اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان خواستار شد

توجه به مدیریت بحران برای کاهش تلفات ناشی از زلزله

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: برای کاهش تلفات ناشی از زلزله باید به بحث مدیریت بحران و پدافند غیر‌عامل توجه ویژه شود.

توجه به مدیریت بحران برای کاهش تلفات ناشی از زلزله

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، عبدالرسول جان‌نثاری ظهر امروز در جلسه شورای اسلامی شهر اظهار کرد: در هفته‌های اخیر شاهد وقوع زلزله در شهر بوشهر و شهرستان برازجان بوده‌ایم و متأسفانه شاهد از دست رفتن تعدادی از هموطنان و ایجاد خسارات مالی قابل توجهی در این دو شهر بودیم.

وی با بیان اینکه کشور ایران بر روی کمر‌بند زلزله‌ قرار گرفته و به صورت تقریبی تمام شهر‌های ایران دارای زلزله‌خیزی هستند، اضافه کرد: با توجه به این موضوع تمام شهر‌های ایران با مشکل زلزله درگیر هستند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه در آیین‌نامه زلزله ایران، شهر‌ها به زلزله‌خیزی‌های کم، متوسط، زیاد و بسیار زیاد تقسیم شده‌اند، تصریح کرد: به عبارتی تمام شهر‌ها یک زلزله پایه دارند و با توجه به محل شهر، عدد زلزله تشدید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شهر اصفهان دارای زلزله‌خیزی متوسط بوده و سایر شهر‌های استان نیز دارای زلزله‌خیزی متوسط و در برخی از مواقع نیز زیاد هستند، ادامه داد: اطراف اصفهان مانند شهر‌های مبارکه، شهرضا، کاشان، کوهپایه، نایین و چادگان دارای زلزله‌خیزی زیاد هستند.

جان نثاری با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از افراد به زلزله‌خیزی اصفهان باور ندارند، تاکید کرد: شاید در ابتدای امسال وقوع زلزله در نزدیکی حبیب‌آباد، برخی از افراد را از خواب بیدار کرد.

وی با تاکید بر اینکه در بسیاری از موارد به آثار تاریخی اصفهان استناد شده و این آثار را دلیلی بر عدم زلزله‌خیزی اصفهان می‌دانند، افزود: شهر بم 100‌ سال بود که زلزله را تجربه نکرد، اما شهر بم نیز تجربه تلخی را در زمینه وقوع زلزله داشت.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه در کشور‌های پیشرفته زلزله‌هایی با شدت بالا اتفاق می‌افتد، اما تعداد تلفات جانی در این کشور‌ها چند نفر است، گفت: زمانی که زلزله در ایران رخ می‌دهد، چند 10 ‌هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه واقعیت این بوده که زلزله انسان‌ها را نمی‌کشد، بلکه ساختمان‌های نا‌مناسب موجود در سطح شهر‌ها است، که جان انسان‌ها را می‌گیرد، اظهار کرد: در شکل‌گیری ساختمان‌ها تمام افراد از جمله سازندگان، مهندسان، شهرداری و نظام مهندسی مسئول هستند و تمام افراد باید خود را در مقابل جان انسان‌ها مسئول بدانند.

جان‌نثاری با تاکید بر اینکه در ایران در هر روز حداقل یک زلزله را داریم  و در سال بیش از 10 هزار زلزله بالای یک ریشتر به وقوع می‌پیوندد، ادامه داد: البته تنها 25 مورد از این زلزله‌ها بالای پنج ریشتر است.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها تنها زلزله‌های بالا‌تر از سه یا چهار ریشتر را مطرح می‌کنند، تصریح کرد: قدرت یک زلزله پنج ریشتری برابر با یک بمب 200 هزار کیلوگرمی است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه ساختمان‌های جدید‌الاحداث در فرایند صدور پروانه با الزام ارائه نقشه‌های سازه تأیید شده و کنترل می‌شوند که برای زلزله مقاوم باشند، اضافه کرد: مشکل جدی‌تر، ساختمان‌هایی است که در سال‌های گذشته احداث شده و این ساختمان‌ها باید به مرور زمان مقاوم‌سازی شوند.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم که مسئولان، مقاوم‌سازی ساختمان‌های موجود را جدی بگیرند، تاکید کرد: برای کاهش تلفات ناشی از زلزله باید به بحث مدیریت بحران و پدافند غیر‌عامل توجه ویژه شود.

جان‌نثاری با تاکید بر اینکه باید با اقدامات پیشگیرانه در طراحی شهری و ساختمان‌ها، تلفات احتمالی ناشی از زلزله را به حداقل برسانیم، افزود: پیشنهاد می‌شود که به همان صورتی که شهرداری تاکنون اقدام به برداشتن بسیاری از کار‌‌های بر زمین مانده کرده است، در بحث مدیریت بحران به صورت جدی وارد شود و اقدامات لازم را در این زمینه انجام بدهد.

انتهای پیام/63004/ط40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول