اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مکارم شیرازی عنوان کرد

شناخت روش‌های زندگی صحیح با تمسک به قرآن/ قرآن مایه حیات معنوی است

یکی از مراجع تقلید گفت: در قرآن انواع روش‌های صحیح زندگی در امور مختلف آمده و می‌توان به وسیله تفسیر موضوعی این شیوه‌ها را استخراج کرد.

شناخت روش‌های زندگی صحیح با تمسک به قرآن/ قرآن مایه حیات معنوی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی چهارشنبه شب در نهمین همایش اساتید تفسیر قرآن سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد اظهار کرد: در گذشته باور نداشتیم بیت علامه طباطبایی روزی اینگونه ساخته شود و به دارالقرآنی برای اجتماع اساتید تفسیر سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم تبدیل شود و این همه از برکات قرآن است زیرا هر کس با این کتاب آسمانی انس بگیرد نورانیت وجودش را فرا خواهد گرفت.

وی افزود: همانطور که نور و آب مایه حیات در کره زمین هستند قرآن کریم نیز به مثابه این دو حیات را در عالم معنا به وجود می‌آورد چنانکه در آیاتی از قرآن مانند آیه 15 سوره مبارکه «انعام» و نیز در روایات به این مسئله اشاره شده است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه مفسران معمولا دو نوع تفسیر ترتیبی و موضوعی را جدا از یکدیگر می‌دانند خاطرنشان کرد: این کار صحیح نیست زیرا در هنگام تفسیر ترتیبی هم باید از تفسیر موضوعی استفاده کرد.

وی ادامه داد: قرآن دریایی بی انتها و چشمه‌ای نورانی است و روش‌های زندگی را در آیات مختلف بیان کرده است که از آن جمله می‌توان به روش‌های تبلیغ اشاره کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر شناخت سه نوع روش مهم تبلیغ در قرآن کریم گفت: این سه روش شامل مماشات یعنی آنچه حضرت ابراهیم(ع) انجام می‌داد، حضرت نوح(ع) نیز از روش تشویق و دعوت چهره به چهره بهره برد و سرانجام مومن آل فرعون نیز بحث دفع ضرر احتمالی را مطرح کرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه به آیات 76 تا 78 سوره «انعام» اشاره کرد و بیان داشت: در این آیات روش مماشات مورد بحث است؛ در سوره مبارکه «نوح» هم هشت آیه وجود دارد که روش تشویق این پیامبر الهی را مطرح می‌کنند.

وی افزود: حضرت نوح(ع) به درب خانه‌های امت خویش مراجعه می‌کرد و آنها را به صورت چهره به چهره به دین حق دعوت می‌فرمود؛ پنج نوع بشارت یعنی آمرزش گناهان، برکت از آسمان، فراوانی مال و فرزند، باغ‌های سرسبز و نهرهای پرآب از جمله تشویق‌های آن حضرت به شمار می‌روند.

آیت‌الله مکارم شیرازی هفت آیه از سوره مبارکه «مومن» که روش مومن آل فرعون را مطرح می‌کنند مورد توجه قرار داد و گفت: احتمال اینکه پیامبران الهی افرادی راستگو باشند و ضمن اینکه معجزاتی را هم ارائه کرده‌اند انسان را بر آن می‌دارد که دعوتشان را بپذیرد.

این مرجع تقلید با تاکید بر مطالعه سرنوشت امت‌های پیشین در قرآن بیان داشت: قاعده دفع ضرر احتمالی سبب می‌شود اگر احتمال بدهیم که قیامتی خواهد آمد که در آن روز هیچ پناهگاهی جز خداوند نخواهیم داشت، دعوت پیامبران را قبول کنیم.

وی افزود: روش‌های تبلیغ تنها همین سه روش نیستند؛ در قرآن انواع روش‌های زندگی صحیح آمده و تفسیر موضوعی می‌تواند این شیوه‌ها را در اموری چون اقتصاد، خانواده، اخلاق و تربیت اجتماعی استخراج کند تا بتوانیم در نهایت به عرصه‌هایی جدید از مفاهیم قرآنی برسیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی در پایان با تشکر از کسانی که خانه علامه طباطبایی را به دارالقرآنی برای انجام فعالیت‌های تفسیری و قرآنی تبدیل کرده‌اند گفت: زندگی زیر سایه قرآن انسان را موفق و سعادتمند می‌کند و امیدواریم خداوند این توفیق را به ما عنایت فرماید.

انتهای پیام/78004/ش40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول