اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ضرورت بهینه‌ کردن مصرف انرژی در واحدهای صنعتی

بهینه‌ کردن مصرف انرژی در واحدهای صنعتی تولیدی ضرورتی انکارناپذیر است که مدیران این واحدها باید در راستای اجرای آن همت کنند.

ضرورت بهینه‌ کردن مصرف انرژی در واحدهای صنعتی

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، در یک واحد تولیدی و صنعتی بخشی از هزینه‌ها مربوط به مصرف انواع انرژی‌هایی است که به تناسب می‌تواند برق، گاز، نفت و سایر انرژی‌های نوین باشد، اما اینکه استفاده از انرژی و میزان مصرف آن در یک اقتصاد مقاومتی چگونه است تا حدودی با شرایط متعارف متفاوت است؛ چراکه در یک اقتصاد مقاومتی همه چیز حول الگوهای مصرف، صرفه‌جویی کردن هزینه‌ها، به‌کارگیری شیوه‌های نوین مصرف انرژی و استفاده از انرژی‌های ارزان قیمت است که تبعات زیست‌محیطی نداشته باشد.

در کشور ایران و به تبع آن در استان کردستان عمده‌ترین بخش‌های اقتصادی واحدهای تولیدی کوچک و زودبازده هستند که میزان مصرف انرژی در آنها متناسب با نوع محصول، ساعت کار و دیگر مباحث و مقولات مخصوص به واحدها است؛ در یک اقتصاد مقاومتی اصل در رعایت الگوها و صرفه‌جویی در مصرف انرژی است اینکه واحدهای کوچک و زودبازده چگونه می‌توانند در کنترل انرژی توفیق یابند یکی از مسائلی است که این واحدها با آن روبه‌رو هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان در این راستا می‌گوید: یکی از مهم‌ترین مسائل فراروی توسعه، استفاده نامناسب از منابع انرژی به ویژه منابعی تجدیدناپذیر بوده به همین دلیل است که از سیاست‌های قیمت‌گذاری برای مدیریت صحیح این منابع استفاده می‌شود.

به گفته حامد قادرزاده، از جمله سیاست‌های قیمت‌گذاری افزایش قیمت و یا تعیین حداکثر میزان مصرف با نوعی تعیین زمان مصرف است تا پیک مصرف در جامعه به حداقل ممکن برسد و گام‌های اساسی در راستای تبیین و تثبیت برنامه توسعه پایدار صورت بگیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان افزود: واحدهای اقتصادی به لحاظ مصرف انرژی به سه دسته کم‌مصرف، میان‌مصرف و پرمصرف طبقه‌بندی می‌شوند.

قادرزاده خاطرنشان کرد: همه واحدها ملزم به این هستند تا جایی که می‌توانند هزینه مصرف انرژی که تحمیلی بر آینده اقتصادی واحد است را کم کنند.

*قیمت محصولات با کمبود منابع انرژی بالا می‌رود

وی تصریح کرد: اگر منابع تولید انرژی کمیاب شود با کمبود جدی مواجه شده و در نهایت قیمت تمام شده محصولات بالا می‌رود و تا جای این کار ادامه می‌یابد که واحدهای کوچک و متوسط امکان فعالیت نداشته باشند و فقط واحدهای بزرگ‌تر قادر به فعالیت هستند که این مهم خود اریب‌های اقتصادی در نظام اقتصادی ایجاد می‌کند.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان، در استان به دلیل تعداد پایین واحدهای پرمصرف بیشتر سیاست‌گذاری روی واحدهای میان مصرف است به نوعی از منابع انرژی استفاده بالایی دارند.

قادرزاده افزود: اینها باید با گرفتن مشاوره از نیروهای متخصص فنی راه‌های مقابله با مصرف بالای انرژی را شناسایی و به کار گیرند، مثلاً با هوشمندسازی که امروز در بسیاری از اماکن عمومی و تولیدی وجود دارد در راستای کاهش مصرف انرژی گام بردارند.

یک کارآفرین کردستانی نیز در این راستا می‌گوید: شرکت سنگ‌بری ما در شهرک صنعتی دهگلان به ثبت رسید و در سال 83 زمین کارخانه و سوله و ساختمان آن احداث شد.

متولی افزود: ماشین‌آلات کارخانه در سال 84 جزو مدرن‌ترین ماشین‌آلات روز دنیاست که از یک شرکت اروپایی وارد شده و در سال 85 به تولید آزمایشی رسیده و در سال 86 کارخانه به تولید نهایی و ظرفیت اسمی خود دست یافته است.

به گفته وی، مواد اولیه کارخانه نیز از معادنی که در خود استان در شهرستان‌های دیواندره و قروه وجود دارد و یا از استان‌های همجوار مانند کرمانشاه تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت سنگ‌بری شهرک صنعتی دهگلان تصریح کرد: به منظور کاهش در هزینه حمل و نقل که یکی از فاکتورهای مهم و تعیین‌کننده است در حال حاضر بیشتر مواد مصرفی خود را از معادن نزدیک تامین می‌کنیم.

متولی اضافه کرد: این کارخانه در حال حاضر برای 50 نفر به صورت مستقیم در سه شیفت کاری اشتغال‌زایی کرده و ضمن استفاده از تولیدات در داخل استان به استان‌های همجوار و تهران و همچنین کشور عراق سنگ صادر می‌کند.

وی تصریح کرد: مواد اولیه به وسیله تریلی به کارخانه ارسال و با جرثقیل زیر دستگاه‌های اره قرار گرفته و برش داده می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت سنگ‌بری شهرک صنعتی دهگلان، با توجه به اینکه ماشین‌آلات و دستگاه‌های موجود در کارخانه از بالاترین تکنولوژی‌های روز دنیا برخوردار هستند در زمینه برش و فناوری استانداردهای بالایی داشته و کمترین خطا را در زمینه برش دارد؛ از این رو می‌توانیم حجم سنگ بیشتری را از مواد اولیه بگیریم و بالاترین تناژ ارسال شده را تهیه کنیم.

*ضرورت بهینه‌سازی مصرف انرژی در کارخانجات

به گزارش فارس، وقتی به هزینه‌های تولید در واحدهای تولیدی نگاه می‌کنیم می‌بینیم امروزه با توجه به اینکه حامل‌های انرژی از نظر قیمت‌ها افزایش زیادی پیدا کرده نرخ محاسبه انرژی و مصرف آن واحدهای تولیدی بالاست؛ به همین دلیل مدیریت ایجاب می‌کند که آنها بتوانند در امر کم کردن هزینه‌های مصرف انرژی گام‌های موثری بردارند.

بهینه‌ کردن مصرف انرژی در واحدهای صنعتی تولیدی یک ضرورت انکارناپذیر است که مدیر واحدی باید درصدد اجرای گام به گام این بهینه‌سازی باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان در این باره می‌گوید: در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته مصرف انرژی خیلی جدی‌تر از ما مورد توجه قرار گرفته لذا بعضاً در خرید دستگاه‌ها باید دقت کرد و اگر دستگاهی خریداری می‌شود از رده خارج شده نباشد.

قادرزاده با بیان اینکه واحدهای تولیدی باید از ورود ماشین‌آلات و دستگاه‌هایی که مصرف بالای انرژی دارند خودداری کنند، افزود: طبیعتاً این موضوع بر می‌گردد به کارشناسی و آگاهی از تغییرات سیاست‌های اقتصادی، به ویژه در بخش مصرف انرژی در دنیای توسعه‌یافتگی اطلاعات باید به‌روز بود تا دچار خرید کالاها و دستگاه‌هایی نشویم که به جای اینکه هزینه‌ها را کاهش دهند افزایش هزینه را به دنبال داشته باشند.

وی افزود: هیچ تضمینی نیست که در آینده نه چندان دور هزینه‌های مصرف انرژی خیلی بیشتر از آنچه که در حال حاضر است باشد، چراکه واقعاً اگر مدیریت هزینه و سیاست‌گذاری قیمت در بخش استفاده از منابع انرژی در سطح ملی صورت نگیرد در آینده با مشکل جدی مواجه می‌شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: واحدهای اقتصادی باید بیندیشند که چگونه می‌توانند از دستگاه‌های با مصرف پایین استفاده کنند و چگونه می‌توانیم هنگام مصرف از این دستگاه‌ها برخوردار شویم.

به گفته وی، در واحدهای اقتصادی وقتی دستگاه در حال کار کردن است باید زاویه دستگاه به چه صورتی باشد، یا اینکه کالایی که  قرار است برش داده شود باید در چه موقعیتی و در چه ساعتی از روز برش داده شود.

این کارشناس افزود: بعضاً وقتی در ساعت پرمصرف انرژی دستگاه‌هایی با مصرف بالا استفاده می‌کنیم هم به دستگاه فشار وارد می‌شود و هم کارایی لازم را نخواهد داشت و افزایش مصرف انرژی را نیز به دنبال دارد.

*لزوم استفاده از نیروهای متخصص در واحدهای تولیدی

این عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان تصریح کرد:  استفاده از نیروهای متخصص در واحدهایی که مصرف انرژی متوسط به بالا دارند از دیگر راه‌های کاهش میزان مصرف انرژی است، چراکه این افراد به خوبی از دستگاه‌ها استفاده می‌کنند و این امر موجب می‌شود مصرف انرژی به حد بهینه برسد.

به گزارش فارس، دستگاه‌ها و ماشین‌آلاتی که با فناوری‌های جدید وارد عرصه میدان‌های تولیدی می‌شوند، موجب خواهند شد که تولیدکنندگان سرمایه‌های زیادتری نیاز داشته باشند، تامین مالی چنین واحدهای تولیدی برای خرید دستگاه‌ها و ماشین‌آلات جدیدی که از فناوری‌های جدید بهره‌مند باشند یکی از مسائل مهمی است که باید در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی مدنظر قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت سنگ‌بری شهرک صنعتی دهگلان در این راستا می‌گوید: در کارخانه‌های سنگ‌بری انرژی برق مهم‌ترین و بیشترین مصرف را دارد و اگر ماشین‌آلات چنین واحدهایی از تکنولوژی روز برخوردار نباشند، بهره‌وری و راندمانی را که باید از دستگاه‌ها گرفت با توجه به انرژی برق که مصرف می‌کنند تحقق نمی‌یابد و اتلاف انرژی را به دنبال خواهد داشت.

متولی تصریح کرد: ما در کارخانه با توجه به اینکه ماشین‌آلات آن از تکنولوژی‌های جدید بهره‌مند هستند، توانسته‌ایم بیشترین بهره‌وری را از ماشین‌آلات در زمینه مصرف برق بگیریم؛ به طوری که قرارداد اولیه ما با شرکت برق هزار و 500 کیلووات بود، ولی بعد از چند سال توانستیم با قرار دادن خازن‌هایی در مدارها تغییراتی ایجاد کرده و مصرف برق را از 1.5 مگابایت به 700 کیلووات کاهش دهیم؛ این در حالی است که در میزان تولید نیز کوچک‌ترین کاهش و خللی به وجود نیامده است.

وی تصریح کرد: با توجه به گرمای هوا در تابستان و بالا بودن پیک انرژی و همچنین فصل ساخت و سازها به منظر همکاری با شرکت برق تعطیلات دوره‌ای کارکنان را نیز به فصل تابستان انداخته‌ایم.

مدیرعامل شرکت سنگ‌بری شهرک صنعتی دهگلان گفت: کارهای نگهداری و تعمیرات ماشین‌آلات را که هر ساله به مدت یک هفته انجام می‌شود نیز در تابستان انجام می‌دهیم و همچنین شیفت عصر کارخانه را به شیفت شب تغییر داده و دستگاه‌های کارخانه در عصرها به صورت کامل خاموش هستند.

وی افزود: ارائه آموزش‌های لازم به کارکنان به منظور استفاده بهتر و بالا بردن راندمان ماشین‌الات از دیگر اقداماتی بود که در راستای کاهش مصرف انرژی در دستور کار قرار گرفت.

متولی خاطرنشان کرد: باید استفاده نکردن از ماشین‌آلات قدیمی با توجه به اینکه راندمان و بهره‌وری کافی نداشته و ضمن افزایش میزان مصرف انرژی کمترین تولیدات را دارند را مورد توجه قرار داده و با استفاده از ماشین‌آلات جدید و مجهز به تکنولوژی روز ضمن کاهش هزینه‌ها به ویژه در بحث نگهداری و مصرف انرژی توانسته‌ایم بسیار موفق در این عرصه ورود پیدا کنیم.

*مصرف 964 هزار مگاوات ساعت انرژی برق

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان نیز در این باره با بیان اینکه مصرف برق تا پایان 6 ماه اول سال‌جاری 964 هزار و 506 مگاوات ساعت بوده است، می‌گوید: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5.6 درصد افزایش داشته است.

به گفته محمدمصطفی نجفیان، آمار مشترکان مصرف برق در استان 525 هزار است که بیشترین آمار مربوطه به بخش خانگی با مصرف 448 هزار مشترک معادل 85.5 درصد و کمترین تعداد مشترکان در بخش صنعت با 22.9 مشترک یعنی 42 درصد است ولی این وضعیت نباید مانع از اهتمام به اصلاح ‌الگوی مصرف برق در این واحدها شود.

وی انتقال نوبت دوم کاری به نوبت سوم، انتقال تعطیل روز جمعه واحدهای صنعتی و معدنی به یک روز کاری پر مصرف و راه‌اندازی واحد مدیریت مصرف انرژی را از راهکارهای موثر در اصلاح الگوی مصرف برق در واحدهای صنعتی و معدنی دانست.

به گفته این مسئول، اصلاح الگوی مصرف و درآمد ناشی از این صرفه‌جویی می‌تواند پاسخگوی بخشی از نیازهای مالی واحدها باشد و این درآمد را به بخش تولید هدایت کند.

سخنگوی شرکت توزیع نیروی برق کردستان نیز در این راستا اظهار کرد: کشور ایران یک درصد جمعیت جهان را دارد اما دو درصد انرژی جهان را مصرف می‌کند.

علیرضا صدیقی افزود: برای تولید یک کیلووات برق، یک‌هزار دلار سرمایه‌گذاری اولیه صرف می‌شود که این رقم را می‌توان برای هزینه‌های تاسیسات مصرف کرد.

به گفته وی، در کشور ایران 52 درصد از مشترکان انرژی برق خانگی هستند که 27 درصد برق مصرفی توسط آنها صورت می‌گیرد و 48 درصد مابقی مشترکان، 73 درصد انرژی برق را مصرف می‌کنند.

و اما نکته مهم اینجاست که دولتمردان چگونه می‌توانند در بهینه‌سازی مصرف واحدهای تولیدی انرژی صاحبان کارخانجات و واحدهای تولیدی را کمک کنند؛ تولیدکنندگان معتقد هستند: آموزش می‌تواند در این مسیر کمک‌کار خوبی برای واحدها باشد، نوسازی و تجهیز کارخانجات و واحدهای تولیدی به ماشین‌آلات جدید و فناوری‌های جدید نیاز به حمایت‌های مالی دارد که این مهم تنها به کمک دولت امکان‌پذیر است تا بتوانند در بهینه‌سازی مصرف انرژی قدم‌های جدید و موثری بردارند.

---------------------------

گزارش از شیرین مرادی

---------------------------

انتهای پیام/79002/ز40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول