اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

معاون پژوهشی مرکز مطالعات آفریقا در گفت‌‌وگو با فارس:

ماندلا انتقاد به سیاست‌های رژیم صهیونیستی و جهان گشایی آمریکا را بارها مطرح کرد

معاون پژوهشی مرکز مطالعات آفریقا با اشاره به انتقادات صریح ماندلا از رژیم صهیونیستی گفت: ماندلا حتی به بوش و اوباما انتقادهایی داشته سیاست مبارزه با تروریسم آمریکایی را همان سیاست‌ جهان‌گشایی خوانده بود.

ماندلا انتقاد به سیاست‌های رژیم صهیونیستی و جهان گشایی آمریکا را بارها مطرح کرد

«احمد بخشی» معاون پژوهشی مرکز مطالعات آفریقا در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری فارس، در خصوص درگذشت نلسون ماندلا رهبر سابق آفریقای جنوبی گفت: ماندلا رهبر بزرگ مبارزه آپارتاید است و 27 سال را برای همین مبارزه در زندان به سر برد.

وی افزود: ماندلا انسانی بود که در تغییر رژیم آپارتاید به حکومت دموکراتیک تأثیر داشته و نقش تأثیرگذاری بر آفریقا و دنیا گذاشت، امروز هم می‌بینیم که با مرگش همه دنیا و آزادی‌خواهان دنیا متأثر می‌شوند.

معاون پژوهشی مرکز مطالعات آفریقا ماندلا را نماد آزادی و حمایت از حقوق بشر خواند.

بخشی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص بیانیه مقامات رژیم صهیونیستی در مورد مرگ ماندلا نیز گفت: این موضوع به نوع سیاست‌هایی که آفریقای جنوبی پس از آپارتاید در دوران ماندلا با رژیم صهیونیستی داشت بازمی‌گردد.

وی افزود: در زمان جنگ سرد به ویژه آپارتاید به این دلیل که رژیم صهیونیستی و رژیم آفریقای جنوبی هر دو طبیعت یکسانی در نگاه تبعیض‌نژادی به دنیا داشتند، گرایش زیادی به یکدیگر پیدا کردند و تا پایان رژیم آپارتاید دو طرف روابط خوبی با یکدیگر داشتند.

معاون پژوهشی مرکز مطالعات آفریقا با بیان اینکه در زمان ماندلا هم این روابط ادامه یافت، اظهار داشت: اما نه بدان معنا که حکومت جدید همان گرایشات دوره آپارتاید را نسبت به رژیم صهیونیستی داشته باشد، بلکه در بسیاری از موارد انتقادهایی صورت می‌گرفت. بدین معنا که اگر تبعیضی بود، آفریقای جنوبی بلافاصله اعلام می‌کرد و در بسیاری از موارد اعتراض خود را بیان می‌‌داشت.

بخشی با اشاره به تظاهرات ژوهانسبورگ و بسیاری از شهرهای آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در مقاطع مختلف گفت: این تظاهرات تحت عنوان حمایت از فلسطینیان ادامه دارد و با توجه به نگاه دو جانبه‌ای که آفریقای جنوبی پس از آپارتاید داشته، احتمال می‌رفت که رژیم صهیونیستی هم از مرگ وی ابراز تأسف کند.

وی به سیاست جمع‌گرایی ماندلا پس از ریاست جمهوری اشاره کرده و اظهار داشت: بدین معنا که آفریقا با تمام کشورهایی که با رژیم آپارتاید هم رابطه داشته‌اند رابطه خود را قطع نکرد، اما در عین حال یکسری شاخص‌های جدیدی را در پیش گرفت که در نتیجه سیاست جمع‌گرایی دوران ماندلا بود.

معاون پژوهشی مرکز مطالعات آفریقا ادامه داد: این سیاست انتقاد آمیز در بسیاری از زمینه‌ها و همچنین در مجامع بین‌المللی علیه سیاست‌های رژیم صهیونیستی دنبال می‌شد.

بخشی با اشاره به انتقادات صریح ماندلا از رژیم صهیونیستی و حمایت از فرآیند صلح افزود: ماندلا حتی به بوش و اوباما انتقادهایی داشته است. ماندلا در دوران ریاست جمهوری و پس از آن حمله به عراق و افغانستان از سوی آمریکا را مورد انتقاد قرار داده و اعلام کرده بود که آنها می‌خواهند در سیاست مبارزه با تروریسم اهداف خود را پیش ببرند که همان سیاست‌ جهان‌گشایی است.

وی با اشاره به اینکه سیاست دولت آفریقای جنوبی سیاست منتقدانه‌ای است، یادآور شد: ماندلا همواره اعلام می‌کرد که حقوق بشر سرلوحه سیاست‌هایش است و بر همین مبنا در مواردی مانند شهرک‌سازی و انتفاضه و در بسیاری از موارد از جمله جنگ‌های 33 روزه و  22 روزه نگاه انتقادآمیزی را به حملات رژیم صهیونیستی به لبنان و غزه داشت و حتی تحریم‌هایی که در زمان مبارک علیه مردم آفریقای جنوبی بوده را محکوم می‌کرد.

معاون پژوهشی مرکز مطالعات آفریقا با بیان اینکه اگر ماندلا نگاه ایدئولوژیک داشت به دلیل روابط اسرائیل با رژیم آپارتاید باید روابط را قطع می‌کرد، خاطر نشان کرد: تحت سیاست جمع‌گرا این روابط قطع نشد اما نگاه انتقادآمیز خود را داشت.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول