اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

راه‌اندازی 8 مرکز نیکوکاری در قم / نیازمندان واقعی شناسایی می‌شوند

صدقه نوعی قرض به خدا است و دارای آثاری معنوی، مادی، دنیوی و اخروی است و همه افراد می‌دانند توجه به این موضوع نه تنها زندگی دنیا بلکه آخرت فرد را بیمه می‌کند.

راه‌اندازی 8 مرکز نیکوکاری در قم / نیازمندان واقعی شناسایی می‌شوند

خبرگزاری فارس - زهرا زنگنه: دستان زرد رنگی که دور تا دور صندوق‌های آبی صدقات در هر خیابان و خانه می‌بینی یادآور دستان نیازمندی است که با هزار امید به سمتت دراز می‌شود و تو شاید همان دستان رو به آسمانی هستی که می‌توانی نیازمندی را یاری رسانی و دلی را شاد کنی.

22 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران یعنی روز 14 اسفندماه سال 1357 به دستور امام خمینی (ره) نهادی انقلابی با عنوان کمیته امداد امام خمینی (ره) برای کمک به نیازمندان تشکیل شد و اینک پس از مدت‌ها هنوز هم اعتماد به این مرکز مورد توجه مردم است.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی اداره کل کمیته امداد امام خمینی استان قم با اشاره به اینکه کمک‌های مردمی شامل صدقه‌ها، کمک‌های امانی و وجوه شرعی است، می‌گوید: صدقات به گونه‌ای هستند که خیرین اختیار هزینه کردن را بر عهده کمیته امداد امام خمینی قرار داده‌اند.

افشین پایانی‌فر معرفی افرادی که زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی هستند را مناسب نمی‌داند و اظهار می‌کند: حفظ آبرو و شانیت افراد بسیار حائز اهمیت است و ما نیز به این موضوع توجه ویژه داریم.

وی به کمک‌های امانی اشاره می‌کند و می‌افزاید: مبالغ این نوع کمک به صورت امانت در اختیار ما قرار دارد مانند زمانی که فردی در طرح اکرام مبلغی را برای حمایت از یک یتیم در نظر گرفته است و این هزینه تنها برای این امر به کار گرفته می‌شود.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی قم با بیان اینکه وجوه شرعی مانند کفاره و زکات فطره نیز از جمله کمک‌های مردمی است، می‌افزاید: شارع مقدس دستورات لازم را برای هزینه کردن این کمک‌ها داده است و ما نیز تنها موظفیم این امانت را مطابق نیت هزینه کنیم.

راه اندازی 8 مرکز نیکوکاری در استان قم

صدقه نوعی قرض به خدا است و دارای آثاری معنوی، مادی، دنیوی و اخروی است و همه افراد می‌دانند توجه به این موضوع نه تنها زندگی دنیا بلکه آخرت فرد را بیمه می‌‌کند.

مهم است که بتوانی به راحتی از آنچه داری بگذری، مهم نیست به چه میزان؟ مهم دل کندن است، هنگامی که بدانی این صدقه قبل از رسیدن به دست نیازمند به دستان خدا می‌رسد دلت را گرم می‌کند.

این روزها تعداد افرادی که ادعای نیازمندی می‌کنند رو به افزایش است، از گدایی در خانه‌ها و کوچه‌ها گرفته تا اتوبوس‌ها و مساجد و پایانی‌فر در این خصوص معتقد است: به جرات می‌توانم بگویم 99 درصد این افراد نیازمند نیستند و مهاجرهایی هستند که از دیگر شهرها به قم می‌آیند، نیازمند واقعی هیچ‌گاه خود را در معرض نمایش قرار نمی‌دهد.

وی به طرح مسجد محوری اشاره می‌کند و می‌گوید: همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند کمیته امداد امام خمینی باید از آنچه هست مردمی‌تر شود ما نیز به دنبال این موضوع مراکز نیکوکاری را با هدف شناخت نیازمندان و کمک به آن‌ها طراحی کرده‌ایم که به‌زودی آغاز به کار خواهند کرد.

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی قم در ادامه عنوان می‌کند: در شهر قم هشت مرکز نیکوکاری دایر کرده‌ایم و مسئولان این مراکز نیز افراد معتمد مردم بوده و بدین وسیله نیازمندان واقعی شناسایی می‌شوند و در صورتی که روال کار به خوبی پیش رود تعداد این مراکز به 16 مرکز خواهد رسید.

پایانی‌فر در خصوص نوع هزینه کردن صدقات می‌گوید: بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که ابتدای هر سال صورت می‌گیرد تصمیماتی برای خرج کردن کمک‌های مردمی اتخاذ می‌شود.

به گفته وی، تهیه جهیزیه نیازمندان، تامین کمک هزینه درمان آن‌ها، تامین کمک هزینه تحصیلی دانش‌آموزان، تامین مسکن مددجویان و کمک‌های موردی به افراد نیازمند از جمله اقداماتی است که کمیته امداد امام خمینی با کمک‌های مردمی برای مددجویان انجام می‌دهند.

اعتماد مردم به مراکز کمک‌رسانی از جمله کمیته امداد امام خمینی موجب شده است که قم همواره جایگاه خوبی در کشور داشته باشد.

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی قم در این خصوص می‌گوید: با وجود اینکه قم از نظر سرانه درآمد ملی در رتبه‌های بالا قرار ندارد اما توانسته است از لحاظ سرانه صدقات پرداختی جز سه رتبه اول کشوری باشد.

هنگامی که همه گام بردارند و جلو بیایند می‌توان منتظر چشم‌انداز روشنی باشیم.

پایانی‌فر هم‌افزایی، همیاری و همدلی مردم را موثر عنوان می‌کند و خاطرنشان می‌کند: با همین کمک‌های مردمی سالانه 2 هزار ازدواج ساماندهی می‌شود، 30 هزار نفر از مددجویان زیرپوشش درمان قرار می‌گیرند و چهار هزار و 700 دانش‌آموز پشتیبانی می‌شوند.

توانمندسازی هدف اصلی کمیته امداد امام است

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی قم توانمندسازی را هدف اصلی کمیته امداد امام خمینی عنوان می‌کند و می‌گوید: خدمات مشاوره و آموزش، تامین مسکن، ایجاد اشتغال و فراهم کردن امکاناتی برای فعالیت ستون‌های این توانمندسازی است.

پایانی‌فر خاطرنشان می‌کند: فقر و ناتوانی نباید مانعی برای فراگیری علم و دانش شود، برگزاری کلاس‌های آموزشی و مشاوره برای خانواده‌های نیازمند آن‌ها را با دنیای واقعی زندگی آشنا می‌سازد.

پایانی‌فر به فعالیت جهاد مسکن‌سازی کمیته امداد امام خمینی که سه سالی است آغاز شده است اشاره می‌کند و می‌افزاید: 345 واحد تا به حال ساخته شده و در اختیار مددجویان قرار داده شده است، ساخت 110 واحد نیز با کمک‌های مردمی در ماه مبارک رمضان آغاز شده است.

وی ادامه می‌دهد: سهم آورده‌ 325 مددجو در مسکن مهر پرداخت شده و برخی نیز مسکن خود را تحویل گرفته‌اند و البته تعداد 230 واحد زمین آماده ساخت داریم که به محض تامین منابع از سوی بانیان خیر ساخت آن‌ها را آغاز خواهیم کرد.

این مسئول به کمک‌های این نهاد در ایجاد امکاناتی از جمله خرید ابزار تا برگزاری کلاس‌های آموزشی اشاره می‌‌کند و بیان می‌کند: حمایت افرادی که استعداد دارند اما سرمایه لازم را ندارند و همچنین افرادی که توانایی دارند اما مهارت ندارند نیز در برنامه‌های کمیته امداد امام خمینی قم قرار دارد.

علاقه آدمی به دنیا می‌تواند منشا بسیاری از فسادها شود ولی صدقه دادن گاهی می‌تواند این علاقه را کاهش داده و بستر رسیدن به کمال را فراهم کند.

انتهای پیام/78008/م40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول