر40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول