اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران:

زعفران کشاورزان خراسانی شناسنامه‌دار می‌شود

عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران گفت: با کددار شدن محصول زعفران، کشاورزان می‌توانند محصول شناسنامه‌دار خود را 10 تا 20 درصد بالاتر از قیمت بازار به فروش برسانند.

زعفران کشاورزان خراسانی شناسنامه‌دار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، علی حسینی که مجری طرح شناسنامه‌دار کردن محصول زعفران و مسئول کمیته فرآوری شورای ملی زعفران است، صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شورای ملی زعفران ایران به عنوان تشکل ملی زعفران ایران در اردیبهشت ماه سال 1388 با هدف اعتلای زعفران ایران تشکیل شد.

وی افزود: این شورا از کلیه تشکل‌های بخش خصوصی فعال در زمینه‌های تولید، فرآوری، بسته‌بندی، فروش و صادرات زعفران و همچنین کلیه نهادها و ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی مرتبط با امر زعفران و شش نماینده دو استان از مناطق زعفران خیز (خراسان رضوی و خراسان جنوبی) در مجلس شورای اسلامی تشکیل شده است.

حسینی در ادامه گفت: در سال 89 طی جلسه‌ای در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با حضور معاونان دو وزارتخانه بازرگانی و جهاد کشاورزی، شورای ملی زعفران ایران به عنوان صدای واحد زعفران کشور شناخته شد.

مسئول کمیته فرآوری شورای ملی زعفران با بیان اینکه صادرات زعفران سالانه 100 تا 150 تن است، افزود: بخشی از زعفران کشور نیز به صورت چمدانی از کشور خارج می‌شود که آمار دقیقی از آن در دست نیست.

وی گفت: صادرات زعفران به 46 کشور در 5 قاره دنیا انجام می‌شود و ایران در این زمینه رتبه نخست دنیا را به خود اختصاص داده است.

حسینی گفت: کشورهای یونان و هند به طور مشترک رتبه دوم و مراکش و اسپانیا به ترتیب رتبه‌های سوم و چهارم را در صادرات زعفران در دنیا دارند.

وی افزود: بخش عمده‌ای از زعفران ایران به اسپانیا صادر می‌شود که در آنجا با بسته بندی‌های خاص کشور اسپانیا با برندهای اسپانیایی در دنیا عرضه می‌شود.

مجری طرح شناسنامه‌دار کردن محصول زعفران تصریح کرد: 80 تا 90 درصد از صادرات زعفران ایران از خراسان رضوی تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ایران به عنوان بزرگترین تولید کننده زعفران در جهان، بیشترین سرانه مصرف زعفران را نیز در دنیا دارد گفت: تنوع مصرف زعفران در ایران کمتر از دیگر کشورهای دنیا است. 

حسینی گفت: در ایران فقط در چند نوع غذا از زعفران استفاده می‌شود در صورتی که در کشورهای دیگر از این محصول استفاده‌های بهینه بسیاری در زمینه‌های مختلف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه زعفران با قابلیت صادرات و تاثیرگذاری مثبت بر اقتصاد و معیشت مردم روستایی در مناطق کم آب و کم باران است، افزود: خراسان رضوی به عنوان رویشگاه اصلی و تاریخی زعفران جهان نامش در کنار مشهورترین زعفران دنیا قرار گرفته و بر سر زبان‌ها است.

وی گفت: طی سال‌های گذشته با گسترش مناطق مستعد کشت این محصول و افزایش میزان تولید، رکورد تازه‌ای از تولید و صادرات زعفران در خراسان رضوی حاصل شده است.

عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران با بیان اینکه بیشترین تولید زعفران در شهرستان زاوه است، گفت: شهرستان‌های کاشمر، باخرز، گناباد و غیره جزو بهترین تولیدکننده‌های زعفران استان خراسان رضوی هستند.

وی افزود: زعفران در دو استان خراسان رضوی و سپس خراسان جنوبی به دلیل سازگاری این محصول با اقلیم خشک و کویری صرفه اقتصادی خوبی برای کشاورزان این مناطق دارد.

حسینی گفت: در استان‌های خراسان شمالی، کرمان، یزد، اصفهان، فارس، قم، گلستان و غیره نیز زعفران با سطح زیر کشت بسیار کم کشت می‌شود اما به دلیل بارندگی زیاد و سرمای زودرس که باعث از بین رفتن پیاز زعفران بعد از چند دوره می‌شود توجیه اقتصادی نداشته و نیز محصول کیفیت مطلوب را ندارد. 

وی افزود: زعفران گیاه چند ساله‌ای است که از طریق بنه یا پیاز تکثیر می‌شود و دوران رشد آن از ماه اول پاییز آغاز شده و تا نیمه آذر ماه به دوران بهره‌برداری می‌رسد.

حسینی در ادامه گفت: گیاه به رشد خود تا پایان فروردین ادامه می‌دهد و از نیمه دوم تا آخر اردیبهشت ماه به خواب تابستانی می‌رود و تابستان نیز نیاز به هیچ نوع آبیاری یا عملیات زراعی ندارد.

وی افزود: به طور متوسط دوره کشت زعفران در هر زمین هفت سال است و بعد از هفت سال زمین را برای کیفیت و بهره بیشتر به دلیل افزایش تعداد پیازچه‌ها جابه‌جا می‌کنند.

مجری طرح شناسنامه‌دار شدن زعفران گفت: برای حفظ و توسعه موقعیت کنونی ایران در سطح جهان بایستی محصول با کیفیت مطلوب، بهداشتی و قابل رقابت با سایر کشورها تولید نماییم.

وی گفت: دقت در تولید و عمل آوری این محصول ارزشمند علاوه بر تاثیرات جهانی آن در صادرات، باعث افزایش درآمد زعفران‌کاران خواهد شد.

حسینی افزود: از اهداف طرح شناسنامه‌دار کردن محصول زعفران می‌توان به افزایش کیفیت زعفران ایران، افزایش عملکرد و حذف هر نوع عامل آلودگی در زعفران اشاره کرد.

وی بیان کرد: روش‌های صحیح و بهداشتی در مراحل جمع آوری، خشکاندن و نگهداری زعفران و جلوگیری از آلودگی نه تنها میکروبی بلکه هر نوع مواد خارجی مانند: مو، پرز، نخ‌های رنگی، خاک، زعفران بی‌کیفیت و غیره از اهداف دیگر طرح شناسنامه‌دار کردن زعفران است.

مسئول کمیته فرآوری شورای ملی زعفران با بیان اینکه ایران بهترین کیفیت زعفران را در دنیا دارد، افزود: دگرگون کردن سنت دیرینه 1700 ساله و جایگزینی روش بهتر کار ساده‌ای نیست و تاکنون سه سال از پایلوت این طرح گذشته و امیدواریم طی طرح 5 ساله، زعفران ایران به روش کاملا بهداشتی با کیفیت برتر تولید شود.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری در 17 شهرستان خراسان رضوی ایستگاه و کارگاه فرآوری زعفران احداث شده گفت: در نظر داریم 40 ایستگاه در این استان احداث کنیم تا محصول زعفران تمام کشاورزان شناسنامه‌دار شود.

وی گفت: در این ایستگاه‌های فرآوری زعفران، کشاورزان تحت نظارت شبکه بهداشت، شورای ملی زعفران و جهاد کشاورزی محصول خود را پاک و خشک می‌کنند.

انتهای پیام/2202/س40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول