اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور پرشور دانشجویان

مزار شهدای 16 آذر گلباران شد

همزمان با سالروز شهادت شهدای دانشجو، مزار پاک شهدای والامقام این روز با حضور دانشجویان گلباران شد.

مزار شهدای 16 آذر گلباران شد

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، لحظاتی پیش و همزمان با سالروز شهادت شهدای واقعه 16 آذر 1332 با حضور پرشور جمعی از دانشجویان و مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مزار مطهر شهدای والامقام این واقعه گلباران و عطرافشانی شد.

دانشجویان ایران اسلامی امروز با حضور بر سر مزار شهدای هم‌قشر خود، ضمن ادای احترام به مقام شامخ آنها، عهد و پیمانی دوباره بر سر ایستادگی در راه شهدا و تقویت روحیه استکبارستیزی و بارور شدن افکار سیاسی خود بستند.

حاضران در این مراسم با قرائت فاتحه بار دیگر با آرمان‌های ارزشمند امام راحل (ره)، شهدا و رهبر معظم انقلاب تجدید بیعت کردند.

نیم‌نگاهی به واقعه 16 آذر 1332

بعد از کودتای 28 مرداد، رژیم شاه که توانسته بود با کمک اربابان بر اریکه قدرت باز گردد، درصدد برآمد تا پایه‌های حکومت خود را تثبیت کند، اما غافل از اینکه مردم در اولین فرصت خشم و انزجار خویش را نشان خواهند داد. "آیزنهاور" طی نطقی در کنگره آمریکا، کودتای 28 مرداد را چنین توصیف کرده بود: "پیروزی سیاسی امیدبخشی نصیب قوای طرفدار تثبیت اوضاع و قوای آزادی شده است"!

نیکسون، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در سال 1332، راهی ایران گردید تا نتیجه سرمایه‌گذاری بیست و یک میلیون دلاری "سیا" را که در راه کودتا و سرنگونی دولت مصدق هزینه کرده بود، از نزدیک مشاهده کند.

ملت ایران در حالت افسردگی به سر می‌برد و از نفاق و تفرقه‌ای که استبداد توانسته بود در میان ملت ایجاد کند، ناراحت بود. رهبری نهضت مقاومت، قصد رساندن صدای اعتراض مردم را به گوش جهانیان داشت و تلاش لندن و واشنگتن را که می‌خواستند با مشروع جلوه دادن رژیم کودتا، امتیازات مورد نظر خود را در محیط آرام به دست آورند، خنثی کند. اجرای این برنامه به عهده کمیته هماهنگی دانشگاه واگذار شد.

دانشجویان دانشکده‌های حقوق و علوم سیاسی، علوم، دندانپزشکی، فنی، پزشکی و داروسازی در دانشکده‌های خود، تظاهرات پرشوری علیه رژیم کودتا برپا کردند. رژیم با تمام قوا متوجه دانشگاه شد.

روز 15 آذر تظاهرات به خارج از دانشگاه کشیده شد و مأموران انتظامی، در زدوخورد با دانشجویان، شماری را مجروح و گروهی را دستگیر و زندانی کردند.

صبح روز 16 آذر 1332، گارد برای اولین بار وارد صحن دانشگاه شد تا فریاد مخالفان را در گلو خفه کند. در یکی از کلاس‌های درس دانشکده فنی، چند تن از دانشجویان در اعتراض به حضور مأموران گارد، آنها را به مسخره می‌گیرند و مأموران گارد با حمله به دانشجویان بی‌پناه، سه تن از آنان را به شهادت می‌رسانند. فردای آن روز در جو خفقان و وحشت، نیکسون به دانشگاه تهران می‌آید و از دست قاتلان "دکترای حقوق" دریافت می‌کند.

شهید چمران در رابطه با حادثه 16 آذر می‌گوید: "وقایع آن روز چنان در نظرم مجسم است که گویی همه را به چشم می‌بینم. صدای رگبار مسلسل در گوشم طنین می‌اندازد، سکوت موحش بعد از رگبار بدنم را می‌لرزاند، آه بلند و ناله جانگداز مجروحین را در میان این سکوت دردناک می‌شنوم. دانشکده فنی خون‌آلود را در آن روز و روزهای بعد به رأی‌العین می‌بینم... نیکسون معاون رئیس‌جمهور آمریکا به ایران می‌آمد تا نتیجه بیست و یک ملیون دلار خرج کودتا را ببیند."

انتهای پیام/2462/ذ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول