اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فنی عمرانی شهرداری قم مطرح کرد

تصویب الگوی مسجد محوری در طرح تفصیلی قم

معاون فنی عمرانی شهرداری قم از تصویب الگوی مسجد محوری در طرح تفصیلی قم خبر داد.

تصویب الگوی مسجد محوری در طرح تفصیلی قم

به گزارش خبرگزاری فارس در قم، محسن بهشتی ظهر امروز در همایش رونمایی از کتاب «مجموعه مقالات پژوهشی همایش طراحی الگوی معماری اسلامی ایرانی» که در دانشگاه قم برگزار شد، گفت: در هیچ دینی به جز اسلام اسم شهر با معماری ترکیب نشده است.

وی ادامه داد: در کتاب قرآن و احادیث ائمه (ع) در خصوص ویژگی‌های شهر آثار زیادی به ما رسیده که کمتر به آن توجه کرده‌ایم.

معاون فنی عمرانی شهرداری قم با اشاره به اینکه اسلام دین شهری است، بیان کرد: در اسلام نسبت به رفاه و امنیت شهروندان اهمیت داده شده است.

بهشتی با بیان نبود موضوعی با عنوان شهر مسیحی یا شهر یهودی گفت: تنها دینی که با ورود به شهر کالبد شهر را مورد تاثیر قرارداد، اسلام بود که با توجه به شرایط اقلیمی و قومی هر منطقه ویژگی‌های آن متفاوت است.

وی ابراز کرد: حدود هشت قرن گذشته با شروع جنگ‌های صلیبی و تقابل اسلام و مسیحیت، مجال ورود مسیحیان به ممالک اسلامی باز شد.

معاون فنی عمرانی شهرداری قم افزود: در همین زمان پایه‌ریزی نگاه استعماری از سوی اروپاییان در کشورهای اسلامی شروع شد و بسیاری از ویژگی‌های مثبت شهرهای ما را برداشتند و با پرورش آنها به نام خود در تاریخ ثبت کردند.

بهشتی با بیان اینکه اروپاییان ویژگی‌های مثبت کشورهای اسلامی را برای مسلمانان منفی جلوه دادند، ادامه داد: آنها در سال‌های متمادی به ما قبولاندند که شهرهای اسلامی بی‌نظم است و البته پاسخی در برابر ادعای خود به آنها داده نشد.

وی با اشاره به اینکه ویژگی‌های معماری کشورهای اسلامی بر اساس اقلیم و فرهنگ بوده است، گفت: متاسفانه طی سالیان گذشته پاسخ مناسبی به منتقدان معماری اسلامی داده نشد.

معاون فنی عمرانی شهرداری قم با بیان ضرورت برگزاری همایش‌هایی با موضوع معماری اسلامی اظهار کرد: نسبت به برگزاری این قبیل همایش‌ها در قم به عنوان شهری مذهبی باید توجه بیشتری شود.

بهشتی با اشاره به شروع جریان‌سازی منطقی معماری اسلامی در شهر قم گفت: بیانات مقام معظم رهبری در سفر به قم از دلایل این موضوع است.

وی با بیان لزوم بازگرداندن ویژگی‌های مثبت معماری اسلامی اظهار کرد: از اصول معماری اسلامی مسجد محوری است.

معاون فنی عمرانی شهرداری قم افزود: پیامبر (ص) با ورود به مدینه در زمان احداث شهر یثرب نخستین عنصری که دستور ساخت آن را دادند، مسجد بود.

بهشتی با ابراز اینکه در چند قرن اخیر این رویکرد تغییر کرده است، گفت: در طرح تفصیلی شهر قم الگوی مسجد محوری مصوب شده است.

وی از برگزاری همایش دیگری با موضوع معماری اسلامی در اردیبهشت ماه سال 93 خبر داد و نسبت به برگزاری غنی‌تر و حضور کارشناسان و صاحب‌نظران در آن ابراز امیدواری کرد.

انتهای پیام/2258/ح40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول