اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نویسنده و راوی دفاع مقدس:

بیان واقعیت‌های دفاع مقدس از تحریف به دور باشد

نویسنده و راوی دفاع مقدس گفت: بیان واقعیت‌های جنگ و دفاع مقدس باید از تحریف به دور بوده و با افراط و تفریط همراه نشود.

بیان واقعیت‌های دفاع مقدس از تحریف به دور باشد

سعید تاجیک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار داشت: هشت سال جنگ تحمیلی، تنها جنگی بود که پس از 200 سال یعنی پس از دوران قاجاریه حتی یک وجب از خاک وطن را به دشمن ندادیم که جزو افتخارات ملت ایران است.

وی افزود: جنگ تحمیلی نخستین جنگی بود که ایران اسلامی یک تنه در برابر همه دنیا ایستادگی کرد و به جنگ جهانی سوم معروف شد.

این نویسنده دفاع مقدس ادامه داد: در جنگ جهانی دوم که چهار سال طول کشید 85 میلیون نفر کشته شدند ولی در جنگ تحمیلی که هشت سال هم به طول انجامید حدود 300 هزار نفر به مقام شهادت نایل آمدند که بیانگر خداپرستی، وطن‌دوستی، ناموس‌پرستی، ولایت‌مداری و روحیه معنوی ملت ایران بوده است.

تاجیک با تاکید بر اینکه نویسندگان و فیلمسازان دفاع مقدس در هنرشان باید واقعیت‌های جنگ را به رشته تحریر درآورده و یا به نمایش بگذارند، تصریح کرد: در آثار هنری حوزه دفاع مقدس نباید بدون دلیل پیاز داغ موضوعی را داغ کرد و در آن تحریف شود چراکه با تحقق این مسئله، بر تاریخ، منویات و فرهنگ جنگ لطمه شده و دشمنان هم که شمشیر را از رو بر نظام اسلامی بسته‌اند سوءاستفاده کرده و زیر سئوال می‌رویم.

وی اضافه کرد: متأسفانه برخی از فیلم‌های طنز ساخته شده در زمینه جنگ تحمیلی، سبب شده فرهنگ دفاع مقدس تحریف شده، وارونه جلوه داده شود و سؤالات بسیاری در اذهان مردم متبادر شود که برخی از افراد به ما مراجعه می‌کنند.

این راوی دفاع مقدس اذعان داشت: جنگ تحمیلی مانند دریایی بود که در آن ماهی و سگ‌ماهی هم وجود داشت گرچه همه موضوعات را در برخی فیلم‌ها نمی‌توانیم نفی کنیم ولی تحریف در آن وجود داشته است.

تاجیک بیان کرد: ضروری است که نویسندگان و فیلم‌سازان با اعتقاد، مطالعه، تحقیق، تسلط کامل و کار کارشناسی به نویسندگی و فیلم‌سازی در عرصه دفاع مقدس بپردازند.

وی افزود: با توجه به اینکه کشور ما یک کشور ناهمگون است و دارای اقوام مختلف و آداب و رسوم متفاوت است نمی‌توانیم کل جنگ و کل فرهنگ‌ها را برای مردم بازگو کرده و یا به تصویر بکشیم بنابر این باید آنچه حقیقت و واقعیت داشته برای مردم بیان و یا به نمایش گذاشته شود.

چرا ناگفته‌های جنگ بیان نمی‌شود؟

نویسنده کتاب «جنگ دوست‌داشتنی» در پاسخ به این سئوال گفت: پاسخ به این سئوال در این جمله امام راحل که (جام زهرآلود قطع‌نامه را می‌نوشم و اگر آبرو داشتم با خدای خود معامله می‌کردم) خلاصه می‌شود که بعدها مشخص می‌شود و شک نکنید که افرادی رسوا می‌شوند.

تاجیک با تاکید بر مطالعه وصیت‌نامه‌های شهدای گرانقدر از سوی آحاد جامعه ابراز داشت: قاطعانه اذعان می‌کنم که 85 درصد موضوعاتی که شهدا وصیت‌نامه‌های خود به مردم سفارش و تاکید کرده‌اند، در زمینه ولایت‌پذیری و رعایت حجاب از سوی بانوان جامعه بوده است که مطلوب است آحاد جامعه به این دو پیام وصیت‌نامه‌های شهدا توجه بیشتری کرده و جامه عمل بپوشانند.

وی با انتقاد از نصب بنرهایی با عکس‌های بازیگران زن و عکس‌های نامناسب در اماکن مختلف خاطرنشان کرد: چرا در جامعه اسلامی ارزش‌هایی همانند عکس شهدا باید دست‌کم گرفته شود و ضد ارزش‌ها به ارزش تبدیل شود.

این راوی دفاع مقدس گفت: برای نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت و انتقال فرهنگ جبهه و جنگ، باید علاوه بر اختصاص اعتبارات فرهنگی مناسب، برنامه‌های فرهنگی جذاب، تاثیرگذار و مدون اجرا کرد.

تاجیک در پاسخ به این سئوال که چرا نام یکی از کتاب‌هایش را «جنگ دوست‌داشتنی» گذاشته است، افزود: در هشت سال جنگ تحمیلی، جنگ نکردیم بلکه همه آن دوران، دفاع جانانه و تمام عیار از این مرز و بوم و آب و خاک بود.

گفتنی است، سعید تاجیک پنج جلد کتاب در حوزه دفاع مقدس به چاپ رسانده است که معروف‌ترین آن کتاب «جنگ دوست‌داشتنی» بوده است؛ کتابی که به صورت داستان روایی تهیه شده است.

تاجیک دارای قلم شیرین و روانی است که تلخی‌های جنگ را زیبا نشان می‌دهد، حسن زیبا شناختی جنگ سبب شده است وی این کتاب را به نام جنگ دوست داشتنی بنامد که جنگ 8 سال دوام کرد و زیباترین قصه‌های عالم را در دامن خود پروراند و تلخ‌ترین حوادث را در خود آفرید که فقط می‌توان با حس زیباشناختی جنگ شیرین کرد.

سعید تاجیک لحظه‌هایی را در جنگ به تصویر می‌کشد که کمتر در دید دیگران به ویژه خبرنگاران داخلی و خارجی آمده است.

انتهای پیام/77006/خ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول