اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین خبر داد

ممنوعیت ساخت و ساز غیرمجاز در حریم تپه تاریخی قلعه حسرت

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: به منظور حفظ آثار ارزشمند تاریخی، فرهنگی بر اساس قانون و طی روند مشخص عرصه و حریم تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی ساخت و ساز غیرمجاز در عرصه و حریم تپه تاریخی قلعه حسرت ممنوع شد.

ممنوعیت ساخت و ساز غیرمجاز در حریم تپه تاریخی قلعه حسرت

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، حمیدرضا قاسمی اظهار داشت: در راستای صیانت از مواریث فرهنگی ملموس و غیرمنقول به عنوان ردی از تاریخ و فرهنگ گذشتگان با هر گونه تخلف که موجب تزلزل و از بین رفتن این نشانه‌های ارزشمند تاریخی شود، برخورد قانونی می‌شود.

قاسمی افزود:‌ به منظور حفظ آثار ارزشمند تاریخی، فرهنگی بر اساس قانون و طی روند مشخص عرصه و حریم تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی تمام نقاط کشور از جمله استان قزوین تعیین و برای اجرا ابلاغ شده است.

وی اضافه کرد: ولی با نداشتن راهکاری مشخص و مدون این قوانین در برخی نقاط صرفاً در حد ابلاغ بوده و با چرخه درستی موجب حفاظت که فلسفه وجودی قانون موصوف است اجرایی نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین ادامه داد: با جامع‌نگری خاص و نگاه کاملاً استانی این مهم بدون هیچ نقصانی به صورت یکسان و همگون برای تمام آثار ارزشمند در سطح استان فارغ از هرگونه نگاه غیرتخصصی و با حس تعهد بدون تبعیض در اقصی نقاط استان با کمک دستگاه قضایی و انتظامی (پلیس امنیت عمومی) اجرایی می‌‌شود که مسلماً موجب حفاظت بهینه، جلوگیری از تعرض و تخریب و به حداقل رسانیدن این آسیب‌ها در سطح استان می‌‌شود.

قاسمی با تأکید بر اینکه مواریث فرهنگی، تاریخی متعلق به همگان بوده و حفاظت از آن یک تکلیف عمومی‌ است، بیان کرد: تپه تاریخی قلعه حسرت در داخل بافت مسکونی روستای قهوج با قدمت دوران پیش از تاریخ یکی از مهم‌ترین محوطه‌های تاریخی واقع در شهرستان آوج استان قزوین است.

وی اضافه کرد: با ساخت و سازهای غیرمجاز و خارج از روند قانونی و بدون استعلام از میراث فرهنگی در حریم و عرصه تپه، بخشی از لایه‌های باستانی آن مخدوش و بخشی دیگر نیز بر اساس حفاری غیرمجاز دچار آسیب شده است.

قاسمی افزود: طی این طرح یگان حفاظت میراث فرهنگی با بررسی حفاری‌های غیرمجاز، بررسی اسناد مالکان افرادی که در آن نقطه ساخت و ساز کرده‌اند در حال تهیه گزارش برای مراجع قانونی بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین ادامه داد: طی این طرح تبیین قانون و اخذ تعهد مبنی بر عدم هر گونه عملیات عمرانی حتی خاکبرداری، اقدام به کشاورزی، کاشت درخت برای ساکنان و اهالی روستا از دیگر اقدامات حافظان میراث فرهنگی استان است.

قاسمی ضرورت رعایت حریم تپه‌های تاریخی از سوی دستگاه‌های اجرایی در درجه اول به عنوان متولیان دولت و کارگزاران حاکمیت و دوم تمکین مردم از قانون را مهم خواند و تصریح کرد: طرح مذکور طی هماهنگی با پلیس امنیت عمومی و موافقت دادستان شهرستان آوج، با همراهی مردم طی چند مرحله اجرایی شده است.

وی یادآور شد: مردم استان با هدف حفاظت و نگهداری از مواریث فرهنگی و تاریخی می‌توانند به نیروی انتظامی و میراث فرهنگی کمک کرده و با اطلاع‌رسانی به موقع از این آسیب‌های جبران‌ناپذیر جلوگیری کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین ادامه داد: هم‌استانی‌ها با شماره تلفن‌های 3344100 و 3692274 می‌توانند با این اداره کل در ارتباط بوده و نسبت به گزارش تخلفات در عرصه مواریث فرهنگی،‌ تاریخی اقدام کنند.

انتهای پیام/77002/خ/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول