اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جایگاه ششم آذربایجان شرقی در نرخ رشد جرایم

رتبه 28 ​آذربایجان شرقی​ در «سرقت»

باید همه دست در دست هم تلاش کنیم تا هیچ یک از افراد جامعه در معرض بزه و فضای جرم قرار نگیرند.

رتبه 28 ​آذربایجان شرقی​ در «سرقت»

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، وضعیت آذربایجان‌شرقی به گونه‌ای است که با وجود جایگاه مرزی و استراتژیکی آن از امنیت پایداری برخوردار است. این نکته قوت، موضوعی است که هم مسئولان امنیتی و قضایی و هم مردم و گردشگران این استان بر صحت آن مهر تایید می‌زنند. اما کثرت و فزونی بی‌قاعده برخی بزهکاری‌ها و تخلفات در محدوده این استان چیزی نیست که بتوان آن را انکار کرد. این را معاون فرهنگی دادگستری آذربایجان‌شرقی هم تائید کرده و از روند افزایشی برخی بزه‌ها ابراز نگرانی می‌کند.

به گفته رضا مسعودی‌فر سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان شرقی، نرخ رشد جرم در استان در سال 91 نسبت به سال 90 حدود 24 درصد است و بدین ترتیب آذربایجان‌شرقی در جایگاه ششم کشور قرار دارد این در حالی است که این نرخ رشد در برخی استان‌های کشور سیر نزولی پیدا کرده است.

به عنوان مثال این نرخ رشد در استان کویری یزد و استان باران‌خیز گیلان منفی شده و در اصفهان نیز 13 درصد است. با این توصیف، ارتباط دادن موضوع فراوانی بزه به وضعیت آب و هوای هر منطقه، بی‌معنی است.

با این حال استان آذربایجان‌شرقی در بسیاری از شاخص‌های جرم و بزه وضعیت مناسبی در سطح کشور دارد. به عنوان مثال و بر اساس آماری که مسعودی‌فر ارائه می‌دهد این استان از حیث سرقت در جایگاه 28 کشور، از لحاظ صدمات بدنی غیرعمدی و تصادفات رتبه 21 و از حیث پرونده‌های مربوط به ضرب و جرح نیز در رتبه 21 کشور قرار دارد.

از طرفی آذربایجان‌شرقی در یکی دیگر از شاخص‌های جرم با عنوان «توهین» بعد از سیستان و بلوچستان در رتبه دوم کشور قرار دارد! این آمار بی‌شک برای مردم فرهنگ دوست و مسئولان فرهنگی پر مدعای آن چندان خوشایند نیست و چه بسا هنجارهای اجتماعی و فرهنگ عامه را در سال‌های آینده به چالش بکشد.

«جرایم رایانه‌ای» تازه‌ترین موضوع جرم‌خیزی است که این روزها بخشی از افراد جامعه و به ویژه جوانان را درگیر خود ساخته است. در همین رابطه سرهنگ محمد قاسملو رئیس پلیس فتا آذربایجان شرقی با بیان اینکه بیش از 40 درصد از کل جرایم رایانه‌ای و اینترنتی استان مربوط به تخلیه و سرقت از حساب‌های بانکی اشخاص از طریق اینترنت است به صراحت تایید می‌کند که: «نرخ جرایم رایانه‌ای در استان به شدت در حال افزایش است»! بدیهی است که درصد بالایی از این جرایم رایانه‌ای نیز به بحث‌های اخلاقی و تجاوز به حریم خصوصی افراد از طریق نفوذ در سیستم‌های یارانه‌ای اختصاص یافته است. افزایش اخبار حوادث مربوط به جرایم رایانه‌ای در رسانه‌های گروهی مؤید این نکته است که جامعه سنتی ایرانی و به تبع آن آذربایجان شرقی در دوران گذار و حساسی به سر می‌برد که عدم اطلاع و اشرافیت کامل به پیچیدگی تکنولوژی‌های ارتباطی و تهدیدات آنها، می‌تواند سلامت فکری، روحی و جسمی جوانان را به مخاطره اندازد.

قاسملو و مسعودی‌فر به عنوان دو مسئول اجرایی و قضایی در رابطه با پیشگیری و برخورد با جرایم، همکاری و کمک رسانه‌ها و ارباب جراید را می‌طلبند و از آنها می‌خواهند در زمینه فرهنگ‌سازی و کاهش نرخ رشد جرایم سیستم قضایی و اجرایی را یاری دهند.

آنها نیز همچون بسیاری از کارشناسان جرم آگاهی بخشی به افراد جامعه و فرهنگ سازی را بر برخوردهای سلبی و تنبیهی ترجیح می‌دهند و با تاکید بر اصل مصونیت بخشی به افراد جامعه، به یک نکته مهم هم اصرار می‌ورزند: باید همه دست در دست هم تلاش کنیم تا هیچ یک از افراد جامعه در معرض بزه و فضای جرم قرار نگیرند!

یادداشت: محمدامین خوش‌نیت

انتهای پیام/60002/ع30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول