اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تکرار / گفت‌وگوی خواندنی فارس با نابغه اردبیلی

دختر بچه‌ای که دغدغه حجاب دارد / قرآن بهترین کتابی است که خوانده‌ام

فائزه طلوعی دختر بچه 9 ساله به رغم سن کم خود دغدغه حجاب دارد و از برخی ناهنجاری‌های اجتماعی نگران و آشفته به نظر می‌رسد.

دختر بچه‌ای که دغدغه حجاب دارد / قرآن بهترین کتابی است که خوانده‌ام

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در یک شب پاییزی سرد و با راهنمایی دوستانمان در منطقه کارشناسان اردبیل سراغ از دختر 9 ساله‌ای گرفتیم که جزو نوابغ و نوادر اردبیل است. فائزه طلوعی به همراه پدر و مادرش پذیرای ما بودند تا با این دختر خوش‌زبان هم صحبت شویم که کلامش را با قرآن آغاز کرد و با دعای ظهور امام عصر (عج) به پایان برد.

این دختر 9 ساله که در علوم قرآنی، زبان انگلیسی، تسلط به چهار زبان زنده دنیا و همچنین معارف دینی جزو نوابغ استان اردبیل است در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل به سئوالات مختلف پاسخ‌های جالبی داده است که می‌خوانید.

خود را به صورت کامل برای مخاطبان ما معرفی کنید.

فائزه طلوعی هستم که در حال حاضر 9 سال و شش ماه سن دارم و در مسابقات مختلف قرآنی، فرهنگی و خطبه‌خوانی توانسته‌ام شرکت کرده و مقام‌هایی را نیز به دست آورم هم ‌اکنون در مدرسه راهیان صادق تحصیل می‌کنم و حافظ پنج جزو قرآن و قاری ممتاز هستم که بیش از 18 ترم نیز مکالمه زبان انگلیسی را پشت سر گذاشته‌ام.

فائزه خانم از چند سالگی متوجه استعدادهای خود شدی؟

از زمان کودکی که پدر و مادرم تلویزیون را روشن می‌کردند تا برنامه‌های آن را ببینم من تمام مکالمات پخش شده در برنامه‌های مختلف را در حافظه‌ام حک می‌کردم و آنها را به صورت خودکار به دیگران منتقل می‌کردم و پدر و مادرم از همان چهار سالگی متوجه شدند که استعداد و هوش بنده بسیار خوب است و به همین دلیل از چهار سالگی در کلاس‌های قرآن حضور پیدا کردم در همان دوران علاقه‌ام به خواندن بیشتر و بیشتر می‌شد به طوری که شعرهای فارسی و ترکی را از طریق کتاب‌های مختلف یاد گرفته و حفظ می‌کردم.

در حال حاضر به چه زبان‌هایی مسلط هستی؟

من علاوه بر فارسی و ترکی که زبان ملی و محلی ماست به زبان انگلیسی و عربی نیز مسلط هستم و سعی می‌کنم با حضور در کلاس‌های آموزشی مختلف هر روز بر آموخته‌هایم بیفزایم.

به کدام درس‌ها و کتاب‌ها علاقمند هستی؟

بیشتر به ریاضی و علوم علاقه دارم اما تاکنون که در پایه چهارم ابتدایی تحصیل می‌کنم نمرات تمام درس‌هایم 20 بوده است که جا دارد در اینجا از مدیریت مدرسه راهیان صادق و اولین معلمم خانم نیکخواه و همچنین اولین مربی قرآنم خانم خرم تشکر کنم که دنیایی از علم و معرفت و دانش‌های جدید را به رویم گشودند.

آیا به ورزش علاقمند هستی؟

بله به شنا و طناب‌زنی علاقه زیادی دارم و اکنون در پایه چهارم رشته طناب‌زنی و مهارت‌های آن را به ما می‌‌آموزند تا با تمرینات و برنامه‌های مستمر بتوانیم در این رشته مهارت واقعی را به دست آوریم.

فائزه خانم آیا دوستانتان را به یاد گرفتن قرآن و سایر کتاب‌ها و بروز و ظهور استعدادهایشان تشویق می‌کنی؟

بله، من در این چهار سال دوستان زیادی داشتم که در مواجهه با آنها متوجه برخی از استعدادهای فوق‌العاده آنها شده‌ام و تلاش کردم با تشویق و برخی راهنمایی‌ها این استعدادها و علاقمندی آنها به مرحله عمل و فعلیت برسد.

به مخاطبان ما بگویید که در آینده می‌خواهید چه کاره شوی؟

دوست دارم بعد از گذراندن تحصیلات دوره‌های مختلف در رشته پزشکی و به ویژه جراحی عروق یا مغز و اعصاب تحصیل کنم اما در کنار این تحصیلات علاقمند هستم تا به عنوان معلم و مربی قرآن در خدمت نسل آینده باشم.

آیا به خاطر پول می‌خواهی دکتر شوی؟

نه، فکر نمی‌کنم که تنها به خاطر کسب منافع مادی‌ام باشد بلکه بیشتر علاقمند هستم با پزشکی و خدمتی که به مردم انجام می‌دهم در کاهش آلام آنها و همچنین کم کردن درد و رنج مردم در این راه قدم بگذارم.

 شنیدیم که به مکه هم رفته‌اید، از حال و هوای خانه خدا برایمان بگویید؟

بله، من به همراه پدر و مادرم در سال 89 به حج مشرف شدیم ولی هرگز فکر نمی‌کردم که در این سن و سال که حدود شش سال داشتم به زیارت خانه خدا بروم هر چند آرزوی قلبی‌ام بود اما هرگز فکرش را نمی‌کردم که در این سفر معنوی که اواخر سال 89 انجام شد، اما به رغم گرمای هوا خاطرات خوبی برایم رقم خورد که حضور در مسجد قبا، مسجد شیعیان و مسجد حضرت علی (ع) به همراه خود کعبه برایم حال و هوای خاص و فراموش نشدنی داشت که هرگز لذت آن را فراموش نمی‌کنم.

دوست دارید به کربلا هم بروی؟

بله، بسیار مشتاق هستم که هم به مشهد مقدس و هم به کربلا بروم چرا که تا‌کنون زیارت مشهد مقدس و حرم امام حسین (ع) نصیبم نشده است.

اگر به مشهد رفتید چه دعایی می‌کنی؟

اگر به مشهد مقدس مشرف شوم اول برای ظهور امام زمان (عج) و سلامتی تمام هموطنانم دعا می‌کنم.

در مورد توصیه قرآن در مورد نیکی به پدر و مادر نظرت چیست؟

قرآن کریم به صراحت نیکی به پدر و مادر را بعد از اطاعت از خداوند لازم امر واجب اعلام کرده و در این مسیر باید همه نهایت عشق و محبت و ارادت قلبی خود را به پدر و مادر نشان دهند که من نیز در خانه با کمک کردن به مادرم این تکلیف الهی را انجام می‌دهم.

آیا کارتون هم می‌بینی؟

بله، کم و بیش روزانه یک ساعتی کارتون می‌بینم اما بیشتر از برنامه کتابخانه عمو پورنگ خوشم می‌آید.

بهترین خاطره شما؟

بهترین خاطره‌ام مربوط به اولین روزی بود که به کلاس قرآن رفتم و با کلام الهی آشنا شدم.

بدترین خاطره زندگیتان؟

[کمی فکر می‌کند اما پاسخی نمی‌یابد]

کدام صحنه برای شما آزاردهنده است؟

بنده از هیچ چیز به اندازه بدحجابی برخی از خانم‌ها ناراحت نمی‌شوم. من خیلی نگران جامعه‌ای هستم که در آن زنان و مردان با آرایش‌های آنچنانی در جامعه حاضر می‌شوند در حالی که قرآن کریم به صراحت و چندین بار از حجاب و عفاف برای مردان و زنان سخن به میان آورده است.

فائزه خانم در این زمینه آیا امر به معروف و نهی از منکر کرده‌ای؟

بله، بارها این کار را کرده‌ام به طوری که پنج تن از دوستانم را که با شکل و شمایلی زننده در کلاس‌های زبان شرکت می‌کردند به حفظ حجاب به عنوان بزرگترین معروف دعوت کردم اما دو نفر از آنها رفتار تندی با من داشته‌اند و نخواستند این تذکرات را بشنوند.

بهترین کتابی که خوانده‌ای، کدام است؟

قرآن.

روزی چقدر مطالعه می‌کنی؟

حدود دو ساعت که یک ساعت آن مطالعه درسی و یک ساعت نیز مطالعه غیردرسی است که البته با رایانه‌ای که اخیراً پدرم برایم خریده است ساعت مطالعه و گشت و گذار در فضای مطالعه رایانه‌ای زیاد شده است.

در نمازهایت بیشتر چه دعاهایی را می‌خوانی؟

من بیشتر از دعا به ذکر مشغول هستم و عاشق ذکر حضرت زهرا (س) هستم در کنار آن ذکر روزانه را 100 بار در نمازهایم تکرار می‌کنم و برای ظهور آقا امام عصر (عج) دعای فرج می‌خوانم.

دوست داری رهبر معظم انقلاب را ببینی؟

بله، دوست دارم رهبر عزیزم را ببینم ولی از ایشان خواسته و انتظاری ندارم چرا که امام خامنه‌ای همه تکالیف و وظایفش را در هدایت امت اسلامی انجام داده است و این ما هستیم که باید با حفظ حجاب و عفاف و کارهای نیکمان یاریگر رهبرمان باشیم تا قلب او از ما خشنود شود.

و سخن پایانی از زبان فائزه طلوعی «اللهم عجل لولیک الفرج»

فائزه طلوعی با خواندن سوره نباء از حفظ اشعاری زیبا به زبان ترکی و فارسی و متنی به انگلیسی، خطابه و دعایی جالب که صوت آن نیز در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد حال و هوای خاص به این گفت‌و گو و مصاحبه داد.

=========================

گفت‌‌و گو از: شهرام جباری – عادله جوادزاده

=========================

انتهای پیام/62003/ذ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول