اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در مناظره‌ با بذرپاش:

کواکبیان: بندهای مذاکرات ژنو را می‌شد قوی‌تر نوشت/ آمریکا کدخدای اروپایی‌هاست

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در مناظره با مهرداد بذرپاش با بیان اینکه بندهای مذاکرات ژنو را می‌شد قوی‌تر نوشت، گفت: آمریکا کدخدای اروپایی‌هاست.

کواکبیان: بندهای مذاکرات ژنو را می‌شد قوی‌تر نوشت/ آمریکا کدخدای اروپایی‌هاست

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مصطفی کواکبیان عصر امروز در مناظره‌ با مهرداد بذرپاش با موضوع حقیقت خط امام در سیاست خارجی با اشاره به اینکه دیدگاه امام (ره) در سیاست خارجی یک دیدگاه اصولی است، اظهار داشت: حقیقت خط امام (ره) در سیاست خارجی در پنج محور قابل تحلیل و ترسیم است که استکبارستیزی، نخستین اصل آن به شمار می‌رود که از این منظر تمام مظاهر استکبار مدنظر است.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری، دومین محور در حوزه سیاست خارجی امام را حمایت و پشتیبانی از محرومان و مستضعفان دانست و گفت: بر این اساس هر جا فریاد مظلومی بلند می‌شود، ظلمی صورت گرفته است.

به گفته وی، تعامل با جامعه جهانی سومین محور سیاست خارجی از دیدگاه امام(ره) است که در چارچوب آن هم باید یاریگر مظلوم بود و از سوی دیگر تنش و دعوا نیز با جامعه‌ جهانی و مجموعه دولت‌ها نداشت.

کواکبیان اتحاد جهان اسلام را چهارمین اصل در سیاست خارجی امام برشمرد و گفت: عدم سازش که محوری‌ترین اصل محسوب می‌شود نیز به عنوان پنجمین محور به حساب می‌آید.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در ادامه با اشاره به موضوع نرمش قهرمانانه اظهار داشت: بر اساس سیاست مقام معظم رهبری، بر سر اصول سازشی وجود نخواهد داشت ولی در مورد فروع می‌توان تا حدی کوتاه آمد.

کواکبیان با انتقاد از برخی سخنان مهرداد بذرپاش گفت: این موضوعات ارتباط چندانی با حقیقت خط امام ندارد و تنها فهرست اقدامات آمریکا بوده و هیچ صحبتی از حقیقت خط امام مطرح نشده است.

کواکبیان با اشاره به اینکه بر سر اصل جنایتکار بودن آمریکا بحثی وجود ندارد، تصریح کرد: مسئله مهم نوع برخورد و دیپلماسی ما با آمریکایی‌ها است.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با اشاره به اینکه بعضی بندهای مذاکرات ژنو را می‌شد قوی‌تر نوشت، گفت: حداقل این است که تا 6 ماه قطعنامه جدیدی نخواهند داشت.

کواکبیان افزود: ممکن است در برخی موارد نظیر نقل و انتقال پول در سیستم بانکی، صنعت پتروشیمی، آزادسازی پول‌های بلوکه شده و دارو پس از این توافقات، تسهیلی صورت گیرد اما اگر طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند، ما نیز تعهدات را زیرپا می‌گذاریم.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با اظهار بی‌اطلاعی از برخی سخنان منتسب به وی که از سوی بذرپاش اعلام شد، گفت: من کی و کجا گفته‌ام که آمریکا کدخدای جهان است؟ رئیس جمهور هم چنین مطلبی نگفته اما اینکه آمریکا کدخدای اروپایی‌هاست، این یک واقعیت است.

به گفته وی، در سیاست خارجی نباید دنبال تنش و جنگ بود و از روش‌های کیهانی استفاده کرد.

کواکبیان با اشاره به اینکه برخی واقعیت‌ها وجود دارد نظیر اینکه مشکل اقتصادی داریم، خزانه خالی است و اگر اقتصاد قوی باشد و نرخ تورم پایین بیاید، مسئله تولیدات داخل رشد فزاینده‌ای خواهد گرفت و با قدرت پای میز مذاکره می‌رویم، افزود: ما با شخص مخالف نیستیم اما با سیستمی مخالفیم که کشور را به لبه پرتگاه درگیری نظامی بکشاند، گرچه اگر جنگ هم بشود ما مرد جنگیم اما مگر نمی‌شود که هم حقوق هسته‌ای داشت و هم قطعنامه نداشت.

کواکبیان با تأکید بر اینکه طرح موضوع غنی‌سازی به معنای دنبال بمب هسته‌ای بودن نیست، تصریح کرد: هیچ نوع پنهان‌کاری در این زمینه نداریم و دنبال زندگی آرام و مسالمت‌آمیز هستیم چراکه اگر می‌خواستیم بمب بسازیم، مذاکره نمی‌کردیم.

به گفته کواکبیان، رجزخوانی‌های آمریکا ریشه در لابی صهیونیست‌ها دارد اما پنج کشور دیگر با اشاره به بندهای توافقنامه، به حق غنی‌سازی ایران اعتراف کرده‌اند.

انتهای پیام/2202/غ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول