اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در کمیسیون فنی و عمران شورای شهر مشهد مطرح شد

تعارض ایجاد شهربازی با فضای فرهنگی و تفریحی پارک کوهسنگی

اعضای کمیسیون فنی و عمران شورای اسلامی شهر مشهد در جلسه این شورا، ایجاد شهربازی در کوهسنگی را با ماموریت کلی فضای فرهنگی و تفریحی این پارک در تعارض دانستند.

تعارض ایجاد شهربازی با فضای فرهنگی و تفریحی پارک کوهسنگی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد،‌ دومین دستور کار کمیسیون به بررسی لایحه شهرداری در خصوص اجرای پروژه سرمایه‌گذاری در پارک کوهسنگی اختصاص داشت.

غلامرضا پاسبان حضرت، مشاور طرح کوهسنگی صبح امروز در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه ایجاد فضای سبز از وکیل آباد تا کوهسنگی مورد نظر مسئولین استان بوده ادامه داد: کوهسنگی کوهی گرانیتی در بستر شهر مشهد است که در ایران منحصر به فرد بوده و تاکنون در شهرهایی نظیر شیراز، اصفهان و خرم‌آباد برای نگهداری این کوه‌ها اقدامی صورت نگرفته است.

وی بیان کرد: در گذشته از سنگ کوهسنگی برای ساخت مقبره نادر استفاده شده که این امر باعث شده به قسمتی از کوه آسیب برسد.

وی با بیان اینکه طرح کوهسنگی 18 سال پیش پیشنهاد شده تا به عنوان یک فضای سبز شهری برای مردم در نظر گرفته شود، اظهار کرد: طرح بزرگ توسعه مجموعه تفریحی گردشگری کوهسنگی در مجاورت بافت شهری قرار گرفته و بخشی از اراضی آن در کنار جاده کمربندی جاده آسیایی قرار گرفته است.

پاسبان حضرت در ادامه بیان کرد: این طرح که در وسعت 100 هکتار پیش‌بینی شده با اجرای بخش وسیعی از دامنه شمالی کوهها، چشم‌انداز منحصر به فردی در منطقه ایجاد کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در طرح توسعه این مجموعه باغ‌های هفتگانه پیش‌بینی شده افزود: این باغ‌ها شامل باغ پذیرایی، باغ فرهنگی، باغ سنگی، باغ طبیعی، باغ آرامگاه، باغ ورزشی و باغ تفریحی است.

وی با بیان اینکه اکثر ساختمان‌ها با سقف سبز احداث خواهد شد، تصریح کرد: این مجموعه شامل دریاچه مصنوعی، احداث باغ موزه طبیعی با قرار گرفتن انواع حیوانات در آن، ایجاد رستوران کنار دریاچه و مجموعه کودک و آینده است.

وی در ادامه با بیان اینکه قسمتی از پارک برای صنایع دستی و همچنین مرکزی برای ارتباط با آسیای میانه در نظر گرفته شده گفت: می‌توان از طریق زبان فارسی نقطه مشترک با آسیای میانه بهره‌برداری کرد تا بعد مذهبی و فرهنگی مشهد که توان بالایی دارد، انتقال یابد.

وی در ادامه بیان کرد: پارکینگ مجموعه تفریحی و شهربازی کوهسنگی، در سطحی به وسعت سه هکتار ایجاد خواهد شد تا با ایجاد پارکینگ طبقاتی که 4 هزار و 400 مترمربع جای پارک قابلیت افزایش دارد تمام مکان‌های پارکینگ به یکدیگر متصل شود.

محمدرضا دیمه‌کار عضو کمیسیون فنی عمرانی شورا به ورود خودروها در ساعت پیک اشاره کرد و افزود: سوال ما از شما این است که آیا در ساعات پیک ترافیکی این پارکینگ‌ها پاسخگو خواهند بود ما معتقدیم که مردم بهره اساسی از تاسیسات جدید نخواهند برد.

خلیل‌موحدی عضو دیگر کمیسیون نیز با بیان اینکه با ایجاد این پروژه مبانی اصلی در کوهسنگی فراموش می‌شود، ادامه داد: ما از این موضوع ضربه سنگینی خواهیم خورد.

وی ادامه داد: شهدای کوهسنگی دارای قدر و منزلت بالایی هستند و مسئولیت ما نسبت به این مسئله بیشتر شده است.

محمود هراتی در ادامه با اشاره به اینکه ظرفیت و شبکه‌های دسترسی به فضاهای کوهسنگی محدود است، افزود: باید نظامات بهره‌برداری برای این مجموعه تعریف شود و کمیته فرهنگی در این خصوص تصمیم‌گیری کند.

محمود عامری‌فرد عضو کمیسیون امور اقتصادی شورا نیز در ادامه به ایجاد این فضاها در مناطق کم‌برخوردار تاکید کرد و گفت: پیوست فرهنگی پروژه باید تهیه شود.

مهدی ذاکرالحسینی رئیس کمیسیون فنی عمرانی و طرح‌ریزی شهری شورا نیز با بیان اینکه اولین سوال من از مشاور این است که آیا از ابتدا این شهربازی در طراحی مشاور دیده شده بود یا اینکه سرمایه‌گذار پیشنهاد احداث یک شهربازی را در این منطقه از کوهسنگی ارائه نموده بیان کرد: قبل از درخواست سرمایه‌گذار باید پیوست فرهنگی آن تهیه شود.

ذاکرالحسینی با بیان اینکه ما درخصوص سازه این مجموعه حرفهای زیادی برای گفتن داریم، ادامه داد: این طور نباشد که بعد از 30 سال ما مجبور باشیم یک هزینه‌ای پرداخت کنیم تا لوازم مستهلک شده را جمع‌آوری کنیم.

وی در ادامه گفت: باید بررسی شود که عمر واقعی و استاندارد این سازه‌ها و لوازم بازی که در این شهربازی نصب خواهد شد، چقدر خواهد بود.

معاونت فرهنگی شهرداری مشهد نیز با بیان اینکه نقاط دسترسی قابل قیاس نیست، تصریح کرد: این مجموعه‌ها با ماموریت کلی فضای پارک کوهسنگی تعارض دارد.

جواد شادکام در این رابطه با تاکید بر اینکه ظرفیت کوهسنگی اشباع شده خاطر نشان کرد: کوهسنگی با فرهنگ قدیم مشهد پیوست دارد و بحث مجموعه تفریحی و شهربازی با آن تعارض دارد.

در این زمینه مقرر شد تصمیم‌گیری در این خصوص به ارائه گزارش کمیسیون فرهنگی سپرده شود و موضوع برای بررسی بیشتر به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شود.

انتهای پیام/2202/ق40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول