اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

هیئت‌های عزاداری در پرداخت رقم‌های بالا به مداحان رقابت نکنند

استاد حوزه علمیه قم گفت: هیئت‌های عزاداری نباید برای پرداختن رقم‌های بالای پول به مداحان مسابقه بگذارند؛ نباید مجالس امام حسین(ع) به محلی برای تجارت تبدیل شود؛ چشم و هم چشمی، رقابت و ... در مجالس حسینی جایی ندارد.

هیئت‌های عزاداری در پرداخت رقم‌های بالا به مداحان رقابت نکنند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی صبح امروز در جلسه درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با بیان حدیثی از امام هادی (ع) گفت: شرافت زمان‌ها و مکان‌ها به دلیل حوادثی است که در آن واقع می‌شود و در کربلا امام حسین (ع) با قیام خود دشمنان دین را رسوا کرد و مکانی که شهادت در آن واقع شده مکانی شریف است و خداوند دوست دارد که در این مکان دعا و عبادت شود.

وی ادامه داد: امروز نخستین روز ماه صفر است و در این ماه حوادث تاریخی دردناکی از جمله اربعین حسینی، رحلت پیامبر (ص)، شهادت امام مجتبی (ع) و شهادت علی بن موسی الرضا واقع شده است و باید از ظرفیت ماه صفر استفاده کرده و در مجالس، مساجد، هیئت‌ها و ... اهداف مقدس قیام امام حسین (ع) به وسیله خطبا و مداحان تبیین شود.

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: عزاداری باید در جای خود وجود داشته باشد ولی تبیین اهداف قیام امام حسین (ع) باید مورد توجه قرار گیرد و اگر فقط مضمون سجده زیارت عاشورا را پیاده کنیم همه‌ی مسائل درست می‌شود.

وی با اشاره به محتوای این سجده تصریح کرد: فداکاری، امر به معروف، نهی از منکر، اقامه نماز، پرداخت زکات و همه این مسائل جزو قدم صدق است که در این بخش از زیارت عاشورا مورد توجه قرار گرفته است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی خاطرنشان کرد: باید محتوای سجده زیارت عاشورا را فهمیده، برای مردم تبیین کنیم و اگر این اتفاق بیافتد همه‌ی مسائل حل می‌شوند.

وی با بیان اینکه زیارات و دعاها درس‌نامه است و باید از آن بهره بگیریم، ادامه داد: مسئله ثبات‌ قدم غیر از سجده در وسط زیارت عاشورا نیز واقع شده است.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه باید مراقب باشیم که مجالس حسینی به مسائل خلاف آلوده نشود، تاکید کرد: به مداحان پیام می‌دهم که مراقب وضع خود باشند؛ سبک‌های موهن و نامناسب در مداحی جایی ندارد و باید سبک‌های سنگین، ‌متین، سنتی و مورد پسند استفاده شود.

وی تصریح کرد: هیئت‌های عزاداری نباید با هم برای پرداختن رقم‌های بالای پول به مداحان مسابقه بگذارند؛ نباید مجالس امام حسین (ع) به محلی برای تجارت تبدیل شود. چشم و هم چشمی، رقابت، مسابقه، پرداخت وجوهات کلان و ... در مجالس حسینی جایی ندارد و باید پیشکسوتان نسبت به این مسائل توجه لازم را داشته باشند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی تصریح کرد: نباید خطبا هم در مسائل سیاسی و جناحی خاص وارد شوند و باید مردم را با اهداف امام حسین (ع) آشنا کنند.

وی با اشاره به دیدار برخی از اساتید دانشگاه‌های ژاپن عنوان کرد: این اساتید غیرمسلمان تحت تاثیر قرار گرفته بودند و این نشان‌دهنده جاذبه مجالس حسینی است.

انتهای پیام/2258/م40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول