اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام شورای مرکزی خانه صنعت و معدن ایران:

احداث پتروشیمی اردبیل هیچ توجیه اقتصادی ندارد

قائم مقام شورای مرکزی خانه صنعت و معدن ایران گفت: احداث پتروشیمی در اردبیل هیچ توجیه اقتصادی ندارد چرا که امکان بهره‌وری آن در این استان بسیار کم است.

احداث پتروشیمی اردبیل هیچ توجیه اقتصادی ندارد

حسین پیرموذن امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: متاسفانه عده‌ای همچنان به دنبال بازی کردن با افکار عمومی هستند که این کار پسندیده‌ای نیست که بخواهیم با وعده‌هایی که هیچ وقت امکان تحقق آن وجود ندارد با امید و آرزوی مردم بازی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از اول نیز صدور جواز تاسیس برای پتروشیمی اردبیل که مواد اولیه آن از جنوب کشور باید تغذیه شود کار بیهوده‌ای است و هیچ توجیه اقتصادی ندارد که در زمان استانداری برخی از آقایان این جواز صادر شده است.

قائم مقام شورای مرکزی خانه صنعت و معدن ایران یادآور شد: به جای فراموش کردن واحدهای تولیدی استان اردبیل که هم اکنون همه آنها درگیر تامین نقدینگی و تامین مواد اولیه هستند پرداختن و اصرار به یک اشتباه که تنها دنبال کار پتروشیمی باشیم مورد قبول و پذیرش بخش خصوصی نیست.

پیرموذن گفت: در حال حاضر 270 واحد تولیدی در استان اردبیل وجود دارد که در نوبت اخذ تسهیلات از صندوق توسعه ملی هستند که با حداقل 30 درصد تسهیلاتی که برای پتروشیمی قرار است از صندوق برداشته شود می‌توان همه این واحدها را سرپا نگه داشت و از تعطیلی آنها جلوگیری کرد.

این مسئول تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم عده‌ای به جای پرداختن به یک اشتباهی که در زمان استانداران گذشته رخ داده است در مسیر حل مشکل واحدهای تولیدی و اخذ وام از صندوق توسعه ملی تدبیری درست بیندیشند و از فریب افکار عمومی جلوگیری کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل بیان داشت: کسانی که امروز بخش خصوصی را فراموش کرده و فقط به دنبال بازسازی یک اشتباه انجام شده باشند بودجه استانی را به هدر می‌دهند و هیچ ثمری نیز برای این استان به همراه ندارد.

پیرموذن افزود: برای اطلاع افکار عمومی و مسئولان استانی اعلام می‌کنم قریب به 18 ماه است که کلیه 270 واحدهای تولیدی که با مشکل سرمایه در گردش روبرو هستند نتوانسته‌اند از صندوق توسعه ملی مجوز بگیرند که پتروشیمی اردبیل نیز یکی از آنهاست.

وی عنوان کرد: بهتر است به جای پیگیری پروژه‌ای که قطعاً سرانجامی نخواهد داشت به فکر حل مشکلات واحدهای تولیدی باشیم که به دلیل بدهی و استمهال نشدن با تنگناهای جدی روبرو هستند و بسیاری از این واحدها به دلیل آنکه با اخطارها و فشارهای بانکی روبرو نشوند با کمترین ظرفیت و بهره‌وری فعالیت می‌کنند.

واحدهای تولیدی استان اردبیل با کمتر از 25 درصد بهره‌وری فعالیت می‌کنند

قائم مقام شورای مرکزی خانه صنعت و معدن ایران ادامه داد: بنده با دیدار و رایزنی‌هایی که با استاندار اردبیل داشتم خواستار پیگیری استمهال بدهی واحدهای تولیدی در تزریق نقدینگی جدید به این واحدها شدم که هم اکنون بسیاری از این واحدها با مشکلات این چنینی دست و پنجه نرم می‌کنند.

پیرموذن با بیان اینکه سنگ بزرگ علامت نزدن است، به خبرنگار فارس در اردبیل گفت: ما نباید وعده تکمیل و راه‌اندازی پتروشیمی اردبیل را بدهیم که اگر چنین اتفاقی نیز بیفتد ما با تنگناهای بسیاری در تامین مواد اولیه و بسیاری از نیازمندی‌های این کارخانه روبرو خواهیم شد که به جای آن بهتر است صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی را احیا کنیم چرا که این امر ضروری‌تر از پتروشیمی است چرا که اغلب شهرهای ما با تولید انبوه محصولات سر درختی شهرت ملی یافته‌اند و می‌توان به جای ارسال سیب، انگور و ... به استان‌های همجوار برای تبدیل به آب میوه و کنسانتره می‌توان با احداث واحدهای تولیدی در این زمینه شایسته و مطلوب عمل کرد.

5 تا 6 درصد متقاضیان اردبیل از تسهیلات صندوق بهره‌مند شده‌اند

این مسئول با بیان اینکه تنها پنج تا شش درصد متقاضیان تسهیلات صندوق توسعه ملی از منابع اعتباری آن بهره‌مند شده‌اند، تاکید کرد: استان‌های کوچک به دلیل قدرت چامه‌زنی کمتر و تحرک نداشتن برخی از مسئولان و مدیران از رقم بالای بهره‌مندی از تسهیلات صندوق توسعه ملی بی‌بهره مانده‌اند که امیدواریم در این زمینه اقدامات اساسی انجام شده و بسیاری از واحدها از چنبره مشکلات و نارسایی‌های نقدینگی خلاصی پیدا کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل یادآور شد: بنده معتقدم مجوز احداث پتروشیمی در اردبیل ناشیانه صادر شده و هرگز شکل عملیاتی به خود نمی‌گیرد و ما به جای پیگیری این طرح عظیم که مواد اولیه آن در منطقه وجود ندارد باید به فکر توسعه صنایع تبدیلی باشیم چرا که اردبیل فاقد این صنایع است و ما در این استان حتی کارخانه تولید کنسانتره میوه به شکل مدرن، الکل استیک و واحدهای متناسب با ظرفیت تولید استان اردبیل را نداریم.

پیرموذن در پایان سخنان خود اهمیت امنیت در سرمایه‌گذاری را یادآور شد و به خبرنگار فارس در اردبیل ابراز داشت: ما در اتاق تهران در نشستی که با وزیر اطلاعات داشتیم حجت‌الاسلام علوی با دیدگاه مثبت و متفاوت از گذشته دو موضوع را به صورت شفاف مطرح کرد که مسئله اول تامین سرمایه‌گذاری در کشور و همچنین برداشتن نگاه امنیتی از حوزه سرمایه‌گذاری است که امیدواریم با حاکم شدن این نگاه‌ها مشکلات سرمایه‌گذاری بر طرف شود.

انتهای پیام/62001/ر40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول