اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

سفیر سابق ایران در الجزایر:

اهدای جایزه صلح نوبل به ماندلا برای حفظ اعتبار این جایزه بود/ مرد «دردساز»ی که مصداق شعر سعدی شد

کارشناس مسائل آفریقا گفت: به واسطه زحماتی که ماندلا برای آزادی کشید، غرب جایزه صلح نوبل را «برای کسب اعتبار نوبل» به ماندلا داد. البته وقتی این جایزه به شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی یا اوباما داده می‌شود برای ماندلا ارزشی ندارد.

اهدای جایزه صلح نوبل به ماندلا برای حفظ اعتبار این جایزه بود/ مرد «دردساز»ی که مصداق شعر سعدی شد

حسین عبدی ابیانه سفیر سابق ایران در الجزایر و کارشناس مسائل آفریقا در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری فارس، در خصوص درگذشت «نلسون ماندلا» رهبر فقید آفریقای جنوبی، با تسلیت درگذشت این اسطوره مقاومت در تاریخ آفریقا و جهان به آزادی خواهان گفت: نام ‌ماندلا یا همان «رولیهلاهلا» که به عنوان مرد «درد سرساز» است از سوی معلم انگلیسی وی به «نسلون» تغییر کرد تا نام وی را راحت‌تر تلفظ کنند.

وی افزود: ماندلا یکی از افراد قبایلی بود که پدر بزرگش پادشاه و پدرش رئیس قبیله بود، اما وی به جای سلطنت بر قبیله راه مبارزه برای آزادی را در پیش گرفت و 27 سال از عمرش را در زندان سپری کرد.

سفیر سابق ایران در الجزایر با اشاره به موقعیت اجتماعی بالای ماندلا که آن را رها کرده و تن به مبارزه داد و خود را فدای استقلال و آزادی کشور و در واقع قاره آفریقا کرد، یادآور شد: این فرد قابل احترام ویژه‌ا‌ی است. 

ابیانه با اشاره به سفر ماندلا به الجزایر پس از آزادی و ریاست جمهوری، یادآور شد: وی قدرت جذاب و شخصیتی مقاوم داشت که هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کرد.

وی ماندلا را نمونه یک مبارز وطن‌پرست خوانده و اظهار داشت: وقتی با «احمد بن بلا» اولین رئیس جمهور دولت انقلابی الجزایر دیدار داشتم وی از دیدارش با ماندلا گفت و افزود «از افتخارات من و الجزایر این است که به ماندلا و همرزمانش هم آموزش نظامی دادیم و هم تجهیزات مبارزه» که این سخن با جاری شدن اشک بن بلا همراه بود و من هرگز آن خاطره را از یاد نمی‌برم.

ابیانه با بیان اینکه ماندلا اولین رئیس جمهور پس از آپارتاید در آفریقای جنوبی شد و اظهار داشت: به واسطه آن همه زحمتی که برای آزادی کشید، ناگزیر شدند تا جایزه صلح نوبل را «برای کسب اعتبار نوبل» به ماندلا بدهند چرا که وقتی این جایزه به شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی یا اوباما داده می‌شود برای ماندلا ارزشی ندارد.

وی ماندلا را چهره بسیار دوست‌داشتنی برای آفریقا و جهان سوم دانست و گفت: هر چند غربی‌ها علیرغم اینکه ناگریز بودند به وی احترام بگذارند، اما از وی خوششان نمی‌آمد.

سفیر سابق ایران در الجزایر ماندلا را مصداق شعر سعدی دانست که سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز، مرده آن است که نامش به نکویی نبرند.

ابیانه با اشاره به مبارزه ماندلا با استکبار غرب و غربی‌ها افزود: آپارتاید یک بخش سفیدپوست نشین آفریقای جنوبی بود که از انگلیس و هلند به آنجا آمده بودند زیرا آفریقای جنوبی به واسطه موقعیت جغرافیایی، استراتژیکی و وجود مهمترین معادن طلای دنیا اهمیت فراوانی برای غرب داشته است.

وی ادامه داد: آفریقای جنوبی موقعیت استراتژیکی از نظر اقتصادی برای غرب دارد و سفیدپوستان غربی این منطقه، سیاه پوستان را از خود جدا کرده و آنها به واسطه وضعیت خشنی که سفیدپوستان نژادپرست برایشان ایجاد کرده بودند به مشقت فراوانی افتاده بودند که با آزادی ماندلا و مبارزات وی این رژیم برچیده شود و دولت قانونی و سیاه پوست آفریقای جنوبی به ریاست کنگره ملی آفریقا تشکیل شده که همان حزب حاکمی است که نلسون ماندلا رهبری آن را بر عهده داشت.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول