به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، علی ممبینی در مراسمی که به مناسبت روز جهانی معلولان ظهر امروز در مجتمع آموزشی- اداری و فرهنگی طلاییه برگزار شد اظهار کرد: دانشآموزان استثنایی افرادی هستند که با چالشها و ناتوانیهایی در زمینههای یادگیری، ارتباط و رفتار سازشی و هیجانی، رشد جسمی و سلامت روبرو هستند.
وی ادامه داد: مشکلات آموزشی و رشدی ناشی از ناتوانی این دانشآموزان در حدی است که یک برنامه طراحی شده برای دانشآموزان عادی نمیتواند پاسخگوی نیازهای آنها باشد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان تاریخچه آموزش و پرورش استثنایی خوزستان را اینگونه بیان کرد: اولین کلاس خاص نابینایان در آذر ماه 1343 در کلیسای پروتستان اهواز تاسیس شد.
وی با بیان اینکه در سال جاری 36 منطقه خوزستان تحت پوشش خدمات آموزش و پرورش استثنایی قرار دارند تصریح کرد: در حال حاضر چهار هزار و 500 دانشآموز استثنایی در 68 مدرسه استثنایی مشغول تحصیل هستند.
ممبینی با بیان اینکه در سالهای اخیر نسبت به جذب نیرو در مدارس استثنایی توجه خوبی شده است اذعان کرد: در حال حاضر 780 آموزگار در مدارس استثنایی استان مشغول کار هستند و نسبت دانشآموزان به معلم 5/5 است.
وی در زمینه برخی از اقدامات انجام شده در حوزه آموزش و پرورش استثنایی خوزستان در پنج سال گذشته گفت: 15 مرکز اختلالات ویژه یادگیری در پنج سال اخیر در سطح استان تاسیس شده است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان از کسب مقام دوم کشوری آموزش و پرورش استثنایی خوزستان در هوشمند سازی مدارس خبر داد و عنوان کرد: در دو سال گذشته بیش از 152 کلاس دانشآموز استثنایی هوشمند سازی شده است.
وی برخی دیگر از اقدامت انجام شده را اینگونه بیان کرد: پوشش 68 هزار و 245 نفر در سنجش سلامت سال 92، تاسیس کلاس متوسط حرفهای در شهرهای دزفول و آغاجاری و اندیمشک، راهاندازی کلاس اتیسم در دزفول از اقدامات انجام شده است.
ممبینی اضافه کرد: بچههای استثنایی استان در این مدت توانستند با طی مراحل پیشرفت در مقطع متوسطه به دانشگاههای عالی کشور افراد نخبه را معرفی کنند.
وی عنوان کرد: علی رغم پیشرفتهایی که بچههای معلول دارند از مسولین آموزش وپرورش انتظار میرود که در زمینه فضای آموزشی، سالن ورزشی معلولین، مشکلات ایاب و ذهاب دانشآموزان معلول همکاری لازم را انجام دهند.
انتهای پیام/72011/ع30/ژ1001