اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

‌آیت‌الله جوادی آملی:

باید برای اسلامی کردن علوم ‌نقشه جامع علمی داشته باشیم

استاد حوزه علمیه قم گفت: ما اگر واقعاً بخواهیم علوم ما اسلامی باشد باید یک نقشه جامع علمی داشته باشیم.

باید برای اسلامی کردن علوم ‌نقشه جامع علمی داشته باشیم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی موسسه اسرا، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: در جریان علوم ما تا نقشه علمیِ جهان را که چه کسی عالم را اداره می‌کند، عالم چگونه اداره می‌شود، از کجا شروع می‌شود و به کجا ختم می‌شود، در اختیار نداشته باشیم کاری از پیش نخواهیم برد.

استاد حوزه علمیه قم تهیه نقشه جامع علمی جهان را در گرو توجه به سه عنصر دانست و خاطر نشان کرد: ما اگر خواستیم نقشه جامع جهان را داشته باشیم باید سه عنصر جهان‌دانی، جهان‌داری و جهان‌آرایی را لحاظ کنیم. از هر گوشه عالَم شما بخواهید سخن بگویید از این سه اصل بیرون نیست. انسان باید جهان را بداند، بعد جهان را اداره کند و بعد جهان را بیاراید، برای اینکه ما ذوق هنری هم داریم و تنها با اندیشه زندگی نمی‌کنیم بلکه به اندیشه و انگیزه به صورت توامان نیازمندیم و تمام رشته‌های علوم نیز به همین سه عنصر برمی‌گردند.

وی در خصوص اهمیت فلسفه در پایه‌ریزی علوم اسلامی اذعان داشت: موضوعات همه‌ی علوم را فلسفه تعیین می‌کند، اگر فلسفه الهی شد نخستین خدمتی که می‌کند خودش را الهی می‌کند بعد همه‌ی علوم را دینی می‌کند چرا که وقتی فلسفه موضوعات علوم را تعیین کرد، اگر راه صحیحش را طی کرده باشد آنگاه علوم ضمن احترام به حس و تجربه به تجرید هم توکل می‌کند آنگاه این نظم دقیق ریاضی را می‌بیند و سپس از خود می‌پرسد این نظم دقیق، ناظمی ندارد؟! این بیان نورانی حضرت سیّدالشهداء(ع) است که می‌فرماید: کور است کسی که تو را نبیند.

آیت‌الله جوادی آملی در استدلال این مطلب که علم غیر دینی محال است بیان داشت: تمایز علوم به تمایز موضوعات است، شما موضوعی ندارید غیر از خدا و آثار خدا و چون جهان و هر آنچه در او هست همه فعل خداست لذا علوم بررسی فعل خداوند خواهند بود و این علم چیزی جز علم دینی نیست.

وی به بیان تفاوت استقراء و تجربه اشاره کرد و خاطرنشان کرد: اگر کسی واقعاً دنبال علم‌ است باید بداند که علم آن است که یقین و جزم بیاورد و باید به این نکته هم توجه کرد که تجربه با استقرا فرق می‌کند، تجربه یک فرق جوهری با استقرا دارد، سرّ اینکه تجربه علمی است و استقرا علمی نیست این است که تجربه پشتوانه تجرید دارد.

استاد حوزه علمیه قم جنگ جهانی اول و دوم را حاصل تفکر داروینیستی و اومانیستی دانست و بیان کرد: ما موجود ابدی هستیم، یک موجود ابدی فکر ابدی دارد و به دنبال علم ابدی می‌رود و نه علم زودگذر، بنابراین اگر برابر آن برهان ثابت شد که در جهان فقط خدا هست و افعال خدا و آثار خدا، علم غیر دینی هم نخواهیم داشت. علمی که انسان را تنها در همین محدوده زمینی ببیند مانند داروینیسم و اومانیسم برای بشر دستاوردی جز جنگ جهانی اول و دوم نخواهد داشت.

انتهای پیام/2258/ک/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول