اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

جاده‌ای مرگ‌آفرین در دل جنگل‌های سیاهکل به دیلمان

جاده بسیار باریک و دوطرفه سیاهکل به دیلمان و پیرکوه با پیچ و خم‌های فراوان و صعب‌العبور که از بین جنگل‌ها و کوه‌های منطقه کشیده شده، محروم و مرگ‌آفرین است.

جاده‌ای مرگ‌آفرین در دل جنگل‌های سیاهکل به دیلمان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، بدون تردید تاسیس هر نوع شرکت، کارخانه و مؤسسه که قادر باشد نیازهای جامعه را تامین و اشتغال ایجاد کند ممدوح و پسندیده است مشروط بر اینکه آلودگی زیست‌محیطی، صوتی و تبعات اقتصادی به دنبال نداشته باشد.

*ضرورت کارخانه سیمان در دیلمان

گاهی اشخاصی اقدام به ایجاد کارخانه‌ای می‌کنند که علاوه بر آلودگی هوا شیرابه‌های آن هکتارها محصولات کشاورزی را نابود و آب‌های سفره‌های زیرزمینی را آلوده و غیر قابل مصرف می‌کند و مردم و کشاورزان هم‌جوار متضرر، بیکار و مریض می‌شوند.

مؤسسان هر نوع کارخانه، شرکت، بیمارستان و مرغداری قبل از انجام کار و تولید آن به آلودگی زیست‌محیطی، پسماند، زباله و شیرابه و تردد خودروهای خود توجه کافی داشته و منافع خود را بر منافع مردم ترجیح ندهند و کار تولید و توزیع آن به گونه‌ای پیش نرود که ملت و دولت در این بین متضرر شوند.

تبعات منفی کارخانه‌ها به مسئولان و متولیان صدور مجوز بر می‌گردد اما ایجاد و راه‌اندازی کارخانه سیمان دیلمان در منطقه محروم امری لازم و ضروری است و بی‌تدبیری مسئولان اداره‌ها و چنین کارخانه‌ای با آلودگی زیست‌محیطی در دیلمان موجب می‌شود تا مردم محروم منطقه دیلمان و سیاهکل و گردشگران بها و هزینه سنگین آن را بپردازند.

*معضل تردد در جاده باریک سیاهکل به دیلمان

جاده بسیار باریک و دوطرفه سیاهکل به دیلمان و پیرکوه با پیچ و خم‌های فراوان و صعب‌العبور از بین جنگل‌ها و کوه‌های منطقه کشیده شده است که تردد خودروهای سبک به ویژه در پیچ‌ها مشکل و گاهی با توقف یکی همراه است.

در طول مسیر صدها پیچ با پل‌های باریک و دره‌های عمیق و هولناک همراه است بنابراین جاده با عرض کم و پیچ‌های خطرناک حتی برای خودروهای سنگین کارخانه بسیار وحشتناک و خطرآفرین است.

بارها خودروهایی در مسیر مذکور به انحراف رفته و با خسارت و حادثه همراه بوده و دلیل آن اغلب به خاطر پیچ‌های کم عرض است.

*جاده دیلمان مرگ‌آفرین است

فعال اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره خطرات جاده  باریک و دوطرفه سیاهکل به دیلمان و پیرکوه اظهار کرد: رانندگان خودروها در این جاده قطعاً چاره‌ای ندارند که جان خود را به خطر انداخته‌ و روزانه صدها خودروی سنگین از این جاده بی‌جان و کم عرض عبور می‌کنند.

نادر یارحسینی افزود: جاده مذکور مانند زمین شخم‌زده است که هر لحظه احتمال تنه با خودروی عبوری وجود دارد بنابراین تردد خودروهای سنگین کارخانه سیمان موجب شده تا روکش آسفالت در تمام مسیر جاده کنده شود و حتی زیرساخت آن به‌هم بریزد و چاله‌های وسیع و عمیق پدید آید که تنها راه اصلاح جاده آسفالت سراسری آن است، ترمیم و لکه‌گیری و قیراندود کردن جاده با آن همه خرابی معنا ندارد.

وی با بیان اینکه ممکن نیست خودرویی بدون خسارت از این جاده بگذرد، گفت: احتمال خسارت جانی هم غیرممکن نیست در حالی که این منطقه و مردم آن محروم هستند و زبان شکایت و گله را نمی‌دانند و این معضل اهالی منطقه را محزون و مکدر کرده است.

این فعال اجتماعی ادامه داد: وضعیت نامناسب جاده علاوه بر خطرات جانی و مالی برای اهالی، جان و مال مسافران و گردشگران را نیز به خطر انداخته است.

*جاده رها شده سیاهکل به پیرکوه

به گفته وی، منطقه دیلمان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و تاریخی و برخورداری از کوه، دشت، دمن، جنگل و آبشار با هیچ جای کشور قابل قیاس نیست بنابراین سزاوار نیست که مسؤلان این جاده را که حیات مردم به آن گره خورده اینگونه رها کنند.

وی با اشاره به اینکه مسؤلان استان و شهرستان باید پنجه در پنجه این مشکل را برطرف کنند، خاطرنشان کرد: از آنجا که منطقه دیلمان از ویژگی‌های فوق‌العاده برخوردار است و با ورود گردشگران به همه کشور متصل می‌شود، بنابراین باید سریعاً چاره جویی شود.

یارحسینی با بیان اینکه اظهارات فرماندار سیاهکل درباره تعمیر و مرمت این جاده صحیح نیست، گفت: این اظهارات اغراق‌آمیز است.

وی ادامه داد: ممکن است آقای فرماندار از منطقه مذکور خبر نداشته باشد اما مسلم اینکه جاده مورد نظر در دست تعمیر و بازسازی نیست و هیچ‌گونه لکه‌گیری به جز از روستای «گولک تا «میکال» آن هم با سیمان و ناموزون و ناشیانه و پلکانی صورت نگرفته است.

این فعال اجتماعی افزود: بخش دیگری از سخنان فرماندار سیاهکل آرمانی بوده و وعده‌های آینده برای آسفالت جاده در صورت جذب اعتبار داده است.

*انبوه گلوگاه‌های جاده سیاهکل به پیرکوه

وی گلوگاه‌های جاده سیاهکل به پیرکوه را به صورت انبوه و متوالی خواند و تصریح کرد: در چند ماه گذشته برای برطرف شدن یکی از آنها به صورت غیرکارشناسی و ناشیانه مدت‌ها تلاش بی‌ثمر موجب شده تا حجم زیادی از کوه و درختانی که موجب جلوگیری از ریزش می‌شد از پای درآورند.

یار حسینی اضافه کرد: این امر موجب شده تا کوه مدام در هر بارندگی ریزش کرده و درختان زیادی به داخل جاده سقوط کنند و  در چنین مواقعی حضور و نظر مسئولان منابع طبیعی بسیار مهم است که اجازه قطع درختان مگر حسب ضرورت داده نشود.

وی با اشاره به اینکه در شش ماه گذشته وضعیت اسفبار جاده مذکور با ندیمی نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل درمیان گذاشته شد، گفت: وی قول مساعد برای آسفالت از سیاهکل تا پیرکوه را داد اما ظاهراً اقدامی که عینی و فوری برای علاج این واقعه باشد صورت نگرفته است.

*وعده‌هایی که در جاده دیلمان تحقق نیافت

این فعال اجتماعی پیشنهاد کرد تا نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل و فرماندار سیاهکل و دست‌اندرکاران مربوطه اولویت کار خود را به تبعیت و سفارش حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب در راستای خدمت به محرومان قرار دهند.

وی افزود: افتخاری بالاتر از اینکه دست‌اندرکاران در این منطقه محروم در خدمتگزاری مردم نجیب و مؤمن باشند نیست که یقیناً رضایت و خشنودی آنها رضایت خداوند است و سبب دعای این مردمان بسیار پاک و بی‌ادعا بوده و مستجاب در حق مسئولان است.

یارحسینی، بازسازی و آسفالت جاده «سیاهکل تا پیرکوه»، را مورد تأکید قرار داد و یادآور شد: این آسفالت تا جوار کارخانه با اقدام عاجل صورت گیرد و از وعده‌های درازمدت مانند جذب اعتبار و ... که هیچ امیدی به وقوع آن نیست داده نشود.

*ضرورت احداث جاده انحرافی در مسیر سیاهکل‌-‌دیلمان به پیرکوه

وی، خاطرنشان کرد: ادامه تولید و حمل سیمان با خودروهای سنگین مستلزم احداث جاده انحرافی بدون فوت وقت است.

این فعال اجتماعی بازسازی و آسفالت جاده با هزینه دوجانبه کارخانه سیمان و اعتبارات دولتی را امکانپذیر خواند.

وی متذکر شد: به دلیل وضعیت خراب و نامناسب سراسری جاده از اقدام‌هایی مانند لکه‌گیری یا قیراندود کردن، خودداری شود.

یارحسینی افزود: مسئولان اداره راه شهرستان سیاهکل و استان از این جاده مانند یک موجود زنده حفاظت و نگه‌داری کنند.

وی خواستار بازدید رسانه‌ها از جمله صدا و سیما به منطقه محروم مذکور و انعکاس مشکلات آن به مسئولان شد.

انتهای پیام/2300/ر40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول