اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

رئیس سازمان دارالقرآن:

بودجه‌های قرآنی محدود است/ مسئولان چاره‌اندیشی کنند

رئیس سازمان دارالقرآن با اشاره به اینکه بودجه‌های قرآنی به اندازه ساخت یک اتوبان ۲۰۰ کیلومتری است، گفت: دولت و مجلس برای افزایش بازدهی قرآنی در کشور باید چاره‌اندیشی کنند.

بودجه‌های قرآنی محدود است/ مسئولان چاره‌اندیشی کنند

 به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، مهدی قره‌شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن گفت: سازمان دارالقرآن امسال با هدف فراهم‌سازی انس با قرآن در جهت تشویق افراد به حفظ و همچنین ایجاد تنوع در فعالیت‌های تبلیغی و تشویقی اقدام به برگزاری دوره و مسابقاتی با شیوه‌های نوین کرده است.

وی که در گفت‌وگوی خبری شبکه قرآن و معارف سیما حضور یافته بود، با اشاره به برگزاری نخستین دوره مسابقات تلاوت اظهار داشت: در این مسابقات قاریان باید علاوه بر حفظ قطعات مشخص شده از قرآن، بر مفاهیم و ترجمه مسلط بوده و حافظان شرکت‌کننده در مسابقات نیز باید مفاهیم پنج جزء اول قرآن را به خوبی مطالعه کرده باشند تا بتوانند در این مسابقات موفق شوند.

قره‌شیخلو با بیان اینکه مرحله استانی مسابقات تلاوت در حال برگزاری است، تصریح کرد: برای تشویق افراد به انس با قرآن و توجه به مضامین الهی، آزمون‌های مفاهیم را به صورت کتبی و شفاهی برگزار می‌کنیم، چرا که هدف از انس با قرآن برقراری ارتباط مداوم و پیاده‌کردن مفاهیم قرآن در زندگی است.

*در برگزاری مسابقات به آموزش نیز توجه شود

رئیس سازمان دارالقرآن به برگزاری دومین دوره از مسابقات تسنیم اشاره کرد و افزود: امسال علاوه بر کارکنان، همسران دستگاه‌های فرهنگی می‌توانستند در این مسابقات شرکت کنند که مرحله نهایی و کشوری این مسابقات همزمان با مرحله کشوری مسابقات تلاوت دهه فجر برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم موضوع قرآن در تمام کشور جاری شود، نباید تنها به برگزاری مسابقات قرآنی ویژه دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی توجه کنیم بلکه باید تمامی دستگاه‌ها و مؤسسات به مباحث قرآنی اهمیت دهند تا نتایج مطلوبی در این عرصه حاصل شود.

قره‌شیخلو با اشاره به اهمیت آموزش‌های قرآنی، گفت: در کنار برگزاری مسابقات باید به آموزش نیز توجه شود، در غیر این صورت تنها جامعه قرانی در این مسابقات شرکت خواهند کرد و سایر افراد به دلیل عدم توانمندی‌های قرآنی رغبتی به شرکت در مسابقات نخواهند داشت.

رئیس سازمان دارالقرآن به هشتمین دوره مسابقات نورالهدی اشاره کرد و گفت: حدود 12 هزار نفر در این مسابقات که با هدف آشنایی با تفسیر قرآن است، شرکت کرده‌اند که آزمون آن در هفته اول بهمن ماه به صورت همزمان در استان‌های مختلف برگزار می‌‎شود.

*رسیدن به مطالبه مقام معظم رهبری نیازمند عزم ملی است

وی با بیان اینکه مسئولان باید حلقه‌های تفسیری را گسترده کنند، اظهار داشت: سازمان دارالقرآن در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن برنامه‎های گسترده‌ای از جمله برگزاری 50 جلسه ثابت و محوری حفظ قرآن را اجرایی کرده است اما رسیدن به این هدف نیازمند جزم ملی است.

قره‌شیخلو با اشاره به اینکه حفظ قرآن به تدبر و انس با قرآن کمک می‌کند، تصریح کرد: آرزوی ما این است همانطور که در ماه محرم شور حسینی در جامعه وجود دارد، در ماه مبارک رمضان نیز شور قرآنی در کشور ایجاد شود.

رئیس سازمان دارالقرآن با بیان اینکه در سال گذشته بودجه‌های قرآنی که در سال 90 به تصویب رسیده بود در سازمان نتایج قابل توجهی داشت، اظهار داشت: امسال با وجود گذشت 9 ماه از سال هنوز بودجه 300 میلیاردی که در لایحه بودجه کشور به تصویب رسیده، به دستگاه‌های قرآنی اختصاص نیافته است که امیدواریم تا پایان سال این بودجه تحقق یابد.

*بودجه‌های قرآنی به اندازه ساخت یک اتوبان 200 کیلومتری است/ بودجه سازمان دارالقرآن در سال جاری تنها دو میلیارد تومان بود

وی با اشاره به کمبود بودجه‌های قرآنی در کشور، از دولت یازدهم خواست که حداقل بخشی از این بودجه را در اختیار نهاد و مؤسسات قرآنی قرار دهد و گفت: بودجه‌های قرآنی بسیار محدود است به طوری که این بودجه به اندازه بودجه ساخت یک اتوبان 200 کیلومتری در کشور است.

قره‌شیخلو با بیان اینکه دستگاه‌های قرآنی با حداقل بودجه اقدام به برگزاری مسابقات و برنامه‌های قرآنی می‌کنند، گفت: سازمان دارالقرآن با این اقدامات و گستردگی در سطح کشور در سال 92 تنها دو میلیارد تومان بودجه دریافت کرده است.

وی با اشاره به اینکه کارهای قرآنی در کشور باید ترکیبی از حضور دولت و مردم باشد، ادامه داد: مردم و مسئولان باید همگام شوند تا فعالیت‌های قرآنی در کشور به نقطه مطلوبی برسد.

*مدیریتی واحد برای ساماندهی امور قرآنی ایجاد شود 

قره‌شیخلو با بیان اینکه باید مدیریتی واحد در امور قرآنی شکل گیرد، تصریح کرد: تعدد مدیریت در امور قرآنی آسیب‌های جدی به این عرصه وارد می‌کند، در حالی که داشتن مدیریتی واحد در فعالیت‌های قرآنی سبب شکوفایی امور و نتیجه بخش بودن آنها می‌شود.

رئیس سازمان دارالقرآن با اشاره به مؤسساتی که زیر نظر سازمان دارالقرآن فعالیت می‌کنند، خاطر نشان کرد: ما حدود یک‌هزار و 400 مؤسسه ثبت‌شده رسمی و 400 مؤسسه در حال ثبت مجوز هستیم که فعالیت‌های قرآنی متنوعی برگزار می‌کنند و نیازمند بودجه هستند.

وی با بیان اینکه اکنون سه هزار خانه قرآن روستایی در کشور فعالیت‌ می‌کنند، افزود: خانه‌های قرآن روستایی همچون شبکه‌های گسترده‌ای هستند که اگر حتی حمایت کوچکی از آنها صورت گیرد به طور حتم فعالیت‌های قرآنی رشد چشمگیری خواهند داشت.

وی تصریح کرد: سهم سازمان دارالقرآن از بودجه نیم‌درصد سال گذشته یازده میلیارد و 300 میلیون تومان بود که نیمی از این بودجه به فعالیت‌های قرآنی مؤسسات اختصاص یافت و ما تنها نقش نظارت‌کننده داشتیم.

قره‌شیخلو در پایان اظهار امیدواری کرد که با حمایت بیشتر دولت و مجلس، بودجه‌های قرآنی افزایش یابد و در زمان مقرر به دست نهاد و دستگاه‌های قرآنی کشور برسد تا شاهد رونق فعالیت‌های قرآنی در کشور باشیم.

 

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول